تعداد خواص بی بصیرت به۴۷۴ نفر رسید

نویسنده
نازنین کامدار

» انتخابات عرصه جنگ داخلی اصولگرایان

جناح مخالف احمدی نژاددر صددست با بازداشت حمید بقایی در روزهای آینده،آن طور که جهان نیوز خبر داده، به تنها جریان حاضر در انتخابات مجلس نهم تبدیل شود.این در حالیست که جریان محافظه کار مزبور،خود به دو شاخه “جامعتین” و “جبهه پایداری” تقسیم شده، و با درگیری ها و اختلافات داخلی روبه روست؛تا جایی که دامنه تلاش برای رد صلاحیت ها به درون آن هم گسترش یافته است.

حمید رسایی، نماینده حامی احمدی نژاد که اکنون به مخالفان مشایی پیوسته در مصاحبه با خبرگزاری فارس از تهیه فهرست 474 تن از چهره های سیاسی و “خواص” خبر داده که میزان “بصیرت” این افراد درباره آنچه که “فتنه 88” نامیده، مورد بررسی قرار گرفته است.

او همچنین از تهیه لیست های استانی با موضوع بررسی مواضع کاندیداها در زمان “فتنه 88” خبر داده است. لیست هایی که گفته می شود با هدف ارائه مستند رد صلاحیت چهره های اصولگرای متمایل به طیف موتلفه و هاشمی رفسنجانی تهیه شده اند.

این روحانی تندرو که تا کنون بارهابه هاشمی رفسنجانی و علی لاریجانی حمله کرده، دیروز به عنوان “عضو جبهه پایداری” درباره تهیه لیست رد صلاحیت ها گفت:” جبهه پایداری تاکنون مجموعه‌ای از اظهار نظرهای 474 شخصیت‌ ملی در خصوص فتنه 88 و کودتای شکست خورده سبز را تهیه کرده و اگر مسیر حرکت به سوی کسانی برود که فاقد شرط اعلام شده باشند با انتشار عمومی مواضع این افراد جلوی هرگونه انحراف از منشور جامعتین را خواهد گرفت”.

وی افزوده است: “جبهه پایداری درباره ملاک‌هایی نامزدهای اصول‌گرا، آرشیو جامعی را از مجموعه موضع‌گیری‌های شخصیت‌های سیاسی و شخصیت‌هایی که در جایگاه موضع‌گیری بودند، تهیه و اظهارات آنها از قبل از فتنه 88 تا بعد از فتنه و حتی روزهای اخیر را جمع‌اوری کرده است. یکی از مهم‌ترین ملاک‌ها در موضع‌گیری افراد تا قبل از 9 دی 88 است که هنوز حضور میلیونی مردم در صحنه اتفاق نیفتاده بود و برخی به همین دلیل با مواضع دوپهلو یا سکوت خود، از فتنه‌گران حمایت می‌کردند. ما از نظر زمانی بررسی کرده‌ایم که در چه مواقعی چه اتفاقی افتاده و کسانی که در معرض موضع‌گیری بوده‌اند، چرا سکوت کرده‌اند و سکوت آنها علیرغم دستور مقام معظم رهبری بر موضع‌گیری شفاف توسط همه افراد از چه باب بوده است”.

او درباره تهیه فهرست رد صلاحیت ها در استان ها نیز گفته است: “در حال حاضر نیز با همکاری مجموعه نیروهایی که در استان‌ها و شهرستان‌ها هستند، در حال جمع‌آوری مواضع‌ شخصیت‌هایی استانی و شهرستانی در باره فتنه و کودتای سال 88 و همچنین رابطه این افراد با جریان انحرافی هستیم تا گزینه‌هایی که احتمال دارد از استان‌ها و شهرستان‌ها پیشنهاد شوند، آرشیو کاملی از موضع‌گیری آنها در خصوص جریانات فتنه و انحرافی داشته باشیم تا مورد بررسی قرار گیرند”.

