خط تعادل روحانی را بازرگان سال ۵۷ امضا کرد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» ممانعت نیروهای امنیتی از برگزاری همایش برای نخست وزیر انقلاب

همایش بیستمین سالگرد درگذشت مهندس بازرگان، نخست وزیر دولت موقت از سوی نیروهای امنیتی لغو شد. دکتر محمدحسین بنی اسدی، عضو بنیاد فرهنگی مهندس بازرگان در مصاحبه با “روز” می گوید که اداره اماکن از یک ماه قبل در جریان برگزاری این همایش بوده و مخالفتی نکرده بود اما ساعاتی مانده به برگزاری این همایش بدون هیچ دلیل مشخصی، از برگزاری همایش جلوگیری کردند.

احمد منتظری، فرزند ایت الله منتظری هم که برای حضور در این همایش به تهران سفر کرده در مصاحبه با “روز” می گوید محور بحث این همایش اسلام رحمت در برابر خشونت بود و آقایان باید توضیح دهند در شرایط فعلی که دین رحمت زیر سوال رفته تا جایی که رهبر احساس خطر کرده و خطاب به جوانان غرب نامه نوشته چطور و به چه دلیلی چنین همایشی را مانع می شوند؟

پایگاه خبری میزان خبر گزارش داده است که همایش “بیست سال پس از بازرگان؛ اسلام رحمت در برابر خشونت” که قرار بود در مجموعه دایره المعارف اسلامی و برای بزرگداشت دبیرکل فقید نهضت آزادی ایران (مهندس بازرگان) برگزار شود، تنها سه ساعت پیش از آغاز مراسم، توسط اداره اماکن لغو شد.

 دکتر محمدحسین بنی اسدی، عضو بنیاد فرهنگی مهندس بازرگان، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی و داماد مهندس بازرگان در همین زمینه به “روز” توضیح می دهد: به ما دلیل اعلام نکردند معمولا هم چون این اتفاقات زیاد می افتد خود ما خیلی مطمئن نبودیم که حتما اجازه خواهند داد. اما فکر می کردیم با توجه به این گفته معاون وزیر کشور که در جاهای بسته و سرپوشیده نیازی به مجوز نیست، ممانعتی نخواهند کرد. ولی در آخرین ساعات به ما خبر دادند که مراسم لغو شده. معمولا این چیزها را از طریق اماکن اعلام می کنند ولی تصمیم گیرنده اماکن نیست از قبل می دانست و اطلاع داده بودیم و مخالفتی نکرده بود اینکه در آخرین ساعات اتفاق افتاده نشان می دهد که که تصمیم گیری از بالا بوده. دلیل اش هم واضح است به هر حال برای مخالفین و کسانی که منتقد هستند یا معترض هستند آزادی خیلی محدود است با این حال ما امیدوار هستیم دفعه بعد که بخواهیم چنین مراسمی برگزار کنیم فضا بازتر شده باشد و به این گونه نباشد.

او می گوید که در نامه ای به حسن روحانی نسبت به این موضوع اعتراض خواهند کرد: گزارشی ارائه خواهیم کرد و مقالاتی که قرار بود در این همایش مطرح شود را منتشر خواهیم کرد. و البته تصمیم داریم در نامه ای به رئیس جمهور و وزیر کشور اعتراض مان را بیان کنیم. رد شدن از کنار این موضوع برای ما خیلی سخت است اگر می خواستند مخالفت کنند که ما از یک ماه قبل اطلاع داده بودیم ولی مخالفتی نکردند تا چند ساعت مانده به برگزاری همایش گفتند لغو است.

این اولین بار نیست که برگزاری مراسم یا بزرگداشت برای مهندس بازرگان، نخست وزیر دولت موقت با ممانعت نیروهای امنیتی مواجه می شود. طی سالهای اخیر هم نیروهای امنیتی مانع از برگزاری مراسم شده اند. در همین زمینه دکتر بنی اسدی می گوید: به خاطر اینکه مهندس بازرگان به مشارکت مردم و آزادی های اساسی اعتقاد داشت، او به تعادل و روش عقلانی اعتقاد داشت و روش او علمی بود و اصلاحات تدریجی با انتخاب خود مردم. خب این تفاوت داشت با روش های انقلابی خیلی سریع و روش هایی که مبتنی بر اعتدال نیست بدای همین تحمل نشد و نمی شود. البته در ابتدای انقلاب این تفاوت خیلی زیاد بود و می گفتند بازرگان انقلابی نیست و به تدریج و گام به گام می خواهد جلو برود ولی روش انقلابی سریع، تغییرات حاصل می شود و… الان بعد از ۳۵ سال بسیاری از آقایان، اعتدال را فهمیده‌اند و خوشبختانه این روند را احساس می‌کنیم که لالان بسیاری از دولتمردان به خصوص رئیس جمهور و رئیس جمهور اسبق یعنی آقای خاتمی به این نتیجه رسیده‌اند که کار باید با مشارکت مردمی و اعتدال و دوری از تندروی جلو برود. این واقعیت تاریخی است که مجبور می‌کند به سمت عقلانیت و کادهای اساسی با اعتدال و اصلاح تدریجی رو بیاورند.

