حوادث کار؛ سقوط از بلندی و مرگ ۶۵۷ کارگر

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» مصدومیت ۱۰ هزار نفر در ۴ ماه

در چهار ماهه نخست سال جاری ۶۵۷ نفر در حوادث ناشی از کار و فقدان وسایل ایمنی به علت سقوط از بلندی، اصابت جسم سخت و برق‌گرفتگی جان خود را از دست داده‌اند. نبود ایمنی در محیط های کار در ایران سالانه جان صد‌ها کارگر را می‌گیرد و در نبود نهادهای مستقل صنفی، خانواده‌های بسیاری از این کارگران هم از حداقل حقوق و مزایای شغلی بی‌بهره می‌مانند.

ایلنا، خبرگزاری کار ایران، روز دوشنبه، ۲۴ شهریور، گزارش کرده از اول فرودین تا پایان تیرماه علاوه بر مرگ صدها کارگر، ۱۰ هزار و ۱۰۹ مصدوم حوادث کار نیز به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲.۴ درصد رشد داشته است.

آمار مرگ کارگران در چهارماهه اول سال، که ۶۵۷ نفر اعلام شده، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات ۶۳۲ نفر بود، چهار درصد افزایش یافته است.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا به نقل از سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرده که از این تعداد ۶۵۱ نفر مرد و شش نفر زن بودند؛ این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل ۶۲۴ مرد و هشت زن در حوادث کار جان خود را از دست دادند.

بر اساس این گزارش، در چهارماه نخست سال استان‌های تهران با ۱۹۰، خراسان رضوی با ۵۰ و البرز با ۳۸ نفر بیشترین و استان‌های بوشهر،‌ خراسان شمالی،‌ کهگیلویه و بویراحمد با دو، ایلام و لرستان با سه و کردستان و خراسان جنوبی با چهار کمترین آمار تلفات حوادث کار را داشته‌اند.

مطابق این آمار، سقوط از بلندی با ۴۵ درصد، اصابت جسم سخت با ۲۴.۵ و برق‌گرفتگی با ۱۲.۳ بیشترین دلایل مرگ کارگران براثر حوادث کار را در بر می‌گیرند. در سالهای گذشته سوختگی و کمبود اکسیژن نیز از جمله دلایل عمده مرگ کارگران به شمار می‌آمد.

 خبرگزاری ایلنا هم جداگانه بر اساس همین منبع نوشته که مرگ‌های ناشی از حوادث کار طی سال‌های گذشته روندی صعودی داشته، بطوریکه این آمار از ۶۹۷ فوتی این حوادث در سال ۸۳ به یکهزار و ۹۹۴ نفر در سال ۹۲ رسیده است.

در تیرماه امسال خبرگزاری آنا هم با اشاره به مرگ و میرهای ناشی از حوادث کار گزارش کرده بود هر ساله تعداد زیادی از کارگران جان خود را در حین کار از دست می‌دهند، به طوری‌که بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی، تهران در بین فوتی‌های این حوادث بر سکوی نخست ایستاده و بیشترین دلیل مرگ کارگرانش نیز سقوط از بلندی‌هاست.

فعالان کارگری بارها از عدم تامین امنیت کارگران در حین کار ابراز نگرانی کرده‌اند. برخی از کارشناسان مسائل کارگری هم کارفرمایان را مقصر اصلی در اکثر حوادث ضمن کار می‌دانند و معتقدند سهل‌انگاری، آموزش ندادن صحیح به کارگران و رعایت نکردن استاندارد‌های ایمنی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها با انگیزه کاهش هزینه‌های احتمالی از جمله قصورهای کارفرمایان است.

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و رییس کانون مدافعان حقوق بشر، در آذرماه سال ۹۱ با ارسال نامه‌ای به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشری ایران، از افزایش مرگ‌ ومیر کارگران به دلیل حوادث ضمن کار انتقاد کرده و گفته بود:‌ “علت این امر را می‌توان در فقدان امکانات و وسایل ایمنی، نبودن برنامه‌های آموزشی لازم و ساعات کار طولانی که منجر به پایین آمدن تمرکز کارگران می‌شود، ذکر کرد.”