او از حضور باهنر، مطهری و کاتوزیان هم در این لیست خبر داده و گفته است: “موضع‌گیری دو پهلو و سکوت افراد به معنای خروج آنها از دایره اصول‌گرایی نیست اما بر اساس یک قاعده عقلی و سیاسی کسانی که در فتنه 88 و در برابر جریان انحرافی موضع شفاف نداشتند، قطعاً نمی‌توانند در شاهراه تعیین کاندیداهای اصول‌گرا یا در فهرست انتخاباتی جبهه اصول‌گرایی قرار گیرند. اینکه کسانی که در دوران فتنه موضع‌گیری‌هایی داشته‌اند و بعداً از مواضع خود پشیمان شده‌اند، مورد قبول بدنه جریان اصول‌گرایی نیست و توده مردم بصیر ایران اسلامی که حماسه 9 دی را آفریدند، اشتباه در این سطح را از نخبگان سیاسی نمی‌پذیرد”.

گفتنی است اعلام رسمی تهیه لیست رد صلاحیت ها در حالی صورت می گیرد که تاکنون چنین اقدامی سابقه نداشته و حتی در ادواری که شورای نگهبان تصمیم به رد صلاحیت کاندیداها گرفته، فهرست را به صورت محرمانه و از مجاری ای متفاوت تهیه کرده است.

گفتنی است احمد توکلی نیز در ابتدای هفته، از تهیه لیست “نمایندگان فاسد” و ارسال آن به شورای نگهبان خبر داده بود.

شورای نگهبان تاکنون واکنشی نسبت به پرونده سازی های اصولگرایان بر علیه یکدیگر نشان نداده، اما گفته های یک عضو کمیسیون اصل 90 مبنی بر در پیش بودن موج تازه دستگیری افراد موسوم به جریان انحرافی به بهانه ماجرای اختلاس 3 هزار میلیاردی، گمانه زنی ها درباره اصولگرا بودن اسامی موجود در لیست های رد صلاحیت را به صحت نزدیک تر کرده است.

به ویژه اینکه مجید انصاری عضو شورای مرکزی محمع روحانیون مبارز، روز گذشته در مصاحبه با ایلنا درباره عدم فعالیت های انتخاباتی اصلاح طلبان گفته است:“طی یکی دو روز گذشته خبری مبنی بر تشکیل گروه 1+7 با عضویت افرادی از شخصیت‌های اصلاح‌طلب از جمله اینجانب و با محوریت حجت الاسلام والمسلمین حاج سید حسن خمینی برای فعالیت‌های انتخاباتی توسط برخی رسانه‌ها منتشر شده که این خبر نیز همانند اخبار مشابهی از این دست کذب محض و ساخته و پرداخته برخی کانون‌های مشکوک سیاسی است که با اهدافی خاص جعل و منتشر می‌شود”.

در مقابل سید فاضل موسوی نماینده مردم خدابنده و عضو کمیسیون اصل 90 مجلس درباره نحوه حذف جریان انحرافی از طریق بازداشت چهره های آن به بهانه اختلاس 3 هزار میلیاردی به جهان نیوز گفته است: “در پرونده اختلاس اخیر دولتی‌ها هم دخیل بوده‌اند اما دخالت‌ آنها به این شکل بوده که آنها مورد سوء استفاده واقع شده و فریب خورده‌اند. همه موضوع این پرونده اختلاس از یک بانک خصوصی آغاز شد و همه مسائل مربوط به این بانک است؛ البته در حال حاضر مجموعه‌ای از متهمان یا استفاده کنندگان و سوء استفاده شدگان پرونده اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی بازداشت و در اختیار دستگاه قضایی هستند. اگر چه تاکنون مجموعه‌ای از متهمان در زمینه این پرونده بازداشت شده‌اند، اما بزودی تعداد دیگری نیز در ارتباط با این اختلاس بازداشت خواهند شد”.

پیش از این روزنامه اعتماد خبر داده بود که به احمدی نژاد گفته شده حمید بقایی،معاون وی و یکی از چهره های جریان موسوم به “انحرافی” ظرف یک هفته آینده بازداشت خواهد شد.