تمدید قرار بازداشت غنچه تا ۶۰ روز

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» با رد اعتراض وکیل و خانواده قوامی از سوی دادگاه

تیم ملی والیبال ایران به مرحله نهایی لیگ جهانی والیبال صعود کرده و حالا باید برای حضور در نیمه نهایی مسابقه دهد اما در حالی که از مردم گرفته تا مسولان کشور بابت این صعود خوشحالند و چشم امید به حضور ایران در بازی فینال لیگ جهانی والیبال دارند، دختر ۲۵ ساله ای که خواستار حضور در استادیوم و تماشای مسابقات والیبال تیم ملی ایران بود همچنان در زندان به سر می برد. غنچه قوامی، ۷۶ روز پیش برای تماشای مسابقه والیبال تیم ملی مقابل ورزشگاه رفت و بازداشت و زندانی شد. حالا تیم ملی والیبال ایران در لیگ جهانی می درخشد اما قرار بازداشت غنچه قوامی برای دو ماه دیگر تمدید شده و وکیل و خانواده اش می گویند که اعتراض آنها به تمدید قرار و درخواست شان برای تبدیل قرار به وثیقه و ازادی غنچه قوامی، از سوی دادگاه رد شده است.

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل غنچه قوامی در مصاحبه با “روز” می گوید که علیرغم امیدواری او و خانواده موکلش برای آزادی غنچه قوامی طی روزهای آتی، اعتراض آنها به تمدید قرار بازداشت، رد شده است. به گفته او، قرار بازداشت برای دو ماه دیگر در حالی تمدید شده که غنچه قوامی و وکیلش درخواست تبدیل قرار به وثیقه را داده بودند.

غنچه قوامی، دختر ۲۵ ساله ایرانی – بریتانیایی است. خانواده اش می گویند که او به هیچ عنوان فعالیتی سیاسی نداشته و صرفا برای تماشای والیبال مقابل ورزشگاه ازادی رفته بود و وکیلش تاکید دارد که تماشای والیبال یا حضور در مقابل ورزشگاه براساس قانون جرم نیست و موکلش باید آزاد شود.

“تبلیغ علیه نظام” عنوان اتهامی است که به گفته محمود علیزاده طباطبایی موقع بازداشت به غنچه قوامی تفهیم شده است. او یکی از دختران و زنان ایرانی است که حضور در ورزشگاه و تماشای مسابقات تیم ملی ایران را حق خود می داند و البته تنها زنی نیست که در همین راستا بازداشت می شود هرچند که سایر دختران و زنانی که به اتفاق او بازداشت شده بودند آزاد شده اند. غنچه قوامی چند روز پس از بازداشت در مقابل ورزشگاه که پس از ۲۴ ساعت ازاد شده بود برای تحویل گرفتن وسایل شخصی اش مراجعه کرده و بازداشت و به بند امنیتی زندان اوین منتقل شده است.

او روز گذشته با خانواده اش ملاقات کرده و وکیلش می گوید که بازجویی های موکلش مدتها پیش به پایان رسیده ولی او را همچنان بلاتکلیف در زندان نگاه داشته اند.

آقای علیزاده طباطبایی تاکنون موفق به ملاقات با موکلش و مطالعه پرونده او نشده است.

همزمان گزارش ها از وخامت وضعیت جسمی امید کوکبی حکایت دارد؛ دانشجوی فوق دکترای فیزیک اتمی دانشگاه تگزاس که به ۱۰ سال زندان محکوم شده و در زندان به ناراحتی قلبی و سنگ کلیه مبتلا شده است. امید کوکبی برنده جایزه انجمن فیزیک آمریکا و ترکمن است و بهمن ۸۹ در فرودگاه امام خمینی در تهران بازداشت شده و از آن زمان در زندان به سر می برد. وب سایت بی بی سی روز گذشته خبر داده که این دانشجوی نخبه با وجود وخامت وضعیت جسمانی خود اجازه درمان در خارج از زندان را دریافت نکرده است؛ وضعیت جسمی این دانشجو نامناسب بوده و گفته که با مشکل دفع مکرر سنگ کلیه در زندان روبه روست. طبق تشخیص دندانپزشک معتمد زندان اوین، آقای کوکبی نیاز به کشیدن، عصب کشی و ترمیم فوری تعدادی از دندان‌هایش دارد، ولی دادستانی با اعزام وی به خارج از زندان برای معاینه توسط پزشک معتمد قوه قضاییه هم مخالفت می کند.

امید کوکبی که در بند ۳۵۰ زندان اوین زندانی بود مرداد ماه به اتفاق تعداد دیگری از نزدانیان سیاسی این بند به قرنطینه بند ۷ زندان اوین منتقل شده است.