گرانی نان در تنور دعوای سیاسی

نویسنده
فیروزه متین

» دولت به افزایش قیمت‌ها می‌گوید اصلاح قیمت

با وجود اعلام رسمی افزایش قیمت نان در هفته گذشته به میزان ۳۰ درصد که دولت نام آن را “اصلاح قیمت”ها گذاشته، برخی از نمایندگان مجلس از افزایش ۶۰ درصدی نان در برخی شهرها و حوزه های انتخابیه خود خبر می دهند.

در همین حال، افزایش انتقادها از گران شدن قیمت نان که بیش از همه در رسانه های راستگرای مخالف دولت به آن پرداخته می شود، واکنش روزنامه های حامی دولت را بر انگیخته و از جمله روزنامه آرمان در شماره روز گذشته اش منتقدان به افزایش قیمت نان یا همان اصلاح قیمت ها را “فرصت طلبان سیاسی” خطاب کرده و تصمیم دولت را اجتناب ناپذیر دانسته است.

اعتراض ها به افزایش اصلی ترین ماده غذایی طبقات کم درآمد پس از آن صورت می گیرد که قیمت گوجه فرنگی نیز با افزایش ۵۰ درصدی در روزهای گذشته همراه بود و همین امر موجب شد تا رسانه های منتقد دولت، فرصت را برای گرفتن انتقام تمسخر احمدی نژاد که در واکنش به گرانی گوجه فرنگی گفته بود “بیایید از محله ما گوجه فرنگی بخرید” مناسب ببینند. در همین راستا روزنامه مهرداد بذرپاش به نام “وطن امروز” در هفته گذشته در صفحه نخست خود عکس بزرگی را با تیتر “جیغ بنفش گوجه” منتشر کرد و از حسن روحانی پرسید که قیمت گوجه فرنگی در محله آنها چند درصد افزایش یافته است.

در پی این اقدام روزنامه وطن امروز، رسانه های نزدیک به دولت به دفاع از سیاست های قیمتی حسن روحانی بر آمده اند.از جمله روزنامه آرمان در شماره دیروز خود، در یادداشتی نوشت: “نان و گوجه فرنگی این روزها سوژه بسیاری از رسانه‌ها، پیامک‌ها و تبادل داده‌ها در شبکه‌های مجازی است. از جوک و طنز و کاریکاتور تا کنایه و مزاح و متلک این روزها پیرامون گرانی این دو کالا دست به دست شده و بخش عظیمی از محاورات روزمره در فضای حقیقی و مجازی را به خود اختصاص داده است. بخشی از این واکنش‌ها طبیعی بوده و عادتی رایج در مراودات شهروندان است اما بخش دیگری از واکنش‌ها کمی تا مقداری سوال‌برانگیز بوده یا بهتر بگوییم معطوف به سوءاستفاده و فرصت طلبی دست‌های پیدا و پنهانی است که می‌خواهند در این بحبوحه با توجه به حساسیت عمومی نسبت به این مقولات، بهره‌برداری سیاسی کرده و به زعم خود نقطه ضعفی یافته‌اند تا تیرهای طعن و کنایه را روانه دولت سازند و چنین جلوه دهند که رویکردها و عملکردهای عیان و واضح دولت در مهار تورم و موج افسار گسیخته افزایش قیمت‌ها یا فاقد کارایی بوده یا تاثیر خود را از دست داده است. گویی آنان تورم ۴۵ درصدی و افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها یا کاهش دارایی‌های مردم طی مدت کوتاهی به یک‌سوم را با افزایش بی‌سابقه قیمت ارز فراموش کرده‌اند یا گویی از یاد برده‌اند دولتی که بیشترین درآمدهای نفتی را در تاریخ این سامان در اختیار داشته در نهایت رکود اقتصادی، افزایش بیکاری و افزایش قیمت در کالاهای اساسی آن هم تا چند صد درصد را رقم زد و آنان جز به علامت تایید و رضا سر تکان ندادند و لب به اعتراض نگشودند، حال افزایش ۳۰درصدی قیمت نان که با توجه به شیب ملایم تورم امری طبیعی بوده و برای بالابردن کیفیت نان و حفظ کارآفرینان این عرصه گریزی از آن نبوده را دستمایه تخریب‌های ناموزون خود کرده‌اند، آنان نمی‌خواهند این حقیقت بدیهی را بپذیرند که افزایش موسمی قیمت اقلام کشاورزی چون گوجه فرنگی همه ساله در برهه‌هایی اینچنینی به دلایل طبیعی رخ داده و دولت نیز به تدریج بازار این محصول را کنترل می‌کند”.

