۵ فعال عرب در خطر اعدام و در اعتصاب غذا

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» در مصاحبه با روز مطرح شد

“موسسه الحوار زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی و با مجوز قانونی تشکیل شد. اسم این موسسه هم الحوار، یا گفتگو، از گفتمان آقای خاتمی یعنی گفتگوی تمدن ها گرفته شد اما با آمدن محمود احمدی نژاد، مجوز این موسسه را لغو کردند و به برخورد با اعضای آن پرداختند تا جایی که در حال حاضر ۵ عضو این موسسه را به اعدام محکوم کرده اند؛پنج نفری که در حال حاضر در اعتصاب غذا به سر می برند و وضعیت جسمانی مساعدی هم ندارند”.

این توضیحات اعضای خانواده و بستگان 5 شهروند عرب زندانی در زندان کارون اهواز است که حکم اعدام شان در دیوان عالی کشور تایید شده است.

محمد علی عموری، هاشم شعبانی، هادی راشدی، سید جابر آلبوشوکه و برادرش سید مختار آلبوشوکه که با اتهام “اقدام علیه امنیت ملی، محاربه، مفسد فی الارض، تبلیغ علیه نظام” به اعدام محکوم شده اند. رحمان عساکره دیگر عضو موسسه الحوار است که به 20 سال حبس محکوم شده. این 6 نفر از 26 روز پیش در اعتراض به احکام صادره دست به اعتصاب غذا زده اند.

کمیل البوشوکه، پسرعموی مختار و جابر البوشوکه در مصاحبه با “روز” توضیح میدهد: برای اعتصاب غذایشان هم دلیل دارند هم درخواست. دلیل شان این است که به حکم اعدام شان اعتراض دارند و خواهان دادرسی عادلانه هستند. درخواست شان هم این است که جهانیان صدای شان را بشنوند، احمد شهید صدای شان را بشنود و سازمان های حقوق بشری و بین المللی مانع از اعدام شان شوند. حکم آنها در دیوان عالی کشور تایید شده و هر لحظه امکان اینکه به اجرا گذاشته شود وجود دارد. در واقع جان شان در خطر است. خانواده هایشان به شدت تحت فشارند و اعتصاب غذا تنها راهی ست که برای آنها مانده است.

آقای البوشوکه می افزاید: آنها در زندان کارون اهواز و در وضعیت بدی به سر می برند، نیاز به دکتر دارند اما هیچ گونه امکانات بهداشتی وجود ندارد. در سلول هایی در کنار دستشویی ها نگهداری می شوند.وضعیت امکانات زندان وحشتناک است. همچنان درگیر عوارض شکنجه هایی هستند که در بازداشتگاه اطلاعات بر آنها اعمال شده؛ مثلا هادی راشدی که از قبل از زندان به دلیل ناراحتی قلبی و رماتیسم کبدی تحت نظر پزشک بود از دو سال پیش که بازداشت شده تاکنون یکبار نیز به دکتر برده نشده و هیچ گونه درمانی روی او صورت نگرفته، در این میان لگن خاصره اش زیر شکنجه شکسته است . بقیه هم در چنین شرایطی هستند و با این وضعیت از 26 روز پیش دست به اعتصاب غذا زده اند و این باعث نگرانی ما و همه خانواده ها شده است.

روز گذشته خانواده های این 6 زندانی موفق به ملاقات با آنها شدند. کمیل البوشوکه توضیح میدهد: دیروز نوبت خانم ها بود که ملاقات کنند. هفته گذشته که نوبت آقایان بود اجازه ملاقات نداده بودند و هیچ خبری نداشتیم که در چه وضعیتی هستند. دیروز اما به خانم ها اجازه ملاقات حضوری داده اند. خانواده ها با آنها خیلی صحبت کرده اند که به اعتصاب غذایشان پایان دهند ولی آنها گفته اند که به هیچ یک از درخواست ها و اعتراضات شان توجهی نشده و برای همین اعتصاب شان را ادامه خواهند داد. در حضور خانواده ها هم آب و شیر و چایی خورده اند اما هر چه خانواده ها اصرار و التماس کرده اند حاضر نشده اند غذا بخورند و گفته اند اعتصاب شان را نمی شکنند. وضعیت جسمانی خوبی هم نداشته و به شدت ضعیف شده اند. آنطور که خانواده ها می گفتند رنگ شان به شدت زرد شده و به زحمت حرف می زدند.

