بمب هسته‌ای بیکاری؛ هر دقیقه،
۵ متقاضی جدید در بازار کار

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» d"۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بیکار میراث برنامه‌ریزی‌های غلط گذشته"

وزیر اقتصاد “تهدید بیکاری” را به یک “بمب هسته‌ای” تشبیه کرده که به گفته او نمود بیشتری بین جوانان و تحصیلکرده‌ها دارد؛ درهمین حال علی ربیعی، وزیر کار با اساسی خواندن معضل بیکاری خبر داده که در هر دقیقه، پنج متقاضی جدید وارد بازار کار می‌شوند. این دو وزیر کابینه یازدهم میراث بیکاری را نتیجه “برنامه‌ریزی‌های غلط اقتصادی در گذشته” و شکست برنامه‌های دولت پیشین برای رفع معضل کار می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز شنبه، دوم خرداد با اعلام اینکه هر دقیقه پنج متقاضی کار وارد بازار می‌شود ابراز امیدواری کرده که نرخ تورم تا پایان امسال به ۱۲ درصد خواهد رسید.

این مقام کابینه یازدهم با تکرار وعده‌های دولت گفته که “تورم ۲۵ درصدی سال ۹۲ اکنون به ۱۵ درصد رسیده است. دولت متعهد شده بود که این رقم را تا پایان سال ۹۳ به ۱۵ درصد برساند که به تعهد خود عمل کرد.”

او با یادآوری رشد اقتصادی کشور ۲ درصدی در سال گذشته وعده داده که این رقم را امسال تا ۵ افزایش دهد.

به گفته ربیعی “در هر دقیقه ۵ نفر جویای کار وارد بازار می‌شوند و این نشان از برنامه‌ریزی‌های غلط اقتصادی در گذشته بوده است. اقتصاد ما ضعیف شده و پول فروش نفت کفاف هزینه‌ها را نمی‌کند.”

بنا بر آخرین گزارش مرکز آمار از نرخ بیکاری که متعق به پاییز سال ۹۳ است ۱۰،۵ درصد از جمعیت شاغل ایران از داشتن شغل محروم هستند.

خبرگزاری ایرنا با روز شنبه، دوم خرداد ماه ۹۴ با اشاره به این گزارش نوشته است که “وضعیت بیکاری در کشور نشان می دهد با وجود نزدیک شدن نرخ بیکاری به مرز تک رقمی اما هنوز دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر امکان ورود به بازار کار را نیافته‌اند و متقاضی شغل هستند.”

این درحالیست که بر اساس گزارشی که همزمان خبرگزاری مهر منتشر کرده “هنوز متولدان دهه ۶۰ نتوانسته‌اند از بند بیکاری رهایی یابند که دهه هفتادی‌ها نیز از راه رسیده‌اند. از این پس رقابت جدیدی در بازار کار ایران بر سر تصاحب فرصت‌های شغلی شکل می‌گیرد.”

بر اساس این گزارش، ایران سالهاست که با پدیده شلوغی بازار کار و صف‌های طولانی تقاضا برای شغل از سوی جوانان مواجه است و هر روزه هزاران نفر به امید یافتن شغل به جستجو در بازار کار کشور می‌پردازند.

بی‌جهت نیست که وزیر اقتصاد روز شنبه همزمان با انتشار این گزارش بیکاری را “تهدیدی” دانسته که “همچون یک بمب هسته ای در میان تحصیلکرده ها، جوانان و زنان نمود بیشتری دارد.”

به گفته علی طیب‌نیا، راه‌حل کاهش بیکاری در “افزایش رشد اقتصادی نهفته، اما دستیابی به رشد اقتصادی نیازمند سرمایه گذاری به ویژه توسط بخش خصوصی است.”

در همین حال اسحاق جهانگیری معاون اول رییس دولت نیز با طرح این پرسش که چرا امروز جمعیت بیکاران کشور افزایش یافته، گفته است: “هنگامی که ما با بیکاری نیروهای کار و شاغل مواجه می‌شویم باید سیاست‌های گذشته را مرور کنیم و ببینیم چه اتفاقی افتاده که نه تنها شاغلین افزایش نیافته‌اند، بلکه بیکار هم شده‌اند.”

در چنین وضعیتی علی ربیعی وزیر کار اعلام کرده که “تا سال ۱۴۰۰ نیازمند سالانه یک میلیون شغل هستیم، با این وجود تا ۱۰ سال آینده حدود ۳۵ میلیون نفر در کشور شاغل خواهند بود که با وجود آمارهای موجود این مساله تا حدودی دور از ذهن تصور می‌شود.”

در حدود یک دهه گذشته، سیاست‌های ناکارآمد اقتصادی، پیامدهای هدفمندکردن یارانه‌ها و تحریم‌های بین‌المللی مرتبط با مساله هسته‌ای اقتصاد ایران را دچار مشکلات اساسی کرده که بیکاری و معضل نیروی کار تنها یکی از پیامدهای آن است.

بر اساس گزارشی که روز شنبه، دوم خرداد، خبرگزاری دولت منتشر کرده “از سال‌ها پیش تحلیلگران اقتصادی پیش‌بینی کرده بودند که چنانچه سرمایه گذاری کافی در کشور صورت نگیرد، مشکل بیکاری جوانان و تحصیلکرده‌ها به بحران تبدیل خواهد شد؛ طی دهه گذشته نیز کاهش روند سرمایه گذاری در کشور به نحوی بود که به زعم تعداد زیادی از اقتصاددانان وقوع بحران بیکاری را تسریع کرد.”