رای نفر اول تهران، کم‌تر از نفر اول سال ۴۸

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» کاهش بی‌سابقه مشارکت در انتخابات نظام پزشکی

بالاخره انتخابات نظام پزشکی برگزار شد و در غیاب بسیاری از کاندیداهای ردصلاحیت شده که عموما پزشکان اهل سیاست و اصلاح‌طلب بودند، قائم مقام ریاست سابق سازمان، رای اول تهران را کسب کرد. با وجود اینکه برگزارکنندگان از افزایش مشارکت ۲۵ درصدی خبر داده‌اند، منتقدان با ارائه آمارهایی، این انتخابات را کم‌اقبال‌ترین دوره در طولِ تاریخِ بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین سازمان غیردولتی ایران توصیف کرده‌اند.

از سوی دیگر هنوز موضع محمود احمدی‌نژاد نسبت به این انتخابات مشخص نیست و اینکه آیا حکم رییس جدید توسط او امضا خواهد شد یا نه، مورد تردید است. رئیس انجمن داروسازان ایران هم می‌گوید که در اعلام نتایج برگزیدگان تقلب شده است.

 

روزنامه ایران: این پایان کار نیست

روزنامه ایران گزارش داده مشارکت پزشکان در تهران نسبت به دوره قبل کاهش ۴۱ درصدی داشته و تی‌تر زده: “حذف رقبا از انتخابات، مشارکت پزشکان را کاهش داد” علی تاجرنیا، سخنگوی ائتلاف سپید ـ ائتلاف پزشکان اصلاح‌طلب که عموما رد صلاحیت شدند- هم مدعی شد که کاهش مشارکت ۴۵ درصد بوده است.

تاجرنیا به امید کاستن از حساسیت‌ها به همراه چهره‌های سیاسی‌تری مانند محمدرضا خاتمی، علی شکوری‌راد، قربان بهزادیان‌نژاد کاندیدا نشد اما افرادی چون مصطفی معین، محمدرضا ظفرقندی و دیگر پزشکان اصلاح‌طلب هم رد صلاحیت شدند.

حالا سخنگوی ائتلاف منع شدگان از کاندیداتوری توضیح می‌دهد: “در ششمین دوره انتخابات نظام پزشکی در تهران، سه‌هزارو ۵۰۰‌ پزشک شرکت کرده‌اند؛ در حالی که دوره قبل ۶‌هزار و ۷۰ نفر شرکت کرده بودند و مشارکت ۴۵ درصد کاهش داشته است. در رشته دندانپزشکی هم با کاهش شرکت روبه‌رو بوده‌ایم. تعداد شرکت‌کنندگان این رشته در دوره گذشته هزارو ۲۵‌نفر بوده است که این آمار در انتخابات امسال به ۸۲۳ نفر رسیده است.”

او با اذعان به اینکه تعداد شرکت‌کنندگان این دوره در گروه‌های داروسازی و مامایی بیشتر شده، تعداد آرای نفر اول را مورد توجه قرار داده است: “دکتر علیرضا زالی با هزار و ۹۱۷‌رای، بیشترین تعداد رای تهران را به خودش اختصاص داد. این درحالی است که تعداد آرای او حتی از رای‌های دکتر اقبال، اولین رییس سازمان نظام پزشکی کمتر است. دکتر اقبال سال ۴۸، دوهزار رای داشت و چنین میزان شرکتی در این دوره از انتخابات با توجه به تعداد پزشکی که ما در تهران داریم، به نوعی فاجعه است. در این دوره از انتخابات، تنها ۱۰‌درصد پزشکان عضو نظام پزشکی تهران، در انتخابات شرکت کردند. این درحالی است که پارسال ۱۸‌درصد جامعه پزشکی تهران در انتخابات شرکت داشتند. رای دکتر زالی در اصل برابر با آمار هشت‌ درصد پزشکان عضو نظام پزشکی در تهران است؛ چرا که تعداد پزشکانی که می‌توانستند در تهران رای بدهند ۳۵هزار و ۱۹۶ نفر بود.”

تاجرنیا در تحلیل کاهش میزان مشارکت می‌گوید: “علت اصلی این کاهش شرکت، ردصلاحیت‌های گسترده است. در هر حوزه‌ای که پزشکان اصلاح‌طلب بیشتر رد صلاحیت شده‌اند، میزان شرکت هم پایین آمده است و چنین کاهش شرکتی در تهران بزرگ، در اصل نمادی از کاهش شرکت در کل کشور است؛ چون حوزه انتخابیه تهران بزرگ مهم‌ترین حوزه انتخاباتی است و تمام مسئولان اجرایی و رییس سازمان نظام پزشکی از منتخبان تهران بزرگ منصوب می‌شوند.”