موسسه الحوار و اعضای آن چه نوع فعالیتی داشتند و برخوردهای امنیتی و قضایی با اعضای این موسسه چه دلیلی دارد؟ کمیل البوشوکه در پاسخ به این سئوال می گوید: همه این 6 نفر یعنی 5 نفری که به اعدام محکوم شده اند و یک نفری که به 20 سال حبس محکوم شده اعضای مجموعه الحوار یا همان گفتگو بودند. موسسه ای فرهنگی که در سال 2002 در زمان آقای خاتمی مجوز قانونی گرفت و فعالیت خود را آغاز کرد. حتی اسم مجموعه یعنی گفتگو را هم از گفتمان آقای خاتمی یعنی گفتگوی تمدن ها گرفتند. کارشان هم فرهنگی بود؛ تلاش برای حفظ زبان عرب، برگزاری جلساتی برای شعر و سرود به زبان عربی، برگزاری کلاس های آموزشی، برگزاری جشن ها و ارتباط با خانواده هایی که به دختران شان اجازه تحصیل نمیدادند و .. مثلا طی سه سال در همان شهر رامشیر یا خلفیه موفق شده بودند 200 دختر را به دانشگاه بفرستند، یعنی خانواده ها را با کار فرهنگی راضی کنند که دختران شان به دانشگاه بروند و از این قبیل فعالیت ها.

آقای البوشوکه اضافه میکند: اعضای شورای شهر، شهردار، امام جمعه و نماینده شهر در مجلس و حتی برخی مسئولین نیروی انتظامی هم به جلساتی که در این موسسه برگزار می شد دعوت می شدند و فعالیت ها هم کاملا قانونی بود، اما اطلاعات منطقه همیشه ناراحت بود. در همان زمان خاتمی هم چندین بار اعضای موسسه را تحت فشار قرار داده بودند که هدف شما از آموزش زبان عربی چیست و .. بعد که احمدی نژاد روی کار آمد فعالیت های الحوار را ممنوع و بعد شروع به برخورد با اعضای این موسسه کردند. تا جایی که محمدعلی عموری ناچار شد از کشور خارج شود. او به عراق رفت و در عراق بااینکه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل او را به عنوان پناهنده پذیرفته بود اما دولت عراق به علت ورود غیرقانونی به این کشور او را بازداشت و بعد به ایران دیپورت کرد. در واقع او را تحویل نیروهای اطلاعاتی ایران داد و پس از آن بود که بازداشت سایر اعضای الحوار شروع شد. بیش از 20 نفر را بازداشت کردند که بقیه با قرار وثیقه آزاد شده یا حکم های زندان گرفته اند و این 5 نفر به اعدام و یک نفر هم به حبس 20 ساله محکوم شده اند.

سید محمد باقر موسوی، قاضی شعبه 2 دادگاه انقلاب اهواز حکم اعدام این 5 فعال عرب را صادر کرده است. به گفته خانواده ها آقای موسوی در حکم صادره  نوشته است که متهمان “همه اتهامات خود را رد کرده و گفته اند که به دلیل شکنجه های روحی و فیزیکی مجبور شده اند علیه خود اعتراف کنند اما حکم اعدام صادر میکنم چون اطلاعات از اینها شاکی است”.

