غلظت ریزگردها ۶ برابر مجاز

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» توفان غبار در سیستان و بلوچستان ادامه دارد

سازمان هواشناسی ایران غلظت ذرات معلق در استان سیستان و بلوچستان را شش برابر حد مجاز اعلام کرده و گفته است تا اواسط هفته نیز بر شدت وزش باد همراه با توفان گرد و خاک در این استان افزوده می‌شود.

روز شنبه، ۱۳ تیرماه، علی ملاشاهی، کارشناس هوا شناسی سیستان و بلوچستان در مصاحبه با ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت، حد مجاز ذرات معلق در هوا را ۱۵۰ میکرو گرم بر متر مکعب عنوان کرد و گفت: “غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان در این مدت ۸۷۹ میکرو گرم بر متر مکعب گزارش شده است.”

در همین حال به گزارش خبرگزاری مهر، با شروع وزش توفان شن، شرایط سیستان و بلوچستان به سبب افزایش غلظت گرد و غبار بحرانی است؛ به گونه‌ای که تعدادی از مردم دچار تنگی‌نفس شده‌اند.

بر اساس این گزارش با شروع وزش بادهای معروف به ۱۲۰ روزه سریال روزهای بحرانی سیستان روز به روز ادامه دارد و به گفته نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی کسی را غم این درد نیست، چرا که مردم روزهای است تازیانه گرما و توفان شن شدید را تحمل می‌کنند.

سید باقر حسینی، نماینده مجلس گفته است: “در زمینه پیش بینی چنین روزهایی از ماه های پیش فریاد زدیم اما گوئی مسئولان استان گوش شنوائی ندارند، در توفان ۱۰ روز پیش ۶۱۰ نفر راهی بیمارستان شدند و امروز نیز در جای جای این خطه بسیاری از مردم دچار تنگی‌نفس شده و سرفه امانشان را بریده است.”

به گفته سعید محمودی، مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان “غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان به ۶ برابر حد مجاز رسید که شرایط سختی را برای نفس کشیدن مردم رقم زده است.”

در همین حال دانشگاه علوم پزشکی زابل اعلام کرده که کلیه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تحت پوشش این دانشگاه به منظور خدمات‌دهی مناسب به بیماران تنفسی احتمالی به حالت آماده‌باش در آمده‌اند.

مساله ریزگردها به عنوان یکی از مهمترین معضلات محیط زیست ایران در سالهای گذشته شماری زیادی از استان های کشور را با مشکلات فراوانی روبرو کرده است. خشک‌شدن تالار هامون در استان سیستان و بلوچستان، مزید بر علت آلودگی هوا در این استان شده است.

در ابتدای سال سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده بود که تنفس هوای آلوده احتمال ابتلا به سکته مغزی را افزایش می دهد.

در اردیبهشت ماه معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه هیچ مسئولی نمی‌تواند به مردم قول دهد مشکل گرد و غبار در چند سال آینده حل می‌شود، گفته بود: مردم باید با مشکل ریزگردها کنار بیایند.

سال گذشته همزمان با شدت گرفتن بحران ریزگردها در ایران هدایت‌الله میرمرادزهی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به روز گفته بود در سیستان و بلوچستان “ذرات ریزی که برای تنفس خطرناک است و بیماری سل را دامن می‌زند کل استان ما را در بر می‌گیرد. از زاهدان و خاش تا سراوان و.. زمانی که این ریزگردها بلند می‌شود، گرد و غبار تمام استان را می‌گیرد الان بالاترین آمار سل و دیگر بیماری‌های تنفسی را استان سیستان و بلوچستان دارد و لازم است تدبیری اندیشیده شود و مردم را از این وضعیت نجات داد.”

در فرودین ماه گذشته علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به آمار بالای ابتلا به بیماری سل در زابل و زاهدان از ضرورت رفع “نگاه امنیتی” برای خبر داده و تاکیدکرده بود که “فضای استان نباید تحت شعاع این نگاه آسیب ببیند.”