احمد منتظری، فرزند آیت الله منتظری هم در مصاحبه با “روز” با انتقاد شدید از لغو همایش می‌گوید: مراسمی محدود در سالن مرکز دایره المعارف می‌خواستند برگزار کنند که مانع شدند. بدون هیچ دلیلی گفته‌اند که به دلایل امنیتی نباید برگزار شود. سالن محدود دایره المعارف که ۴۰۰ نفر گنجایش دارد و یک جمعیت ۴۰۰ نفری از افراد ملی – مذهبی که در ۳۵ سال گذشته ثابت کرده‌اند از قانونمند‌ترین نیروهای کشور هستند، هم ملی هستند و هم مذهبی، وقتی نتوانند یک مراسم برگزار کنند چه کسی می‌تواند؟ اینکه نمی‌توانند چنین جمعیتی را تحمل کنند بیشترین ضربه را به امنیت کشور می‌زنند که وانمود می‌کنند نظام اینقدر پایه‌هایش سست است که با جمعیت ۴۰۰ نفره به خطر می افتد.

او با اشاره به عنوان همایش یعنی اسلام رحمت در برابر خشونت می گوید: من فکر می کنم دست های مرموزی وجود دارد که نمی خواهد مباحثی چون اسلام رحمت در مقابل خشونت، مطرح شود. به خصوص در شرایط فعلی که دین رحمت زیر سوال رفته بین جوانان غرب تا جایی که رهبر نامه نوشته خطاب به این جوانان. رهبر احساس خطر کرده که چنین نامه ای نوشته. در چنین شرایطی باید بررسی شود و پاسخ دهند که چه کسی و به چه دلیلی این همایش را لغو کرد. چه بسا دنبال این هستند که بگویند بله اسلام دین خشونت است و به این می خواهند دامن بزنند وگرنه چه توجیهی وجود دارد؟

احمد منتظری می افزاید: جمعی آمده اند از اولین نخست وزیر انقلاب تجلیل کنند و آقایان بر نمی تابند چطور می خواهند به دنیا بگویند که ما اهل گفتگو و مدارا هستیم و خشونت را نفی می کنیم؟ این باید بررسی شود شما همین رسوایی بزرگ به وجود آمده درباره محمدرضا رحیمی را ببینید. چقدر گفته شد و اهمیتی ندادند از همان زمان اگر بررسی می کردند به تخلفات بزرگ نمی کشید. الان هم کس یا کسانی که این جلسه با این عظمت و مهمی را در این برهه مهم از زمان لغو کرده و آبروی جمهوری اسلتمی را برده اند باید مورد عتاب قرار بگیرند باید مساله بررسی شود.از طرفی هم مساله حق مردم است. من حق خودم می دانم در چنین جلسه ای شرکت کنم. از قم حرکت کردم و رسیدم تهران و دیدم بی جهت لغو کرده و مرا از حق ام محروم کرده اند. بسیار دیگری از مردم مثل من هستند.

اودر پاسخ به این سوال که چرا حتی برگزاری مراسم برای مهندس بازرگان به عنوان نخست وزیر دولت موقت از سوی مسولان تحمل نمی شود می گوید: این مساله را باید خودشان جواب دهند ولی من فکر می کنم یک عوامل نفوذی هستند که نمی خواهند همبستگی ملی در کشور باشد. منافع شان در اختلاف افکنی ها است. و این هم باید بررسی شود. هیچ توجیه منطقی نمی تواند داشته باشد که گروههای ملی – مذهبی که قانونمند، وطن دوست و مذهبی هستند نتوانند فعالیتی بکنند یا برای بزرگداشت نخست وزیر این مملکت همایشی برگزار کنند. از چی می ترسند؟ خط تعادلی که اقای روحانی در سال ۹۲ اعلام کرد، مهندس بازرگان از سال ۵۷ اعلام کرده بود و پای آن ایستاد، هزینه داد، کنار رفت و خط تعادل را با عمل خود امضا کرد. کنار گذاشتن اینها و محروم کردن شان، خیانت به مملکت است.

پایگاه خبری میزان خبر گزارش داده است که پس از لغو همایش، جمعی از اعضای نهضت آزادی و برخی علاقمندان به نواندیشی دینی از جمله علی اصغر غروی، ابراهیم یزدی، بنی اسدی و احمد منتظری بر مزار مهندس بازرگان، بیستمین سالگرد درگذشت او را گرامی داشته اند.