سخنگوی ائتلاف سپید البته پزشکانی را که رای آورده‌اند “تکنوکرات” معرفی می‌کند اما می گوید چون “با رای بالای پزشکان انتخاب نشدند، سازمان نظام پزشکی پشتوانه رای پزشکان را ندارد و آن‌ها نمی‌توانند کار خاصی انجام بدهند.”

این ائتلاف در همین زمینه بیانیه‌ای هم صادر کرده است.

روزنامه ایران هم تحلیل مشابهی دارد: “در عرصه‌ای که بسیاری در آن به دلیل ائتلاف برخی چهره‌های سیاسی- پزشکی فرصت حضور نیافتند و میدان از حضور افکار و سلایق مختلف خالی ماند، همان گروهی که روزنامه مدت‌ها قبل پیش‌بینی آن را کرده بود موفق شد از کانال همان ائتلاف نانوشته وارد نظام پزشکی شود… بسیاری از کارشناسان و پزشکان، اقدام این گروه ائتلاف کرده برای راهیابی به سازمان نظام پزشکی را ضددموکراسی و خلاف قوانین کشور عنوان می‌کنند؛ با این حال این گروه بدون هیچ تجدیدنظری انتخابات را برگزار کرد و در روز برگزاری نیز اعلام کرد تا انتخاب رئیس‌جمهور بعدی منتظر خواهند ماند تا حکم ریاست این سازمان امضا شود!”

 روزنامه ارگان دولت در عین حال می‌نویسد که این پایان کار نیست، چرا که “رئیس‌جمهور پیش از این، در دستور خود هشدار داده بود که اگر در روند احقاق حقوق افرادی که حق آنها ضایع شده و بر اساس قانون و عدالت با آنها رفتار نشده تجدید نظر انجام نگیرد، انتخابات از نظر وی باطل خواهد بود. طبق قانون از آنجایی که حکم ریاست این سازمان باید به امضای شخص رئیس‌جمهور برسد باید منتظر ماند تا واکنش دکتر احمدی‌نژاد نسبت به این موضوع را دید.”

 

ادعای تقلب در انتخابات

روزنامه ایران همچنین از قول دکتر رهبر مژدهی آذر، رئیس انجمن داروسازان ایران مدعی بروز تقلب و تخلف شده است. مژدهی‌آذر که به عنوان نماینده کاندیداها بر نحوه برگزاری و شمارش آرای ماخوذه بر سر صندوق‌ها حاضر و ناظر بود گفته است: “پس از پایان رأی‌گیری طبق شمارش آرا، جمعه شب اسامی آقایان دکتر شیبانی و غلامی به عنوان منتخبین رشته داروسازی اعلام و صورتجلسه به امضای حاضرین و ناظرین رسید اما صبح شنبه نام دکتر غلامی به همراه دکتر خویی به عنوان منتخب اعلام شد!”

روزنامه دولت همچنین از هزینه‌های هنگفت برگزیدگان از طریق برگزاری ضیافت‌های پرخرج خبر داده و به طعنه گفته معلوم نیست حالا که هیچ رقیبی در صحنه حضور نداشته،چرا این همه خرج کرده‌اند.

همچنین عنوان شده که “بازی‌گردان اصلی این رقابت یکطرفه، افرادی از مجلس شورای اسلامی با محوریت علیرضا زاکانی اصولگرا و مسعود پزشکیان اصلاح‌طلب” بوده‌اند.

بنابر اعلام رسمی هیات نظارت بر انتخابات، علیرضا زالی با ۱۹۱۷ رأی، علی فتاحی با ۱۰۹۵ رأی، علی اصغر پیوندی با ۱۰۶۴ رأی، محمد حسین بدخش با ۹۴۶ رای، ایرج خسرونیا با ۹۲۶ رأی، حسن هویدا با ۹۰۴ رأی، دکتر مهدی حفیظی با ۸۶۹ رای، احمد شجاعی با ۷۶۰ رأی، محمد مهدی قیامت ۶۶۴ رأی و محمدمهدی گلمکانی با ۶۱۵رای برگزیدگان تهران هستند.