کمیل البوشوکه می گوید: هادی راشدی و هاشم شعبانی را زیر شکنجه و فشار مجبور کردند در تلویزیون پرس تی وی علیه خود به دروغ اعتراف کنند. بعد هم که خانواده ها را به شدت تحت فشار قرار دادند تا از هرگونه اطلاع رسانی جلوگیری به عمل آورند. زمانی که حکم در دیوان عالی کشور تایید شد عموی مرا به اتفاق برادر آقای راشدی بازداشت کردند وفشار آوردند که اطلاع رسانی صورت نگیرد. الان هم خانواده ها تحت فشار هستند و زندانیان هم در خطر اعدام قرار دارند. هر لحظه امکان اینکه حکم ها را اجرا کنند وجود دارد و آنها تنها راهی که فکر کردند دارند این است که اعتصاب غذا کنند. الان 26 روز از اعتصابشان می گذرد و واقعا نگران هستیم.

 

واکنش های بین المللی

محمدعلی عموری 35 سال دارد و مهندس شیلات است. هاشم شعبانی، 32 ساله و لیسانس ادبیات عرب و فوق لیسانس علوم سیاسی است. هادی راشدی 39 ساله و مهندس شیمی، مختار البوشوکه، 26 ساله و فارغ التحصیل کامپیوتر است. او هنگام دستگیری سرباز وظیفه بود و جابر البوشوکه، 28 سال دارد و در شرکتی همراه با پدرش کار میکرد. هاشم شعبانی و هادی راشدی، معلم هستند. آنها به اعدام محکوم شده اند و رحمان عساکره که به 20 سال حبس محکوم شده 35 ساله و فوق لیسانس علوم اجتماعی است. این 5 فعال عرب که به اعدام محکوم شده اند براساس گزارش سازمان عدالت برای ایران، کاندیدای جایزه بین المللی “شجاعت مدنی” شده اند. این جایزه به کسانی تعلق می گیرد که با به خطر انداختن خود و با استفاده از روشهای مدنی، در مقابل بدی ها، ثابت قدمانه مقاومت کرده اند.

صدور حکم اعدام و همچنین اعتصاب غذای آنها و وضعیتی که دارند اعتراضات و واکنش های وسیع بین المللی را به دنبال داشته است. سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای از مردم سراسر جهان خواسته است با نامه نگاری به مقام‌های ایرانی جلو اعدام این افراد را بگیرند، به بدرفتاری با آنها خاتمه دهند و هرچه سریعتر امکانات درمانی در اختیارشان بگذارند.

براساس گزارش وب سایت رادیو فردا، سازمان عفو بین الملل از مردم خواسته است به سه زبان فارسی، عربی، انگلیسی برای مسئولان ایرانی نامه نوشته و این خواسته ها را عنوان کنند: توقف اعدام پنج مرد عرب ایرانی، لغو حکم اعدام آنها و برگزاری مجدد دادگاه محاکمه این افراد در شرایطی مطابق با استانداردهای محاکمه عادلانه بدون اعاده حکم اعدام. تضمین عدم شکنجه و بدرفتاری با زندانیان، از جمله در واکنش به اعتصاب غذای آنها و بررسی اتهام شکنجه این افراد توسط ماموران زندان. اشخاص خاطی می‌بایست بر اساس استانداردهای قضایی بین المللی محاکمه شده و عدالت در مورد آنها به مرحله اجرا درآید. تضمین ارائه کمک‌های پزشکی مورد نیاز به این پنج مرد زندانی و ادامه ملاقات رو در روی آنها با خانواده‌های‌شان و فراهم آوردن شرایط دسترسی آنها به وکیل مدافع.

پیشتر شیرین عبادی و 29 سازمان حقوق بشری در بیانیه ای جمعی خواستار توقف اجرای حکم اعدام پنج فعال عرب اهوازی شده بودند. آنها نوشته بودند: ضمن ابراز نگرانی شدید از اعدام قریب الوقوع پنج فعال مدنی و فرهنگی اهوازی، از مجامع بین المللی و نهادهای حقوق بشر می خواهیم فورا تمامی تلاشهای خود را برای توقف اجرای حکم اعدام و برای نجات جان زندانیان یاد شده به عمل آورند تا جمهوری اسلامی ایران، اجرای احکام اعدام را متوقف و امکان دادرسی مجدد در یک محکمه صالحه را فراهم سازد.