گزارش ۵۰۰ صفحه‌ای به ۴۰ صفحه تبدیل شد

نویسنده
مریم کاشانی

» احتمال انتشار تحقیق مجلس در مورد بنیاد شهید

غلامعلی جعفرزاده‌عین‌آبادی، نماینده رشت در مجلس و سخنگوی فراکسیون امور ایثارگران از قرائت گزارش تحقیق و تفحص مجلس از بنیاد شهید و امور ایثارگران در صحن علنی تا پایان خردادماه و دعوت از مسئولان این بنیاد برای ارائه توضیحات در این‌باره خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، جعفرزاده‌عین‌آبادی گفته: “اواخر سال گذشته اعضای کمیته گزارش خود را نهایی و برای طی مراحل قانونی تحویل هیات رئیسه مجلس دادند. همچنین گزارش نهایی خود را به کمیسیون اجتماعی مجلس ارائه کردند. اکنون قرار است در کمیسیون اجتماعی مجلس مسئولان مربوطه بنیاد شهید حضور یافته تا توضیحات و دفاعیات خود را در مورد تحقیق و تفحص مجلس از این سازمان ارائه کنند. “

 او اضافه کرده: “ درصورت تصویب نهایی گزارش مذکور و قرائت آن در مجلس رسیدگی به موارد ذکر شده در تحقیق و تفحص بر عهده قوه قضائیه است و امیدوارم بعد از قرائت گزارش در صحن مجلس به این موارد هرچه سریع‌تر رسیدگی شود.”

از سوی دیگر، امیر خجسته، نماینده همدان در مجلس و رئیس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در گفتگویی با خبرگزاری رسمی مجلس، از تعیین کمیته‌ای برای بررسی مستندات این تحقیق و تفحص خبر داده و گفته: “گزارش ۴۰ صفحه‌ای کمیته تفحص به زودی در صحن قرائت می‌شود.” او اضافه کرده: “ گزارش اولیه ۵۰۰ صفحه‌ای آن با ۳۰ هزار برگ از مستندات آماده شد و برای آنکه بتوان این گزارش را در صحن قرائت کرد آن را به یک گزارش ۴۰ صفحه ای تبدیل کردیم.”

این چندمین بار است که اعضای کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید اعلام می‌کنند به‌زودی گزارش این کمیته در مجلس قرائت خواهد شد.

حدود ۹ ماه پیش و در تیرماه سال ۱۳۹۳ نیز امیر خجسته اعلام کرده بود تحقیق و تفحص از این بنیاد به پایان رسیده و گزارش نهایی آن به زودی در صحن مجلس قرائت می شود. او که در جریان دیدار با رئیس جدید بنیاد شهید سخن می‌گفت، اضافه کرده بود: “در دوره گذشته به رغم پیگیری‌های ۹ ماهه و تذکرات متعدد نمایندگان مجلس نسبت به تخلفات صورت گرفته، رییس وقت بنیاد شهید هیچ توجهی نکرد و در نهایت معاون پارلمانی وقت بنیاد شهید به نمایندگان مجلس گفت که هرکاری می‌خواهید انجام دهید.”

چند ماه بعد و در شهریورماه گذشته، غلامعلی جعفرزاده، دیگر عضو هیات تحقیق و تفحص از بنیاد شهید ، بار دیگر اعلام کرد که این گزارش به زودی در مجلس قرائت خواهد شد. او به باشگاه خبرنگاران وابسته به صدا و سیما گفته بود: “گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در مرحله جمع‌بندی است تا به زودی گزارش را به مجلس ارائه کنیم. پیش از قرائت این گزارش در صحن علنی، جزئیات بیشتری قابل طرح نیست.” پس از آن نیز ماه‌ها سپری شد، اما خبری از گزارش تحقیق و تفحص مجلس نشد.

اکنون به نظر می‌رسد احتمال طرح این گزارش در مجلس بیشتر شده است. با توجه به اینکه متن اصلی گزارش کنار گذاشته و خلاصه‌ای چهل صفحه‌ای از آن تهیه شده است، قرائت گزارش مزبور اینبار با مشکل مواجه نخواهد بود.