علیرضا زالی قائم مقام شهاب‌الدین صدر، رییس سابق سازمان نظام پزشکی بوده و سابقه ریاست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را هم در کارنامه دارد. تفاوت آرای او با نفر اول و دوم انتخابات دور پیش قابل توجه است، چرا که نفر نخست دوره پنجم انتخابات نظام پزشکی در تهران ۲۸۵۰ رأی و نفر دوم ۲۳۵۰ رای داشتند.

علی فتاحی، نفر دوم امسال هم معاون درمان سابق سازمان تأمین‌اجتماعی است که با حکم سعید مرتضوی به سمت رئیس هیات مدیره بیمارستان میلاد رسیده است. نفر سوم برگزیدگان تهران، دکتر علی اصغر پیوندی، سردبیر مجله علمی سازمان نظام پزشکی و محمدمهدی گلمکانی که به عنوان آخرین نفر به جمع برگزیدگان راه پیدا کرده، مدیرکل سلامت شهرداری تهران است.

نفر برگزیده گروه مامایی هم، معصومه آباد، مشاور سابق مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران است.

 

“آمار نداریم اما مشارکت زیاد شده”

در حالی که برخی حدس زده بودند شاید احمدی‌نژاد به دکتر منصوری، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران و رییس هیات اجرایی انتخابات دستور توقف انتخابات را بدهد، انتخابات در روز جمعه، چهارم اسفند برگزار شد هر چند محمدحسن طریقت‌منفرد، سرپرست وزارت بهداشت حضور نداشت. این غیبت باعث برخی گمانه‌زنی‌ها شده بود که شاید طریقت‌منفرد می‌خواهد برگزاری انتخابات را زیر سئوال ببرد. ولی این گونه نشد و سرپرست وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه انتخابات نظام پزشکی مورد تأیید است، دلیل غیبت خود را عدم حضور در تهران عنوان کرد: “من تهران نبودم اما بر اساس گزارش‌های رسیده انتخابات خوب برگزار شده و مورد تأیید است. البته سازمان نظام پزشکی باید کاری کند که اقبالش در بین پزشکان بیشتر شود چون شنیدم که در تهران حدود 15 درصد پزشکان در انتخابات شرکت کردند.”

اما دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات، مدافع صحت و سلامت آن و همچنین مدعی افزایش مشارکت هستند. مراد هاشم‌زهی، رییس هیات نظارت انتخابات سازمان نظام پزشکی گفته است: “تمام شائبه‌افکنی‌هایی که در این انتخابات به واسطه نامه رییس‌جمهور به وجود آمد، در پاسخ به نامه دکتر بیژن گودرزی، رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی، بود که دکتر گودرزی در این انتخابات ۵۲‌ رای به دست آورد. باید منتظر ماند و دید که رییس‌جمهور برای ۵۲‌ رای ارزش بیشتری قائل می‌شود یا برای ۱۹۱۷‌رای.”

اما اگر رییس دولت، حکم رییس جدید سازمان را امضا نکند، چه خواهد شد؟ هاشم‌زهی پاسخ می‌دهد: “علاوه بر مجمع پزشکان که از مجموع پزشکان منتخب در حوزه‌های انتخابیه مختلف تشکیل می‌شود، هیات نظارت مجلس بر امور شورا هم می‌تواند در این قضیه وارد شود و مقام معظم رهبری هم می‌توانند در این زمینه حکم بدهند. در صورتی که حکم رییس سازمان، از طرف رییس‌جمهور امضا نشود نمایندگان مجلس می‌توانند طرحی دوفوریتی در مجلس تصویب کنند و تفویض حکم رییس سازمان نظام پزشکی را شورایی کنند؛ به‌طوری که تنها یک نفر خاص مسئول تفویض حکم رییس سازمان نظام پزشکی نباشد.”

او مدعی افزایش مشارکت ۲۰ درصدی هم هست و در جواب خبرنگار شرق هم که از او ‌پرسیده چطور آمارها چیز دیگری می‌گویند، گفته است: “ما هیچ آماری از دوره‌های قبل نداریم و فقط می‌دانیم مشارکت ۲۰ درصد افزایش داشته است.”

این نماینده مجلس در اظهار نظر دیگری از ارسال پیامک‌هایی خبر داده که اخبارکذبی از انتخابات منتشر می‌کنند چون “نمی‌توانند برگزاری پرشور انتخابات نظام پزشکی را شاهد باشند.” او اضافه کرده که “معلوم نیست ارسال کنندگان این پیامک که متاسفانه از امکانات دولتی هم برخوردارهستند چرا سعی دارند که تلاش برگزارکنندگان انتخابات را زیر سئوال ببرند؟”