مبادلات ۵۵ شرکت ایرانی با اسرائیل

نویسنده
نازنین کامدار

» افشاگری یک نماینده:

در حالیکه روزانه ده ها برنامه تبلیغاتی بر علیه اسرائیل در ایران از تریبون های رسمی حکومت پخش می شود ومقامات جمهوری اسلامی از این کشور به عنوان “رژیم جعلی” یاد می کنند و خواستار پاکسازی آن از نقشه جهان هستند، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از ارتباط ۵۵ شرکت ایرانی با شرکت های اسرائیلی خبر داد؛ رقمی که بیانگر حجم بالای مبادلات تجاری میان ایران و اسرائیل، علی رغم خصومت سیاسی میان این دو کشور است.

مصطفی افضلی فرد، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی پیش از این نیز از ارتباطات برخی شرکت‌های با اسرائیل خبر داده بود، اما تعداد شرکت ها و نیز عدم همکاری دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی با مجلس جهت ارائه فهرست این شرکت هااز نکات تازه در سخنان اوست.

به گزارش ایسنا، مصطفی افضلی‌فرد سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفته است: “مکاتباتی با وزارتخانه‌های اطلاعات و خارجه انجام شده است اما هنوز به ما گزارش لازم را نداده‌اند تا آنگاه مشخص شود از ۵۵ شرکت چه تعدادی با صهیونیست‌ها ارتباط دارند. تاکنون گزارش لازم درباره اینکه کدام‌یک از این شرکت‌ها صهیونیستی هستند، کدام نیم‌بند با صهیونیست‌ها در ارتباطند و کدام‌یک ارتباطی ندارند به دست کمیسیون (اصل ۹۰) نرسیده است”.

 او در پاسخ به این سئوال که “آیا زمان ارائه گزارش با توجه به توضیحات پیشین شما نگذشته است” نیز گفته: “زمان گذشته است البته ما پیگیری‌های لازم را انجام دادیم اما اینها خلاف (اشاره به عدم ارائه گزارش) کرده‌اند. واکنش کمیسیون این است که ابتدا خودش تصمیم‌گیری خواهد کرد، یعنی عدم ارائه پاسخ از سوی اینها (وزارتخانه‌های اطلاعات و خارجه) به منزله اعلام تصمیم و نظر کمیسیون است؛ این موضوع به منزله این است که تمامی این ۵۵ شرکت‌ صهیونیستی هستند”.

او افزوده: “این ۵۵ شرکت باید هیات مدیره‌شان منحل شود، نباید مورد حمایت مالی، اداری، اجرایی واقع شوند، اقداماتی که برای تقویت اینها انجام شده هم باید از بین برود.آنها باید قطع ارتباط کنند؛ البته برخی از اینها شکل را تغییر می‌دهند اما محتوا همان است که این قابل پذیرش نیست این اتفاق در یکی از این شرکت‌ها رخ داده است”.

او هم البته از هیچ شرکت خاصی در اظهاراتش نام نبرده است.

ماجرای ارتباط تجاری ایران و اسرائیل در ابعاد گسترده در سال ۸۹ برای اولین بار علنی شد.

در آن زمان، حسن قشقاوی معاون وقت امور مجلس وزارت خارجه در نامه ای به علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی اعلام کرد: “به علت تغییرات سریع سهامداران شرکت ها در بورس تشخیص صهیونیستی بودن یک شرکت دشوار است و این گزارش از آخرین وضعیت شرکت ها است که با کمک سازمان های تحریم تحت نظر سازمان کنفرانس اسلامی تدوین شده است. مطابق این گزارش شرکت لورآل و نیوآ وارد کننده رسمی در ایران دارند. شرکت های تولیددارو (وابسته به بنیاد شهید) و شرکت شکوفا کیش، پپسی کولا و کوکاکولا هم شرکت های تحت لیسانس در ایران دارند: ساسان و خوشگوار (وابسته به آستان قدس رضوی). نوکیا نیز وارد کننده و ضمانت کننده های متعدد دارد”.

فارس نیز همان زمان در واکنش به این نامه نوشت: “جالب است که در این گزارش نام شرکت نستله در لیست وزارت خارجه نیست. این در حالی است که این شرکت از دست نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی جایزه جوبیلی (جایزه حامیان مالی اسرائیل) گرفته و به صندوق غرامت هولوکاست کمک میلیاردی کرده است. ضمنا بیش از نیمی از سهام اوسم (شرکت صنایع غذایی اسرائیل) هنوز برای نستله است و این هنوز روی سایت رسمی اوسم قرار دارد”.

پیش از این نیز، ماجرای واردات گسترده پرتقال از اسرائیل در فضای رسانه ای ایران خبرساز شده بود.در اردیبهشت سال ۱۳۸۸ مشخص شد که چند صد تن پرتقال با مارک یک شرکت اسرائیلی از طریق دبی و با مجوز وزارت بازرگانی ایران و توسط یکی از واردکنندگان اصلی میوه در ایران به نام «عبدالرحمن ارجمندی» وارد ایران و در شهرهای تهران و کرج توزیع شده‌است.

جنجال پرتقال های اسرائیلی تا حدی بالا گرفت که دولت مجبور به جمع آوری این میوه ها از سطح فروشگاه ها شد و وارد کننده این پرتقال ها نیز برای مدت کوتاهی به زندان رفت، اما پس از ابراز بی اطلاعی از وابستگی شرکت فروشنده پرتقال ها به اسرائیل، تبرئه شد.

او مدعی شد که پرتقال های اسرائیلی را از چین وارد کرده و نمی دانسته برچسب ها متعلق به یک شرکت اسرائیلی است.

اما به غیر از این مورد، سه سال قبل نیز با تحریم شرکت های “گروه برادران عوفر” (عوفر برادرز گروپ) از سوی دولت آمریکا مشخص شد که هفت شرکت خارجی از جمله یک شرکت اسرائیلی در “تامین فراورده‌های نفتی ایران” فعالیت داشته اند.

در همان زمان، مطبوعات اسرائیل گزارش دادند که شرکت “تانکر پاسیفیک- سهامی عام” نیز که در سنگاپور به ثبت رسیده‌،و متعلق به شرکت اسرائیلی برادران عوفر است، سال ۲۰۱۰ به جمهوری اسلامی یک نفت‌کش فروخته و طی هفت سال گذشته، کشتی‌های متعلق به این شرکت بارها به ایران سفر کرده و در بنادر ایران پهلو گرفته‌اند؛ خبری که بلافاصله از سوی مقامات حکومتی تکذیب شد اما مطبوعات آمریکایی اسنادی از این روابط را منتشر کردند.

هم اکنون با ذکر نام “آستان قدس رضوی” و “بنیاد شهید” در سخنان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، مشخص نیست که شرکت های مورد اشاره او، تا چه میزان به حکومت ایران وابسته اند، اما آنچه قطعی به نظر می رسد سطح گسترده تبادلات تجاری ایران و اسرائیل در زیر تصویر خصومت آمیز موجود میان آنها، در سایه قرار گرفته است.