۵۰ سفارتخانه بدون سفیر مانده اند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» نماینده مجلس: باید روابطمان با برخی کشورها اصلاح شود

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خبر داد که در حال حاضر ۵۰ سفارتخانه و نمایندگی جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف بدون سفیر هستند؛ آنهم در حالیکه پیشتر سخنگوی وزارت کشور با قاطعیت گفته بود که هیچ سفارتخانه بدون سفیری وجود ندارد.

منصور حقیقت‌پور، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی روز یکشنبه ۲۰ مرداد ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: “در حال حاضر ۵۰ نمایندگی جمهوری جمهوری اسلامی در خارج‌کشور با سرپرست اداره می‌شود و توقع داریم‌که این دفاتر دارای سفیر قطعی شوند.”

او گفته: “به همین دلیل در حال حاضر نیازمند تحرک و پویایی در عرصه دیپلماسی هستیم و باید روابط‌مان با برخی کشورها اصلاح شود و دفاتر و نمایندگی‌های کشورمان نیز باید غنی از نیروی انسانی شود.”

این سخنان در حالیست که به گزارش خبرگزاری فارس، روز ۱۶ مردادماه عباس عراقچی،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه گفته بود در حال حاضر هیچ سفارتخانه‌ای در خارج از کشور بدون سفیر نیست.

فارس به نقل از برخی رسانه‌ها و محافل خبری نوشته بود که زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشت “فله‌ای” و اجباری سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران به گوش می‌رسد. عباس عراقچی اما با رد این اظهارات،‌ بازگشت سفرا را روال طبیعی اداری وزارت امور خارجه دانسته بود.

او توضیح داده بود که “با توجه به استقرار بیش از یکصد نمایندگی در خارج از کشور و دوره سه ساله مأموریت‌ها، سالانه به طور متوسط بین ۳۰ تا ۴۰ سفیر و رئیس نمایندگی جا به جا می‌شوند و در سال جاری نیز این کار طبق روال قبل، صورت می‌گیرد.”

منصور حقیقت‌پور، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در بخش دیگری از اظهارات خود به وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای امور خارجه نیز اشاره کرد و گفته است: “محمد جواد ظریف نیز فردی حرفه‌ای است که از صفر تا ۱۰۰ در وزارت خارجه حضور داشته و دعا می‌کنیم با حفظ اصول تحرک ویژه‌ای به دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بدهد و امیدوارم از توانمندی وی در ارتباطات خارجی استفاده شود.”

محمد جواد ظریف، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، معاون وزارت امور خارجه، معاون بین‌الملل دانشگاه آزاد از سوی حسن روحانی برای تصدی‌گری سمت وزارت امور خارجه پیشنهاد شده است. ظریف در دورانی که روحانی دبیری شورای عالی امنیت ملی را به عهده داشت به مدت دو سال عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران بود.

 اما در روزهای گذشته نمایندگان اصولگرای مجلس از معرفی او و چند وزیر دیگر انتقاد کرده‌اند.

اظهار نظر در مورد دستگاه دیپلماسی و سرنوشت آن در حالی شدت گرفته که در خرداد ماه امسال نوذر شفیعی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس، از فروش ساختمان برخی از سفارتخانه‌های جمهوری خبر داده و از آن دفاع کرده بود.

در همین راستا منصور حقیقت‌پور، نائب رئیس این کمسیون هم در مصاحبه با روزنامه خراسان پیرامون اهداف فروش سفارت خانه های مزبور گفته بود: “جمهوری اسلامی در خارج از کشور برای سفارتخانه‌های مختلف پروژه‌هایی دارد که اکنون نیمه‌تمام هستند و برای تکمیل آنها پولی وجود ندارد. لذا با فروش این اماکن در اصل هزینه‌های این پروژه‌ها تامین می‌شود.”

دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در هشت سال گذشته دوران پر تنشی را در سطح داخلی و خارجی از سر گذرانده است. حسن روحانی، رئیس جمهور جدید با تاکید بر ضرورت رعایت “احترام متقابل” وعده تنش زدایی در روابط ایران و جامعه بین المللی را داده است.