در این میان، برخی نمایندگان مجلس هم از جمله علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان که از منتقدان دولت محسوب می شود، دیروز در اظهاراتی از افزایش ۵۹ درصدی قیمت نان در برخی شهرها خبر داده و خواستار تخصیص سهم یارانه ثروتمندان به بخش نان شده است.

به نوشته فارس، او گفته است: “از دولت می خواهیم که در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی خود نگاه به قشر محروم را به صورت ویژه مدنظر قرار دهد. در یک سو در لایحه بودجه ۹۴ میزان یارانه‌ها را افزایش نمی دهند اما شاهدیم به یکباره قیمت نان افزایش پیدا می‌کند که همین موضوع مشکلاتی را برای مردم در پی خواهد داشت. دولت هرچه سریع‌تر درباره قیمت نان تدبیر لازم را اتخاذ کند زیرا امروز مردم برای تامین قوت اصلی خود با مشکل مواجه شده‌اند. نان در برخی از شهرها تا ۵۹ درصد افزایش قیمت داشته که همین افزایش قیمت مردم را دچار مشکل کرده است. امروز با افزایش قیمت نان هزینه خانوار افزایش پیدا کرده بدون آنکه درآمدها افزایش پیدا کند. به دولت پیشنهاد می کنم یارانه ثروتمندان را به بخش نان اختصاص دهد تا مشکلات مردم در این زمینه کاهش پیدا کند”.

گفتنی اینکه در فهرست منتقدان تصمیم دولت، نام سید رضا اکرمی، رئیس نهاد ریاست جمهوری و از نزدیکان به حسن روحانی نیز دیده می شود.

او دیروز ضمن انتقاد از افزایش قیمت نفت، گفته است: “برای دبیر شورای اقتصاد دولت نامه‌ای را در این باره ارسال کردم و بر تورم‌‌زا بودن این کار تاکید کرده‌ام اما از طرفی آنها دلایل خود نظیر هزینه‌های جانبی نانوایان و کیفیت را مطرح می‌کنند. موضوع افزایش قیمت خرید گندم در سال آینده نیز یکی از دلایل بالا بردن قیمت نان بود که البته می‌توانستند این کار را در زمان لازم انجام دهند و به مردم اطلاع‌رسانی کنند. در مورد افزایش قیمت نان نمی‌توان یک نسخه را برای سراسر کشور پیچید؛ به عنوان نمونه یک خانواده دو نفری در طول روز مقدار کمی نان مصرف می‌کند اما یک خانوار چند نفره در جنوب شهر تعداد بیشتری نان مصرف می‌کند و این افزایش قیمت برای او سخت است. دولت می‌توانست در این خصوص میان شهرها و مناطق تفکیک قائل شود و یا اینکه دو گونه نانوایی آزادپز و دولتی تاسیس شود”.

در همین حال، مرکز آمار ایران نیز روز گذشته گزارش ماهانه خود در خصوص قیمت خوراکی ها و آشامیدنی ها را بدون اشاره به افزایش ۳۰ الی ۶۰ درصدی قیمت نان منتشر کرده که یا این حال حکایت از افزایش قیمت ها دارد.

آنطور که مرکز آمار ایران اعلام کرده، شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای روستایی کشور در آبان عددی معادل ۲۰۸.۵ است که نسبت به ماه قبل ۱.۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

این مرکز اعلام کرده: “افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۱۲.۱ درصد است که نسبت به تورم نقطه به نقطه مهر ماه ۰.۳ درصد افزایش یافته است. درصد تغییرات شاخص کل در ۱۲ ماهه منتهی به آبان سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم ۱۲ ماهه) ۱۷.۳ درصد است که نسبت به نرخ تورم روستایی مهر ماه ۱.۶ درصد کاهش یافته است. شاخص گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نیز در این ماه به رقم ۲۲۷.۹ رسید که نسبت به ماه گذشته افزایش ۱.۶ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین شاخص گروه اصلی خوراکی ها در ماه مورد بررسی به عدد ۲۲۴.۵ رسید که نسبت به ماه قبل ۱.۷ درصد افزایش داشته است. شاخص این گروه نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز ۷.۳ درصد افزایش داشته و نرخ تورم ۱۲ ماهه آن ۱۴.۹ درصد است”.