اسکناس بدون نماد هسته ای

نویسنده
نازنین کامدار

» اعتراض دلواپسان مجلس

رونمایی از طرح جدید اسکناس ۵ هزار تومانی از سوی بانک مرکزی که در آن طرح سر در دانشگاه جایگزین علامت سازمان انرژی اتمی شده، واکنش دلواپسان مجلس را در پی داشته تا جایی که رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خواستار جلوگیری از انتشار این اسکناس‌ها شده است. در مقابل، بانک مرکزی اصرار دارد که تغییر طرح اسکناس ۵ هزار تومانی عاری از هرگونه انگیزه سیاسی بوده و این اسکناس‌ها از اواخر بهار ۹۴ در شبکه پولی کشور توزیع خواهد شد.

در واکنش به این تغییر، برخی از نمایندگان دلواپس مجلس نسبت به بانک مرکزی اعتراض کرده و آن را حاوی پیام عقب نشینی در مذاکرات اتمی دانسته اند.

به نوشته خبرگزاری قانون، عزت الله یوسفیان ملا، در اینباره گفته است: “حذف نماد انرژی هسته ای از روی اسکناس 5 هزار تومانی یک نوع بی سلیقگی و در بدترین زمان ممکن صورت گرفت. طرح پشت اسکناس‌ها به صورت متحرک است و جابه جایی طرح پشت اسکناس ۵ هزار تومانی نیز در بدترین زمان ممکن و یک نوع بی سلیقگی بوده است. دانشگاه تهران و انرژی هسته‌ای هر کدام به نوعی نماد علم و دانش است اما زمان خوبی برای چاپ سر در دانشگاه تهران بر روی اسکناس ۵ هزار تومانی انتخاب نشده بود. به طور کلی نباید با چنین اقداماتی بهانه‌ای دست دشمنان نظام داد و چنین مواردی به نوعی تامین کردن خوراک دشمنان نظام است”.

زهره طبیب زاده، عضو فراکسیون پایداری هم در گفت و گو با فارس چنین اظهار نظرکرده : “با توجه به امتیازاتی که ایران داده و چیزی هم در ازای آن نگرفته باعث سرشکستگی دولت و افول حاکمیت ملی است، بنابراین طبیعی است با وجود توافق ژنو آنها نمادهای هسته‌ای را حذف کنند چرا که در عمل نیز برنامه‌ هسته‌ای کشورمان را حذف کرده‌اند. رنگ بنفش در سردر دانشگاه تهران که بر روی اسکناس‌های جدید ۵ هزار تومانی حک شده است حال آنکه رئیس‌جمهور در حال حاضر به یک رنگ یا جریان سیاسی خاص تعلق ندارد و مسئول قوه مجریه نظام است”.

او افزوده است: “اگر این رفتار از سوی دولت ادامه یابد جناح سیاسی مخالف آقای روحانی عکس‌العمل نشان می‌دهد و صحنه سیاسی کشور درگیر خواهد شد که این به صلاح نخواهد بود”.

خبرگزاری دانا هم با چند فعال بسیجی و به گفته این خبرگزاری “تحلیل گر سیاسی” در اینباره گفت و گوهایی کرده که همه آنها در اظهاراتی مشابه نسبت به حذف نماد هسته ای از اسکناس های ۵ هزار تومانی جدید اعتراض کرده اند.

از سوی دیگر سایت صراط نیوز به حذف تصویر خلیج فارس اعتراض کرده و در مطلبی در اینباره نوشته است: “حذف نماد انرژی اتمی از پشت اسکناس‌های پنج هزارتومانی اعتراض گسترده‌ای را در پی داشت اما در مقابل حذف تصویر و نام خلیج فارس از پشت اسکانس‌ها با واکنش حداقلی همراه بود، حال آنکه این اقدام از اهمیت کمتری نسبت به حذف نماد انرژی اتمی برخوردار نبود و به همین دلیل انتظار می‌رود این نماد ملی به پول کاغذی ایران بازگردد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، برای این بخش از جغرافیای ایران تاریخِ آکادمیک جعلی نوشته‌اند و این تاریخ را در کشورشان رسماً به عنوان یکی از دروس آکادمیک تدریس می‌کنند و در مقابل در عوض در پیش گرفتن رویکرد متقابل، جاعلان چنین تاریخی نیز به ایران دعوت می‌شوند! آیا وقتش نرسیده تا اندکی جدی‌تر به منافع ملی ایران فکر کرد؟!”

جنجال درباره این اسکناس ها تا حدی بالاگرفته که علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاسی خارجی مجلس نیز خواستار جلوگیری از توزیع آنها شده است.

او گفته است: “اقدام بانک مرکزی در حذف نماد انرژی هسته‌ای از اسکناس‌های جدید پذیرفتنی نیست و از رئیس بانک مرکزی می‌خواهم از انتشار این اسکناس جلوگیری کند. این اقدامی که بانک مرکزی انجام داده و عنوان انرژی هسته‌ای که دستاورد بسیار بزرگ ملی و پشتوانه روح پاک شهدای ما بوده را حذف کرده به هیچ وجه و با هیچ توجیهی پذیرفتنی نیست. من از همین تریبون از رئیس بانک مرکزی می‌خواهم از انتشار این اسکناس جلوگیری کند”.

در همین حال مجید صنیعی رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی در واکنش به انتقادات اعلام کرد: “تغییر طرح اسکناس ۵ هزار تومانی از موضوع دانش هسته‌ای به دانشگاه تهران با توجه به اهمیت سابقه دانشگاه و علم در ایران انجام شد. طرح هر اسکناس بیانگر هویت کشور، ملت و تاریخ خود است و هشتادمین سال تاسیس دانشگاه تهران نیز اتفاق کمی نیست. استفاده از سروده فردوسی (توانا بود هر که دانا بود زدانش دل پیر برنا بود) در طرح جدید اسکناس ۵ هزار تومانی نیز نشان می‌دهد ایران از گذشته به تولید علم اهمیت داده است. طرح جدید اسکناس ۵ هزار تومانی در کنار طرح قبلی منتشر خواهد شد و تاکنون ۲ میلیون قطعه از طرح قبلی این اسکناس چاپ شده و ۱۰۰۰ قطعه نیز برای بانک مرکزی سایر کشور‌ها ارسال و ثبت در تاریخ شده است. طرح قبلی اسکناس ۵ هزار تومانی بیانگر بخشی از دهه ۸۰ و طرح جدید آن نیز رویکرد جدید است. طرح قبلی اسکناس ۵ هزار تومانی (سال ۸۵) شامل نقشه ایران، نوشته انگلیسی خلیج فارس با فونت ۲۵۰ سال قبل که در موزه انگلیس نگهداری می‌شود و مدارهای اتمی و سیاره زحل به عنوان نماد دانش هسته‌ای و تولید علم در کشور است که حدیث نبوی هم در طول نقشه ایران نوشته شده است”.

صنیعی اندازه بزرگ‌تر و افزایش ضریب امنیتی را از ویژگی‌های اسکناس جدید ۵ هزار تومانی بیان کرد که اواخر بهار ۹۴ وارد شبکه پولی خواهد شد.