۵۰۰ درویش معترض را با باتوم زدند و بردند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» مصاحبه روز با خانواده ها در بیستیمن روز اعتصاب گنابادی ها

در واپسین ساعات روز گذشته منابع خبری دراویش گنابادی اعلام کردند که نیروهای امنیتی به محاصره بانوان درویش که در یکی از خیابان‌های اطراف ساختمان دادستانی تهران منتقل شده بودند خاتمه دادند اما معترضان تاکید کرده‌اند که امروز صبح امروز، یکشنبه، ۳۰ شهریورماه، مقابل دادستانی تهران تجمع خواهند کرد.

وبسایت مجذوبان نور، که اخبار دراویش گنابادی را پوشش می‌دهد، دیروز شنبه، ۲۹ شهریور، از بازداشت بیش از ۵۰۰ درویش در تهران خبر داد.

روز شنبه، شماری از دراویش سلسله گنابادی ایران قصد داشتند جهت اعتراض به برخوردهای امنیتی و قضایی با دراویش مقابل دادستانی تهران تجمع کنند اما ماموران پیش از شکل‌گیری تجمع آنان را بازداشت کردند.

تلاش برای برگزاری این تجمع به دنبال فراخوان پیش از دو هزار درویش گنابادی صورت گرفت که از سایر دراویش دعوت کرده بودند برای پیگیری وضعیت ۹ درویش زندانی روز شنبه، ۲۹ شهریور، در مقابل دادستانی تهران تجمع کنند.

صدیقه خلیلی، همسر یک درویش زندانی که در این تجمع شرکت داشت در مصاحبه با روز می‌گوید پیش از رسیدن به ساختمان دادستانی، ماموران امنیتی و نظامی با ضرب و شتم دراویش،‌ تعدادی از آنها را به کلانتری‌های مختلف و زنان را نیز به حسینیه دراویش منتقل کردند.

به گفته خانم خلیلی، که در حین مصاحبه با ما به همراه تعداد زیادی از زنان دراویش تحت محاصره نیروهای امنیتی بودند، آنها دیروز صبح قصد داشتند با بستن پارچه‌های سفید به دست و چشمان خود نسبت به وضعیت دراویش گنابادی و به ویژه دراویش زندانی اعتراض کنند، اما پیش ار رسیدن آنها، نیروهای گارد ویژه و ده ها دستگاه خودروی ون در محل دادسرای ۱۵ خرداد مستقر شده بودند.

سایت مجذوبان نورگزارش کرده بود دستگیرشدگان به صورت پراکنده به کلانتری‌های ۱۱۳ بازار و ۱۰۷ فلسطین، ۱۲۴ قلهک، ۱۵۹ بی‌سیم (شوش)، ۱۳۰ نازی‌آباد، ۱۰۹ بهارستان و کلانتری افسریه منتقل شده‌اند.

خانم خلیلی می‌گوید مردان درویش، توسط ده‌ها خودرو ون به کلانتری‌های مختلف تهران و زنان نیز جداگانه و بدون هیچ دلیلی به حسنیه امیرسلیمانی، مربوط به دراویش گنابادی منتقل شدند.

به گفته همسر حمید رضا مرادی که در بیستمین روز اعتصاب غذا به سر می‌برد، ماموران، زنان و مردان درویش را موقع بازداشت، مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند. خانم خلیلی گفت که زنان درون خودروهای ون، مقابل حسنیه در محاصره نیروای امنیتی و نظامی بودند.

مجذوبان نور در واپسین ساعات روز گذشته اعلام کرد که نیروهای امنیتی به محاصره ۱۰۱ زن درویش خاتمه داده‌اند.

رضا انتصاری، حمیدرضا مردادی، مصطفی عبدی، کسری نوری و افشین کرم‌پور، روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران همکار سایت مجذوبان نور و وکلای زندانی آن‌ها امیر اسلامی، فرشید یداللهی، مصطفی دانشجو و امید بهروزی از روز ۹ شهریور در اعتراض به وضعیت بازداشت خود در اعتصاب غذا، تلفن و ملاقات بسر می‌برند.

همسر حمیدرضا مردادی به روز می‌گوید وضعیت جسمانی همسر او و مصطفی دانشجو، وکیل زندانی در بستیمن روز اعتصاب غذا وخیم گزارش شده است.

پیشتر نیز چندینبار دراویش گنابادی در حمایت از زندانیان این سلسله، مقابل دادستانی تهران و دیگر نهادی دولتی و حکومتی تجمع کرده بودند اما خانم خلیلی می‌گوید طی سال گذشته همه تلاش‌های آن برای رفع نگاه امنیتی بر دراویش بی نتیجه بوده است.

روز شنبه، ۲۹ شهریور همزمان با بازداشت صدها درویش معترض در تهران، شیرین عبادی، رییس کانون مدافعان حقوق بشر در نامه‌ای سرگشاده به دبیر کل سازمان ملل از او خواست که در دیدارهایش با مقامات ایرانی، از آنها بخواهد که به فشارها بر اقلیت‌های مذهبی از جمله دراویش دراویش گنابادی پایان دهند.