اتهام رشوه به مهدی هاشمی

نویسنده
حسین محمدی

» توکلی در نطق مجلس مطرح کرد:

در حالی که هنوز حکم دادگاه مهدی هاشمی اعلام نشده، احمد توکلی، از نمایندگان اصول‌گرای مجلس نهم، وی را متهم به دریافت رشوه‌ای به میزان پنج میلیون و ۲۰۰ هزار دلار از شرکت نفتی نروژی استات‌اویل کرده است.

توکلی در نطق میان دستور خود، به صحبت درباره پرونده مهدی هاشمی و به طور مشخص یکی از اتهام‌های او، دریافت رشوه از شرکت استات‌اویل - پرداخت. به گفته توکلی شرکت استات اویل در سال ۲۰۰۲/ ۱۳۸۱ پنج میلیون و ۲۰۰ هزار دلار به مهدی هاشمی رشوه می‌دهد و می‌پذیرد که “تا ۱۰ سال بعد نیز سالانه یک میلیون دلار یعنی جمعا ۱۵.۲ میلیون دلار به طرف ایرانی پرداخت کند، بعد از یک سال مذاکرات فشرده بین دو طرف توافق می‌شود و برای پنهان‌کاری و پولشویی قرارداد به ظاهر بین شرکت هورتن به مدیریت عباس یزدان‌پناه و استات‌اویل منعقد شود”.
به گفته توکلی علاوه بر مسوولان خارجی در ایران نیز مسوولان از اتهام‌های مهدی هاشمی مطلع بودند و وزیر نفت دولت خاتمی - بیژن زنگنه - در نامه‌ای به وزیر اقتصاد نوشت که تیمی از مدیران این وزارت‌خانه با مدیران استات‌آویل دیدار کرده و براساس سخنان آن‌ها “نقش مهدی هاشمی قطعی است و در انتها اعلام می‌کند که پرونده به طور کامل در اختیار وزارت اطلاعات قرار گرفته است”. او همچنین گزارش وزیر اطلاعات وقت - علی یونسی - درباره پرونده مهدی هاشمی را نقد کرد و آن را نادرست دانست.
چند سال پس از مطرح شدن بحث استا‌ت‌اویل، اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره این پرونده و اتهام رشوه‌گیری فرزند خود گفته بود: “در آن ماجرا که برخی از دانشجویان شلوغ‌بازی کردند و قضیه به مجلس کشانده شد ماجرا این بود که در داخل استات اویل چند نفر بازی در آورده بودند و بین خودشان پول‌هایی را رد و بدل کرده بودند و همه را به گردن مهدی انداخته بودند درحالی که پشت این قضیه اسرائیل بود و می‌خواست ما را خراب کند”.
پس از مطرح شدن بحث این پرونده در ایران، مجالس ششم و هفتم، اقدام به تشکیل کمیته‌هایی برای بررسی موضوع کرده بودند. براساس هر دو گزارش، مهدی هاشمی در این دو پرونده، نقشی نداشت.
هم‌زمان با برگزاری دادگاه مهدی هاشمی و پس از آن‌که برخی اصول‌گرایان خبر از بررسی پرونده رشوه شرکت استات‌اویل در دادگاه داده بودند، یکی ازوکلای مهدی هاشمی توضیحی درباره سرنوشت این پرونده منتشر کرده بود. وحید ابوالمعالی الحسینی گفته بود: “در بررسی های انجام شده که از بررسی همه مدارک در کشورهای جهان صورت گرفت در حقیقت جهان به این جمع بندی رسید که در پرونده استات اویل مبحثی به نام رشوه منتفی است”؛ به نوشته وی در این ماجرا، هیچ ارتباط مالی بین مهدی هاشمی و سایر متهمان این پرونده وجود ندارد.متن این جوابیه حاکی از آن است که “در پرونده استات اویل مبحثی به نام رشوه منتفی است”.  
توکلی در نطق خود همچنین اشاره کرده که عباس یزدان‌پناه یزدی “در دوبی به قتل” رسیده و مهدی هاشمی نیز در زندان و پس از اعلام وجود فیلمی از اعتراف‌های یزدان‌پناه یزدی،‌ گفته که “قتل او کار مافیایی” بوده.
عباس یزدان‌پناه یزدی، تاجری ایران و ساکن بریتانیا بود که تابستان سال گذشته در دوبی ناپدید شد. از آن زمان اخبار مختلفی درباره سرنوشت او منتشر شده. پلیس دوبی همان زمان در گزارشی مدعی شده بود که سرویس امنیتی ایران اقدام به ربودن یزدان‌پناه کرده‌اند، گزارشی که البته با تکذیب وزارت امورخارجه مواجه شد.
همسر یزدان‌پناه پیش تر، خبر از آن داده بود که بنا به نظر وزارت امورخارجه بریتانیا، یزدان‌پناه در جریان آدم‌ربایی جان باخته، با این حال این مساله هنوز قطعی نیست.
محاکمه مهدی هاشمی، که با وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی آزاد است، از مرداد ۱۳۹۳ به جریان افتاده و اتهامات امنیتی و اقتصادی مختلفی علیه او مطرح شده است.