اعتصاب سراسری و تعطیل سنگبری ها‎

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» اعتراض واحدهای صنعتی به دریافت مالیات بر ارزش افزوده

پنج هزار و ۵۰۰ واحد سنگبری در سراسر ایران ایران به دلیل آنچه “اعتراض به دریافت مالیات بر ارزش افزود” خوانده شده، دست به اعتصاب زده‌اند. این چندمین بار طی سال گذشته است که این واحدهای صنعنتی در اعتراض به مالیات، دست از کار کشیده‌اند.

 رئیس اتحادیه واحدهای سنگبری استان تهران روز چهارشنبه، ۱۴ مردادماه با بیان این که از مجموع ۶ هزار واحد سنگبری کشور ۵ هزار و ۵۰۰ واحد تعطیل شده‌اند، گفت: “کل اعضای سنگبری ایران به دلیل اعتراض در دریافت مالیات بر ارزش افزوده تعطیل کرده‌اند.”

او در گفتگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه از یک سال گذشته مشکلات واحدهای سنگبری در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده افزایش یافته، چنین توضیح داده است: “سال گذشته در جلسه‌ای با حضور وزیر اقتصاد، رئیس کمیسیون حمایت از تولید مجلس و رئیس سازمان امور مالیاتی مشکلات خود را اعلام کردیم و قرار شد ۱۰ درصد اضافه بر مالیات بر درآمد خود را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنیم.”

به گفته حجارزاده، واحدهای سنگبری به قول خود عمل و براساس این تفاهم نامه مالیات‌ها را پرداخت کرده اند “اما سازمان امور مالیاتی این تفاهم نامه را قبول نداشته و براساس استدلال‌های خود می‌خواهد مالیات بر ارزش افزوده را از واحدهای سنگبری دریافت کند.”

قانون مالیات بر ارزش افزوده که از سال ۱۳۸۷ در خصوص برخی اصناف به اجرا در آمده از زمان اجرا تا کنون با مقاومت برخی صنف‌ها مانند طلافروشان، به ویژه در تهران و اصفهان، روبرو شده است.

دو سال بعد در مهرماه سال ۱۳۸۹، سازمان امور مالیاتی، اعلام کرد که این قانون برای ۱۲ گروه صنفی دیگر نیز لازم‌الاجرا شده است.

عرضه کالاها و ارائه خدمات در ایران و همچنین واردات و صادرات آنها مشمول مقررات این قانون است. بر اساس ماده ۳ این قانون ارزش افزوده تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری یا تحصیل شده در یک دوره معین است.

پیشتر نیز گزارش شده بود که در پی حل نشدن مشکلات شهرک‌های صنعتی سنگ اصفهان، شهرک صنعتی رضوانشهر هم همسو با سنگبری های سراسر این استان اقدام به تعطیلی واحد های خود کرده بودند.

واحدهای سنگ اصفهان از تاریخ ۲۳ تیر ۹۴ و به دنبال تصمیم مجمع عمومی تولیدکنندگان سنگ اصفهان در اعتراض به شرایط تولید سنگ اقدام به تعطیلی واحدهای خود کردند و از مسئولین دولت و مجلس خواستار حل مشکلات تولیدکنندگان سنگ استان شدند.

در همین راستا گفته شده که شهر قم نیز از روز چهارشنبه، ۱۴ مردادماه و لرستان از هفته گذشته واحدهای خود را تعطیل کرده اند.

روز چهارشنبه، ۱۴ مردادماه رئیس اتحادیه واحدهای سنگبری استان تهران گفت بعد از تشدید مشکلات تولیدکنندگان، در یک مراسم افطاری با حضور ریاست مجلس شورای اسلامی مشکلات خود را مطرح کرده اند اما “برخورد نامناسب عسکری، رئیس سازمان امور مالیاتی” در روزهای پس از آن باعث شد تصمیم بگیرند تا واحدهای خود را تعطیل کنند.

علی مختاری رئیس اتحادیه صنف سنگبران و سنگتراشان شهرک صنعتی رضوانشهر مدتی پیش گفته بود: “وجود تشکل های موازی در راستای تصمیم گیری صنعت سنگ کشور قدرت اجرا و تصمیم گیری اتحادیه ها را کمرنگ کرده است و به همین علت موجب صورت نپذیرفتن مسیر تعامل در راستای درخواست فعالان اقتصادی شده است.”