6 تیر جایگزین 7 تیر شد

نویسنده
نازنین کامدار

» شکرگذاری برای خامنه ای؛ لغو مراسم بهشتی

وبلاگ ها و مراکز وابسته به سپاه و بسیج خبر می دهند که بنا دارند با برگزاری مراسم هایی به مناسبت “ششم تیر”، روزی که آیت الله خامنه ای در سال 1360 از یک عملیات تروریستی جان سالم به در برد، مراسم شکرگزاری برپاکنند؛ این در حالیست که برای اولین بار در سالگرد “هفتم تیر” مراسمی برای آیت الله بهشتی برگزار نمی شود.

پس از توهین و اخلال لباس شخصی ها و هواداران دولت و سپاه در مراسم سالمرگ بنیانگذار جمهوری اسلامی که با سکوت آیت الله خامنه ای همراه بود، در آستانه سالگرد حادثه “هفتم تیر” هم نوبت به یکی دیگر از مؤسسان جمهوری اسلامی رسید تا امسال اولین سالی باشد که برای کسی که از وی با عنوان “شهید مظلوم آیت الله بهشتی” یاد می شود، مراسمی برگزار نشود.

هفتم تیرماه امسال،روزی که در تاریخ جمهوری اسلامی به روز “شهدای 72 تن” شهرت دارد، با فشار نهادهای امنیتی بر خانواده آیت الله بهشتی بدون برگزاری هر گونه مراسمی می گذرد.

به نوشته پارلمان نیوز، خانواده آیت الله بهشتی، که یکی از مهمترین روحانیون تاریخ انقلاب 57 و اولین رئیس قوه قضاییه ایران و نائب رئیس مجلس خبرگان قانون اساسی جمهوری اسلامی است و هم اکنون یکی از پرتردد ترین خیابان های پایتخت و نیز دانشگاه ملی سابق و صدها طرح عمرانی ، صنعتی و کشاورزی در سراسر ایران به نام وی ثبت شده است، روز گذشته با انتشار اطلاعیه ای اعلام کردند برای آیت الله بهشتی مراسمی برگزار نمی کنند.

به نوشته پارلمان نیوز، در اطلاعیه خانواده آیت الله بهشتی آمده است: “در پی تماس های مکرر بسیاری از عزیزان، دوستداران و بستگانی که همه ساله در مجلس خانواده شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی به مناسبت واقعه هفتم تیر به منظور بزرگداشت و ارج گذاری به فضایل، اندیشه ها و آرمان های آن شهید گرانقدر و هفتاد و دو تن از یاران صدیق انقلاب و خدمتگزاران راستین به مردم شرکت می کردند، به آگاهی می رسانیم که با توجه به جوانب گوناگون، به ویژه ضرورت پاسداشت حریم این شهیدان، این مجلس در سال جاری برگزار نخواهد شد”.

مراسم سالمرگ آیت الله بهشتی و دیگر اعضای حزب جمهوری اسلامی درحالی “با توجه به جوانب گوناگون” لغو شده است که روز گذشته  بسیجیان و پاسداران سپاه در مسجد ابوذر تهران مراسم “دعای شکرگذاری برای سلامت آیت الله خامنه ای” برگزار کردند.

این مراسم که با حمایت رسانه های حامی دولت برگزار شد، به اعتقاد بسیاری از آگاهان با هدف در حاشیه قراردادن روز هفتم تیرانجام شده است.این در حالیست که در طول 29 سال گذشته سابقه نداشته در روز ششم تیرماه به بهانه ترور نافرجام رهبرکنونی جمهوری اسلامی، مراسم “شکرگزاری” برپا شود.

ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت که بانی برگزاری این مراسم بوده، در گزارش خود از این مراسم که یک روحانی افراطی به نام پناهیان سخنران آن بوده است، چنین نوشت: “در این مراسم حاضران به خاطر نعمت های الهی از جمله وجود پربرکت مقام معظم رهبری به شکرگزاری پرداختند.”

پناهیان نیز ضمن سخنانی ابتدا با اشاره به اینکه قصدش از بیان “ویژگی های مقام معظم رهبری تملق و چاپلوسی نیست”، گفت: “اگر می خواهید گوی سبقت از دیگران را بربایید به ویژگیهای شخصیتی مقام معظم رهبری توجه کنید و ایشان را الگوی افکار و رفتار خود قرار دهید زیرا ایشان یک الگوی شایسته برای شما جوانان هستند. ویژگیهای شخصیتی رهبر معظم انقلاب را بی شمار است. زندگی زاهدانه، منش سیاسی، ویژگیهای علمی و سطح بالای دانش، ویژگیهای عرفانی و اخلاقی، اخلاص و عدالت را از ملکات و مهمترین ویژگیهای شخصیتی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای است”.

همزمان برخی از شهروندان تهرانی نیز شامگاه شنبه پیام کوتاهی با مضمون “به خاطر برکت وجود مقام معظم رهبری در سالگرد حادثه تاریخی ششم تیر شکرگزاریم” از سوی شرکت مخابرات دریافت کرده اند.

