۶ روز هوای پاک در ۶ ماه

نویسنده
فیروزه متین

» پیش بینی روزهای به شدت آلوده

با آغاز سال نو و افزایش تردد خودرو ها و شکل گیری ترافیک های چند ساعته در پایتخت و دیگر کلانشهرهای ایران، پیش بینی ها حاکی از افزایش آلودگی هوا طی روزهای آتی ست؛ پدیده ای که در سال های اخیر باعث به وجود آمدن آنچه که سونامی سرطان و مرگ و میر ناشی از سکته قلبی و عارضه های تنفسی می نامند، شده است.

این پیش بینی ها در حالیست که روز گذشته آمار تکان دهنده ای درباره هوای تهران در رسانه ها منتشر شد که حاکی از آن بود که در ۶ ماه گذشته، تهران تنها ۶ روز هوای پاک داشته است.

به نوشته سایت روز نو، وحید حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفته است: “در ۶ ماهه نخست امسال شهروندان تهران تنها ۶ روز هوای پاک تنفس کردند. از ابتدای سال تا پایان شهریور، شهر تهران ۳۹ روز هوای ناسالم و دو روز هوای بسیار ناسالم داشته و شهروندان تهران تنها ۶ روز هوای پاک تنفس کرده اند. به طور معمول با سرد شدن هوا شاهد افزایش حجم آلاینده های هوا و همچنین بروز پدیده اینورژن یا وارونگی دما هستیم”.

 او افزوده است: “در سال گذشته نیز وضعیت آلودگی هوای تهران بد و نامناسب بود چنانچه در نیمه اول سال ۹۲ نیز شهروندان تنها ۲ روز هوای پاک تنفس کردند و ۵۶ روز هوای شهر در وضعیت ناسالم بود. همچنین سهم هوای سالم نیز در این مدت ۱۲۸ روز بود. در نخستین روز مهرماه نیز وضعیت هوا در شرایط ناسالم قرار داشته ومیزان غلظت آلاینده های ذرات معلق کمتر از دوونیم میکرون نسبت به روز پیش از آن افزایش داشته است. سال گذشته دی ماه،مهرماه و آذر ماه به تربیت بدترین وضعیت را از نظر آلودگی هوا داشته اند. با توجه به افزایش میزان تردد خوردوها و احتمال کاهش بارش ها، پیش بینی می شود که آلودگی هوا در نیمه دوم امسال وضعیت بدتری داشته باشد”.

چندی پیش نیز آمار تکان دهنده دیگری درخصوص میزان تلفات ناشی از آلودگی هوا و مقایسه آن با سقوط هفتگی یک هواپیما منتشر شده بود.

به نوشته فارس، این آمار را مسعود اسلامی دبیر علمی شانزدهمین کنگره تازه های قلب و عروق ارائه کرده و گفته بود: “آلودگی هوا از جمله مسائلی است که عوارض آن همواره مورد بحث بوده است. در همین ارتباط پانلی با عنوان بررسی عوارض آلودگی هوا در این کنگره در نظر گرفته شده است. تا با حضور پژوهشگران و متخصصان رشته های مختلف و با حضور معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عوارض آلودگی هوا بررسی شود. در این پانل عوارض آلودگی هوا بر قلب، ریه و نقش آن در بروز سرطان های مختلف و تغییرات ژنتیکی جنین بررسی می شود. معصومه ابتکار در این پانل وضعیت آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و برنامه های لازم برای مدیریت این معضل را بررسی خواهد کرد”.

او افزوده بود: “بر اساس آمارها در سال ۱۳۹۱ در تهران بین ۲۴۰۰ تا ۴۸۰۰ نفر به علت عوارض ناشی از آلودگی هوا فوت کرده اند که این میزان با سقوط هواپیمای مسافربری در هر هفته برابری می کند”.

انتشار این آمار موجب شد تا معصومه ابتکار ، رئیس کنونی سازمان حفاظت محیط زیست که در دوره جدید ریاستش بر این سازمان وجود آلاینده های بی سابقه در هوای تهران را ناشی از اقدامات دولت قبل دانسته و بارها از بهبود شرایط هوا پس از تغییر بنزین های آلوده خبر بدهد، از عوارض بد آلودگی هوا سخن بگوید.

او گفته است: “آلودگی هوا تاثیر مستقیم و موثری بر افزایش غلظت خون و در نتیجه افزایش سکته های قلبی و مغزی دارد. ما دو گروه آلودگی هوا در کشور داریم ، اولی ناشی از احتراق سوخت و دومی گرد و غبار و متاسفانه شاهد شدت یافتن آلودگی گروه دوم یا آلودگی ناشی از گرد و غبار هستیم که بخش عظیمی از آن از سوی همسایه غربی ما عراق و چند کشور دیگر است و قسمتی از آن نیز متاسفانه منشاء داخلی دارد. آلودگی ناشی از گرد و غبار بسیاری از شهرها و حتی روستاهای کشور از جمله روستاهای سیستان و بلوچستان را درگیر معضلات جدی کرده است. اگرچه در مرگ و میر عوامل متعددی نقش دارد و نمی توان نقش مستقیم یک عامل را بررسی کرد”.

او بار دیگر به بحث بنزین های آلوده هم پرداخته و گفته: “به واسطه عدم نظارت و افزایش این نوع ترکیبات در بنزین توزیعی سال های گذشته در کشور، شاهد اثرات نامطلوب بر سلامت مردم و افزایش شدید آلودگی هوا در کشور بودیم. خوشبختانه به دلیل تاکید رییس جمهوری بر حفظ سلامت مردم و استاندارد سازی سوخت، همچنین همکاری خوب وزارت نفت در این خصوص، بنزین پتروشیمی به طور کامل از چرخه سوخت توزیعی کشور حذف شد و توزیع بنزین یورو ۴ و استاندارد بر اساس اولویت بندی انجام شده تا پایان سال در سراسر کشور توزیع خواهد شد. البته هنوز کارهای بسیاری باید انجام شود تا شاهد هوایی مطلوب و سالم برای مردم کشور باشیم”.

گفتنیست ابتکار در تازه ترین اقدام خود در زمینه بهبود شرایط هوا، از مردم خواسته دست به دعا بردارند و نماز نزول باران بخوانند.