ایران تا ۶ ماه آینده بمب دارد

نویسنده

» گزارش لوموند از ادعای تازه اسراییل

به گفته یووال اشتاینیتز، وزیر امور استراتژیک اسراییل، جمهوری اسلامی تا شش ماه آینده به بمب اتمی دست خواهد یافت و زمان برای مذاکره با این کشور به شدت تنگ است.

وزیر استراتژیک اسراییل، که از نزدیکان رییس دولت این کشور، بنیامین نتانیاهو، محسوب می شود، در مصاحبه با روزنامه “اسراییل هایوم” گفت: “دیگر زمانی برای انجام مذاکرات نیست. اگر سران جمهوری اسلامی به این روند ادامه دهند، تا شش ماه آینده به توان هسته ای دست خواهند یافت.”

روز گذشته بنیامین نتانیاهو در مصاحبه با “ان بی سی” هرگونه گشایش با رییس جمهور جدید ایران، حسن روحانی را رد کرد. جانشین محمود احمدی نژاد که به عنوان یک روحانی عملگرا شناخته می شود، از زمان انتخاب خود، لحنی سازش پذیر اتخاذ کرده. ولی اظهارات او، به ویژه در زمینه برنامه هسته ای، هنوز باورپذیر به نظر نمی رسد.

مقامات اسراییلی و آمریکایی اظهار داشته اند در صورتی که تحریم ها و رویکردهای دیپلماتیک نتوانند باعث توقف برنامه هسته ای ایران شوند، آنها به صورت نظامی وارد عمل خواهند شد.

یووال اشتاینیتز در مصاحبه خود از جمله ای استفاده کرد که معمولاً در گذشته توسط ایالات متحده و دولت یهود بیان می شد: “تمامی گزینه ها روی میز است.” حتی این موضع گیری نیز تاکنون نتوانسته مقامات جمهوری اسلامی را به چشم پوشی از فعالیت های غنی سازی اورانیوم مجاب سازد.

او در ادامه گفت: “من مطمئنم که اگر آمریکا سه ناو هواپیمابر در منطقه مستقر و یک بیانیه در مورد عدم رعایت تصمیمات شورای امنیت ازسوی ایران صادر می کرد، رفتار سران این کشور به مراتب تغییر می کرد. امروز سران تهران می دانند که قدرت مانور دارند و این خطرناک ترین چیز است.”

این وزیر همچنین اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو از درگیری های سوریه درس گرفته. او گفت: “باید بدانیم که اگر توان تدافعی خود را از دست بدهیم، هیچ کس به کمک ما نخواهد آمد. به همین دلیل باید هر کاری انجام دهیم تا نگذاریم ایران به سلاح اتمی دست یابد.”

منبع: لوموند، ۲۰ سپتامبر