۵ زن، ۵ مرد پرده نقره ای......

نویسنده
شاهین تهرانی

» چهره های برگزیده ی سینمای جهان

ناتالی پورتمن

از بازیگران اسراییلی- آمریکایی متولد سال ۱۹۸۱ در اورشلیم. او اولین بار درحالی که کمتر از ۱۲ سال سن داشت در فیلم “لئون” به همراه “ژان رنو” به کارگردانی “لوک بسون” [سال ۱۹۹۴] بازی کرد. او در سال ۱۹۹۹ با بازی در فیلم “جنگ ستارگان اپیزود اول: تهدید شبح” در نقش “پادمه امیدالا” به شهرت جهانی دست یافت. او این نقش را در دو اپیزود بعدی جنگ ستارگان در سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۵ نیز حفظ کرد. او با کارگردانان بنام بسیاری همکاری کرده است: وودی آلن [در فیلم “همه می گویند من دوستت دارم” به سال ۱۹۹۶]، مایکل من [در فیلم “مخمصه” به سال ۱۹۹۵ به همراه آل پاچینو و رابرت دونیرو]، تیم برتون [در فیلم “مارس حمله می کند” به سال ۱۹۹۶]، دارن آرونوفسکی [در فیلم “قوی سیاه” به سال ۲۰۱۰].

او در سال ۲۰۰۵ جایزه گلدن گلوب برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن را بخاطر بازی در فیلم “نزدیک تر” به کارگردانی مایک نیکولز دریافت کرد. او بخاطر همین نقش نامزد دریافت اسکار نیز شد. ناتالی پورتمن همچنین در فیلم “وی مثل واندتا” جایزه ساتورن بهترین بازیگر زن را در سال ۲۰۰۷ از آن خود کرد. او دومین گلدن گلوب خود و همچنین جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را در سال ۲۰۱۱ بخاطر بازی در فیلم دراماتیک “قوی سیاه” دریافت کرد. او درحال حاضر با بنجامین میل پیه، رقصنده فرانسوی، که سر صحنه “قوی سیاه” با او آشنا شد زندگی می کند.

جنیفر لارنس

بازیگر آمریکایی متولد ۱۹۹۰ در کنتاکی. او کار خود را با بازی در سریال های تلویزیونی آغاز کرد. جایزه مارچلو ماسترویانی را بخاطر بازی در فیلم “دشت سوزان” [در سال ۲۰۰۸] دریافت کرد. او در سال ۲۰۱۱ بخاطر نقش خود در فیلم “زمستان استخوان سوز” به کارگردانی “دبرا گرانیک” نامزد چندین جایزه شد: گلدن گلوب بهترین بازیگر زن در یک فیلم دراماتیک و جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن.

جنیفر لارنس در سال ۲۰۱۱ در ۳ فیلم ایفای نقش کرد: فیلم “سگ آبی” [به کارگردانی جودی فاستر] در برابر “مل گیبسون” و “جودی فاستر”؛ فیلم “احمق دوست” به کارگردانی “دریک دورموس”؛ فیلم “مردان ایکس: درجه یک”.

الیویا وایلد

بازیگر آمریکایی متولد ۱۹۸۴ در نیویورک. او بازیگری را با سریال های تلویزیونی آغاز کرد. سپس برای بازی در ۱۳ قسمت سریال “او سی” قرارداد بست. او در سال ۲۰۰۵ در سه فیلم “آلفا داگ” [با بازی شارون استون و بروس ویلیس]، “مصاحبت با زنان دیگر” و “ایده های جالب بیکفورد اشمکلر” ایفای نقش کرد. بین سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ در نقش “رمی هادلی” در سریال “دکتر هاوس” بازی کرد. او در سال ۲۰۱۱ تصمیم گرفت دیگر در سریال بازی نکند و فعالیت هنری خود را در سینما دنبال کند.

الیویا وایلد در سال ۲۰۱۱ در چهار فیلم ایفای نقش کرد: “کابوی ها و بیگانگان” [به همراه دانیل کریگ و هریسون فورد]؛ “مبادله” [به همراه رایان رینولدز]؛ “سروقت” [به همراه “آماندا سایفرد” و “جاستین تیمبرلیک”] و “در داخل”.

بلیک لاولی

بازیگر و مدل آمریکایی متولد ۱۹۸۷ در کالیفرنیا. او بیشتر هر چیز بخاطر نقش هایی که در فیلم های “شلوار سفر خواهرانه” [در سال ۲۰۰۵ که قسمت دوم آن را نیز در سال ۲۰۰۸ بازی کرد]، “پذیرفته” [سال ۲۰۰۶] و سریال “دختر خبرچین” بازی کرده شناخته می شود. او در سال ۲۰۱۱ در فیلم “فانوس سبز” [همراه با رایان رینولدز] به کارگردانی “مارتین کمپ بل” به ایفای نقش پرداخت. او چندین ماه است با “رایان رینولدز” که در فیلم فانوس سبز بازیگر نقش مقابل او بوده به صورت مشترک زندگی می کنند. او مدتی نیز با “لئوناردو دی کاپریو” زندگی کرده است.