در اسفند ماه سال ۱۳۹۲ جعفرزاده ایمن‌آبادی، درباره علت طولانی شدن تحقیق و تفحص مجلس گفته بود: “ قرار بود تا اواخر پاییز، این تحقیق و تفحص به سرانجام برسد، ولی در کمال ناباوری، دیدیم هر چه جلو‌تر می‌رویم، ابعاد فساد‌ها گسترده‌تر می‌شود.”

‌او با اشاره به کشف فساد ۱۷۰۰ میلیارد ریالی در بنیاد شهید، تاکید کرده بود: “این موضوع در گذشته بوده و حالا ما به مسائل جدیدتری رسیدیم. این مطالب جدید بحث فقط رقم نیست، داستان‌های دیگری رخ داده‌ که البته مجاز به انتشار آن نیستیم. فقط می‌توانم بگویم که ابعاد وحشتناکی دارد و هر ‌کسی‌‌ با‌ آگاهی از آن، ‌شرمنده ‌‌خانواده شهدا می‌‌شو‌د.”

او چندی بعد در سخنانی دیگر تاکید کرد: “تکرار می‌کنم حجم فسادهای مالی آن قدر زیاد است می‌ترسیم اگر آنها را افشا کنیم مردم شوکه شوند، چراکه اتفاق‌های بسیار تلخی در این نهاد رخ داده که همه ناشی از توهم و سوء مدیریت است. در حال حاضر برخی اطلاعات این تحقیق و تفحص را به طور محرمانه برای دستگاه قضایی ارسال کرده‌ایم. متاسفانه آقای احمدی‌نژاد بر اساس تصمیمات شخصی خود عمل می‌کرده است.”

ماجرای اختلاس در بنیاد شهید، اولین بار در سال ۱۳۹۱ و بعد از انتشار گزارش سازمان بازرسی کشور مطرح شد. در آن زمان و در گزارش‌هایی که رسانه‌های داخلی ایران منتشر کرده بودند سخن از میلیاردها تومان جابجایی اموال عمومی بود. خبرگزاری مهر در مرداد سال ۱۳۹۱ در اینباره نوشته بود: “چندی پیش ماموران سازمان بازرسی کل کشور در جریان بررسی وضعیت مالی بنیاد شهید با مورد مشکوکی رو به رو شدند. بررسیهای اولیه نشان می داد در جریان پرداخت حق بیمه افراد تحت پوشش بنیاد به یکی از شرکت های بیمه، چندین میلیارد تومان به حساب دیگری واریز شده است. از این رو بازرسان به بررسی اسناد موجود پرداختند تا زوایای پنهان این ماجرا آشکار شود. تحقیقات در این باره حاکی از آن بود که یکی از مسئولان باسابقه بخش تسهیلات پشت پرده این ماجرا حضور دارد که در جریان پرداخت حق بیمه افراد تحت پوشش این اختلاس کلان را رقم زده است. بررسی اسناد نشان می داد در حالی که مبلغ بدهی بنیاد به شرکت بیمه ۵ میلیارد تومان بود این مدیر مبلغ ۹ میلیارد تومان به حساب این شرکت واریز کرده است. ادامه ردیابیها فاش کرد این مسئول بعد از مدتی با اعلام اینکه به دلیل اشتباه ۴ میلیارد بیشتر به حساب شرکت بیمه واریز شده از مدیران بیمه خواست این مبلغ به حسابی که او اعلام می کند واریز شود.”

در آن روزها، مسعود زریبافان، از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد ریاست بنیاد شهید را بر عهده داشت. پس از آن بود که گروهی از نمایندگان مجلس طرح تحقیق و تفحص از بنیاد شهید را مطرح کردند و روز بیستم خرداد ۱۳۹۱ این طرح در مجلس تصویب شد. از خرداد ماه سال ۱۳۹۱ تا کنون که حدود سه سال گذشته است، هنوز خبری از نتیجه تحقیق و تفحص مجلس منتشر نشده است.