از سوی دیگر سپاه پاسداران در اطلاعیه ای که هر ساله به مناسبت هفتم تیر منتشر می کند، این بار به تهدید مجدد معترضان به نتیجه انتخابات پرداخت و “حمله تروریستی” هفتم تیر را مشابه “فتنه 88 “دانست.

در این اطلاعیه آمده است: “برخلاف رویای دشمنان انقلاب و نظام به ویژه آمریکای جنایتکار و منافقین کوردل، خلق فجایع تروریستی و جنایت‌آمیز چون فاجعه 7 تیر ماه و فتنه‌آفرینی‌های پیچیده‌ای چون فتنه سال 88، نه تنها دستاوردی برای ضد انقلاب و بیگانگان در پی نداشته است بلکه در زمره عبرت‌های تاریخی، به عامل مهم و تعیین کننده‌ای برای بیداری، وحدت و یکپارچگی ملت ایران و عزم راسخ آنان برای مقابله هوشمندانه و قاطع با نفاق کهنه و مدرن و نیز جریان‌های تروریستی و حمایت‌گران منفور آنان تبدیل شده است”.

رجا نیوز نیز که در گزارش دیروز خود توصیه کرده است ولایت پذیری را باید از بهشتی آموخت، نامه ای را که در یورش عوامل حفاظت اطلاعات سپاه در دی ماه گذشته به منزل علیرضا بهشتی  سرقت رفته بود،به عنوان “سرمشق ولایت و ادب” منتشر و به طور غیر مستقیم به نحوه به دست آوردن نامه نیز اشاره کرد: “این نامه متعلق به سال 59 است. فتوکپی پاکنویس این نامه، سال ها بعد و در بین دست نوشته های شهید بهشتی یافت شده است”.

گفتنی است در دی ماه سال گذشته، نیروهای سپاه با یورش شبانه به منزل و دفتر کار علیرضا حسینی بهشتی، فرزند آیت الله بهشتی و مشاور میرحسین موسوی در انتخابات 88 و رئیس کمیته پیگیری آسیب دیدگان پس از انتخابات، ضمن بازداشت وی، تمامی اسناد موجود درباره جانباختگان حوادث ماه های پس از انتخابات را سرقت کردند که در بین آنها برخی از نامه ها و دستنوشته های آیت الله بهشتی نیز وجود داشته  که ظاهرا از طریق بازجویان در اختیار این رسانه حامی احمدی نژاد قرار گرفته است.

علیرضا حسینی بهشتی، فرزند آیت الله بهشتی از مشاوران ارشد میرحسین موسوی در انتخابات سال گذشته بود که پس از انتخابات دو بار بازداشت شد و هم اکنون نیز به قید وثیقه آزاد است.

بنا به گزارش کلمه، او حوالی سحرگاه بیستم بهمن ماه از زندان آزاد شد و اولین شخصیتی که به دیدار وی رفت، سید حسن خمینی بود.

سال گذشته هم مراسم سالمرگ ایت الله بهشتی با حمله یگان های سرکوب نیروی انتظامی و لباس شخصی های بسیج نا تمام ماند و پس از مراسم تعداد زیادی از شهروندان بازداشت شدند که ترانه موسوی نیز یکی از بازداشت شدگان بود. وی ،به گزارش سایت سحام نیوز، سایت نزدیک به مهدی کروبی، در همان روز مورد تجاوز قرار گرفت و جسد سوخته وی در حومه شهر رها شد.

در همین حال، خانواده آیت الله العظمی منتظری که فرزندشان محمد منتظری نیز در حادثه هفتم تیر کشته شد، از عدم برگزاری مراسم سالمرگ وی خبر داده و با صدور اطلاعیه ای ضمن انتقاد ازحملات اخیر به بیت آیت الله منتظری و کشتار های سال گذشته از سوی محافل سرکوب حکومت ایران نوشته اند: “امروز با وجود جو حاکمی که جز خشونت و ارعاب را نمی فهمد و‏ ‏نمی داند، و ملتی را سوگوار عزیزان از دست رفته و آمال تباه شده آنان‏ ‏کرده است ، چگونه می‎توان مراسم و یادبودی داشت و در مراسم عزای آن‏ ‏عزیز به سوگ نشست؟! که ما خود سالیانی است بغض خویش‏ ‏فرو خورده ایم و داغ عزاداری آن عزیز را بر دل داریم و تکرار چندین باره‏ ‏تاریخ را شاهدیم . امسال نیز همچون چند سال گذشته به منظور جلوگیری از‏ ‏آزار و اذیت افراد شرکت کننده که موجب شرمساری خانواده می‎گردد، از‏ ‏برگزاری مراسم خودداری نموده و در کنار مردم آزاده ایران ، مانند گذشته‏ ‏و همچون پدر و فقیه و مرجع صبور و مظلوممان ، شکایت خویش به درگاه‏ ‏احدیت می‎بریم و برای ظهور ناجی مستضعفان دست به دعا‏ ‏برمی داریم”.