از دیگر فیلم های مهم او می توان به “الویس و آنابل” [در سال ۲۰۰۷]، “نیویورک، دوستت دارم” [در سال ۲۰۰۹]، “زندگی خصوصی پیپا لی” [در سال ۲۰۰۹ به همراه مونیکا بلوچی و به تهیه کنندگی براد پیت] و “شهر” [در سال ۲۰۱۰ به همراه “جرمی رنر”] اشاره کرد.

ژان دو ژاردن

اولین بازیگر فرانسوی برنده جایزه اسکار بهترین نقش اول مرد بخاطر بازی در فیلم “آرتیست”، در سال ۱۹۷۲ در حومه پاریس به دنیا آمد. او برای اولین بار در خدمت سربازی به هنر خود در اجرای قطعات کمیک پی برد. او سپس به پاریس رفت و در بارها و تئاترهای کوچک برنامه اجرا می کرد. بین سال های ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸ سه بار برنده اجرای قطعات کمیک در برنامه تلویزیونی “شروع یک استار” شد و در همین برنامه ها شخصیت کمدی “بریس اهل نیس” را خلق کرد. این شخصیت به حدی معروف گردید که در سال ۲۰۰۵ فیلمی نیز به نام “بریس اهل نیس” با بازی او در نقش اول آن ساخته شد. او سپس به همراه برونو سالومون در برنامه طنز تلویزیونی “نمایش مضحک” ظاهر شد. دوژاردن بین سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ به همراه “الکساندرا لمی” [که در سال ۲۰۰۹ او را به همسری برگزید] در برنامه طنز بسیار موفق “یک پسر، یک دختر” که از شبکه دو فرانسه پخش می شد و همچنان نیز پخش می شود، بازی کرد. این برنامه در ۴۸۶ اپیزود هفت دقیقه ای تهیه شده است. او از سال ۲۰۰۳ با الکساندرا لمی زندگی می کرد که نتیجه اش ازدواج با او در ژوئیه ۲۰۰۹ بود.

 

فیلم شناسی ژان دو ژاردن:

۲۰۰۲- اگر پولدار بودم [تیتر این فیلم اقتباس از ترانه “اگر آدم پولداری بودم” اجرا شده توسط ایوان ربروف می باشد که در فیلم معروف “ویلن زن روی بام” خوانده شده بود]

۲۰۰۳- همه دخترها احمق اند

۲۰۰۳- به منزل خانواده رز خوش آمدید

۲۰۰۴- محافظ

۲۰۰۴- ازدواج

۲۰۰۴- دالتون ها [فیلم کمدی برگرفته از کتاب مصور “لوک خوش شانس”]

۲۰۰۵- بریس اهل نیس

۲۰۰۵- عشق در جامدادی

۲۰۰۵- هیچ چیز را نباید قسم خورد [برگرفته از نمایشنامه ای نوشته آلفرد دوموسه؛ به همراه بازیگر معروف فرانسوی ژرار جونیو]

۲۰۰۶- او اس اس ۱۱۷: قاهره آشیانه جاسوسان [اقتباس شده از فیلم های جیمز باند به کارگردانی میشل هازناویسیوس]

۲۰۰۷- تحقیقات منفی

۲۰۰۷- ۹۹ فرانک

۲۰۰۸- نقد

۲۰۰۹- لوک خوش شانس [سناریست و بازیگر نقش لوک]

۲۰۰۹- یک مرد و سگ اش [به همراه ژان پل بلموندو]

۲۰۰۹- او اس اس ۱۱۷: ریودوژانیرو جواب نمی دهد [به کارگردانی میشل هازناویسیوس]

۲۰۱۰- نوای یخ ها

۲۰۱۰- دستمال های کوچک

۲۰۱۰- بالکنی رو به دریا

۲۰۱۱- آرتیست [فیلم سیاه و سفید و صامت که بخاطر بازی در آن اسکار دریافت کرد]

براد پیت

بازیگر و تهیه کننده متولد ۱۹۶۳ در اوکلاهما. او تاکنون ۴ بار نامزد دریافت جایزه اسکار و ۵ بار نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شده، ولی تنها توانسته یک جایزه گلدن گلوب را بخاطر فیلم “دوازه میمون” [سال ۱۹۹۵ به همراه بروس ویلیس] از آن خود کند. او همسر سابق جنیفر انیستون است که در سال ۲۰۰۵ پس از ۵ سال زندگی مشترک از یکدیگر جدا شدند. براد پیت از ۷ سال پیش تاکنون با آنجلینا جولی زندگی می کند و گفته می شود که آنها بزودی به طور رسمی با یکدیگر ازدواج خواهند کرد و پس از ۷ سال زندگی مشترک بالاخره به “ماه عسل” خواهند رفت. آنها درحال حاضر سه فرزند و سه فرزند خوانده دارند.

براد پیت پس از آغاز بازیگری در تلویزیون در اوایل سال های ۱۹۹۰ با بازی در فیلم “تلما و لوئیز” در نقش یک دزد به سینما وارد شد. از فیلم های معروفی که او در آنها به ایفای نقش پرداخته می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱۹۹۲- رودخانه ای از میان آن می گذرد [به کارگردانی رابرت ردفورد]

۱۹۹۴- مصاحبه با خون آشام [به همراه تام کروز و آنتونیو باندراس]

۱۹۹۴- افسانه های پاییز [به همراه آنتونی هاپکینز]

۱۹۹۵- هفت

۱۹۹۵- دوازده میمون [که بخاطر بازی در آن جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کرد؛ نامزد جایزه اسکار]

۱۹۹۶- باشگاه مبارزان

۲۰۰۱- یازده یار اوشن [به همراه جرج کلونی و اندی گارسیا]

۲۰۰۴- دوزاده یار اوشن [به همراه جرج کلونی، اندی گارسیا، و مت دیمون]

۲۰۰۴- تروا [به همراه اریک بانا و پیتر اتول]

۲۰۰۵- آقا و خانم اسمیت [به همراه آنجلینا جولی]

۲۰۰۷- سیزده یار اوشن [به همراه جرج کلونی، اندی گارسیا، مت دیمون، و آل پاچینو]

۲۰۰۸- سرگذشت عجیب بنجامین باتن [نامزد جایزه اسکار]

۲۰۱۱- مانی بال [نامزد جایزه اسکار]

رایان گاسلینگ

بازیگر، تهیه کننده و آهنگساز کانادایی متولد ۱۹۸۰. اوج درخشش او بازی در فیلم های “باورکننده” [در سال ۲۰۰۰] در نقش یک یهودی نئونازی، “ایالات متحده للند” [در سال ۲۰۰۳] در نقش یک نوجوان مرموز، “شکست” [در سال ۲۰۰۷ به همراه آنتونی هاپکینز] در نقش یک وکیل امیدوار، و “هاف نلسون” [در سال ۲۰۰۷] در نقش یک معلم معتاد بوده است که در این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر در سال ۲۰۰۷ شد.

او بار دیگر در فیلم “ولنتاین غمگین” [در سال ۲۰۱۰] که در جشنواره کن ۲۰۱۰ نیز به نمایش درآمد خوش درخشید. او در سال ۲۰۱۱ در ۳ فیلم ایفای نقش کرده است: “راندن” در نقش یک راننده بدلکار؛ “دیوانه، احمق، عشق” و فیلم “نیمه ماه مارس” به کارگردانی و بازیگری جرج کلونی.

دانیل کریگ

بازیگر بریتانیایی متولد ۱۹۶۸ در شهر چستر در نزدیکی لیورپول، و ششمین بازیگری که در نقش جیمز باند در سینما ظاهر شده است. او در سال ۲۰۰۶ در بیست و یکمین اپیزود از سری فیلم های جیمز باند، در فیلم “کازینو رویال” ایفای نقش کرد و نظر منتقدان را به خود جلب نمود. او در سال ۲۰۰۸ در بیست و دومین اپیزود جیمز باند به نام “ذره ای آرامش” ایفای نقش کرد و بیست و سومین اپیزود به نام “سقوط آسمان” نیز در سال ۲۰۱۲ با بازی او ساخته خواهد شد. او در سال ۲۰۰۷ برای بازی در فیلم “پیشتازان فضا” ابراز تمایل کرد، ولی برای این فیلم که در سال ۲۰۰۹ به روی اکران آمد انتخاب نشد.

کار دانیل کریگ با بازی در نقش های دوم در فیلم های مستقل آغاز شد؛ ازجمله فیلم “الیزابت” که نامزد ۷ جایزه اسکار نیز شد. او در سال ۱۹۹۸ “جایزه اجرای بریتانیا” در جشنواره بین المللی ادینبورگ [فیلم “عشق شیطان است”] و همچنین در سال ۲۰۰۰ جایزه فیلم مستقل بریتانیا را [بخاطر فیلم “بعضی صداها”] از آن خود کرد. او پس از بازی در فیلم “لارا کرافت: توم ریدر” در مقابل آنجلینا جولی در سال ۲۰۰۱، در ایالات متحده به حرفه بازیگری ادامه داد؛ فیلم هایی مانند “جاده ای به سوی تباهی” [سال ۲۰۰۲]، و “مادر” [سال ۲۰۰۳]. او در فیلم “مادر” نقش کسی را بازی می کند که عاشق زنی دو برابر مسن تر از خود شده. دانیل کریگ در سال ۲۰۰۵ در فیلم “لیر کیک” نقش یک قاچاقچی کوکائین را بازی می کند. او در سال ۲۰۰۵ با بازی در فیلم “مونیخ” به کارگردانی استیون اسپیلبرگ که نامزد ۵ اسکار شد بسیار خوش درخشید. او در یک فیلم دیگر نیز با اسپیلبرگ همکاری کرد: “بدنام” [سال ۲۰۰۶].

دانیل کریگ در سال ۲۰۱۱ در ۳ فیلم به ایفای نقش پرداخت: “کابوی ها و بیگانگان” [به همراه هریسون فورد]، “خانه رؤیاها” [به همراه نائومی واتس]، و “دختری با تاتوی اژدها” [به کارگردانی دیوید فینچر].