بازداشت 7 روزنامه نگار؛ وثیقه ده میلیاردی

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

کمتر از چهار روز مانده به 22 بهمن، موج بازداشت روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر شتاب بیشتری گرفته است. این در حالیست که فعالان سیاسی و مطبوعاتی بازداشت شده همچنان در بلاتکلیفی به سر می برند و خانواده های آنها در مراجعه به دادستانی، دادگاه انقلاب و زندان اوین نتوانسته اند پاسخی دریافت کنند.از سوی دیگر خواهر زاده زهرا رهنورد به زندان اوین احضار و برای فیض الله عرب سرخی، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی هم وثیقه ای معادل ده میلیارد ریال تعیین شده است.

براساس گزارش ها 7 روزنامه نگار و فعال حقوق بشر از نیمه شب شنبه تا شب یکشنبه بازداشت شدند؛ بسیاری از روزنامه نگارانی هم که پیش از این با قید وثیقه یا کفالت از زندان آزاد شده بودند، مجددا به وزارت اطلاعات احضار شده اند.

 اکبر منتجبی، روزنامه نگار و همکار روزنامه هایی چون شرق، هم میهن، اعتماد ملی و هفته نامه ایران دخت، نیمه شب شنبه در منزل خود بازداشت شد. هنوز از اتهامات این روزنامه نگار خبری در دست نیست.

احسان محرابی، خبرنگار پارلمانی روزنامه فرهیختگان در منزل خود بازداشت شد. زینب کاظم خواه، خبرنگار هنری خبرگزاری ایسنا و سمیه مومنی، روزنامه نگار نشریه نسیم بیداری و از همکاران کمپین یک میلیون امضا به اتفاق احمد جلالی فراهانی، دبیر اجتماعی خبرگزاری مهر، دیگر بازداشت شدگان روز گذشته هستند. احمد جلالی فراهانی، روز گذشته در حالی بازداشت شد که یک ساعت قبل از آن از خبرگزاری مهر اخراج شده بود.

در اصفهان نیز، مهسا جزینی از همکاران روزنامه ایران (بخش اصفهان) و از فعالان حقوق زنان بازداشت شده است. علی کلایی، فعال حقوق بشر نیز دیروز در دانشگاه افسری امام علی بازداشت شد.

روابط عمومی وزارت اطلاعات روز گذشته بدون نام بردن از این روزنامه نگاران بازداشت شده، ادعا کرده است که هفت نفر از مرتبطان تشکیلاتی شبکه‌های ماهواره‌ای ضدانقلاب و رسانه‌های صهیونیستی و عناصر وابسته به جریان فتنه شناسایی و طی عملیاتی دستگیر شده اند.

براساس این ادعا، این افراد از مرتبطان رادیو فردا هستند که دوره‌های مختلف گزینش و آموزش را در دبی و استانبول گذرانده و عده‌ای از آنها نیز به “استخدام رسمی سرویس جاسوسی آمریکا” درآمده‌اند.

روابط عمومی وزارت اطلاعات بازداشت شدگان را به گذراندن دوره های “آموزش شیوه‌های مختلف براندازی نرم شامل ایجاد اخلال در نظم و امنیت عمومی، شایعه‌سازی” و سایر اقدامات خرابکارانه متهم کرده و افزوده است: “متهمانی که در جریان اغتشاشات پس از انتخابات به ویژه روز عاشورا نقش عمده‌ای در جمع‌آوری و ارسال اخبار به خارج و تحریک آشوبگران داشتند، قرار بود بعد از اجرای برنامه مشابه در روز 22 بهمن، از کشور خارج و به آمریکایی‌ها ملحق شوند.”

ادعاهای وزارت اطلاعات بلافاصله توسط مدیران رادیو فردا تکذیب شد و آرمان مستوفی، مدیر این رادیو برگزاری دوره‌های آموزشی توسط رادیو فردا در دوبی یا استانبول را رسماً رد کرد و آن را بیشتر شبیه شوخی دانست.

او گفت رادیو فردا هیچ خبرنگاری را در ایران در استخدام رسمی یا غیر رسمی ندارد.

 

احضاربه زندان اوین!

همزمان گزارش ها از احضار صالح نقره کار، خواهر زاده زهرا رهنورد و دبیرکمیته حقوقی ستاد مهندس میرحسین موسوی به زندان اوین حکایت دارند.

ماموران امنیتی که روز گذشته به صورت تلفنی با نقره کار تماس گرفته اند، علت احضار او را عنوان نکرده و فقط گفته اند که وی باید صبح امروز خود را به زندان اوین معرفی کند.

وب سایت کلمه احضار صالح نقره کار رانیز در ادامه فشارهای وارده به میرحسین موسوی و زهرا رهنورد ارزیابی کرده و نوشته است هنوز مشخص نیست هدف از احضار نقره کار به زندان اوین، فقط بازجویی از اوست و یا بازداشت و زندانی کردنش.

صالح نقره کار، کارشناس ارشد حقوق، تا چند هفته پیش مسوول روابط عمومی دادستانی کل کشور بود اما به خاطر نسبتش با زهرا رهنورد و میرحسین موسوی از کار برکنار شد.در حوادث پس از انتخابات، این دومین عضو از خانواده زهرا رهنورد است که احضار و یا زندانی می شود.

پیش از این مهندس شاهپور کاظمی، برادر زهرا رهنورد، به دنبال دستگیری های پس از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری، به مدت پنج ماه در بازداشت بسر برد و در دادگاه بدوی به یکسال حبس تعزیری محکوم شد.

کاظمی همچنین در موج  بازداشت های پس از عاشورا نیز دوباره بازداشت و برای دو هفته روانه زندان شد.فعالان حقوق بشر  زندانی کردن شاهپور کاظمی را با توجه به اینکه وی هیچ گونه فعالیت سیاسی نداشته تنها به منظور تحت فشار قرار دادن مهندس میرحسین موسوی کاندیدای معترض دهمین دوره ریاست جمهوری و همسرش زهرا رهنورد ارزیابی کرده بودند.

 

قطع ملاقات زندانیان هم بند زیدآبادی و باستانی

محمد شریف، وکیل مدافع احمد زیدآبادی و مسعود باستانی در مورد وضعیت محکومیت موکلانش نامه‌ای به دادستان تهران نوشته و خواهان مشخص شدن علت انتقال این دو روزنامه نگار به زندان رجایی شهر شده است.

این وکیل دادگستری انتقال موکلانش به رجایی شهر را “حبس در تبعید” خوانده و تاکید کرده است که اتهاماتی که موکلانش به لحاظ آن محکومیت یافته‌اند سپری کردن محکومیت در زندان محل ارتکاب جرم را الزام آور می‌کند.

به گفته شریف، انتقال محکومین به زندان شهردیگری توجیه قانونی ندارد و مجازات مضاعف به موکلین تحمیل می‌کند.

وی با بیان اینکه حکم محکومیت مسعود باستانی قطعی نشده، به خبرگزاری ایسنا گفته است: “خانواده‌های موکلان نیزکه جهت ملاقات ناچارند به شهر دیگری مسافرت کنند با مشکلات دیگری مواجه خواهند شد، به هر حال اینجانب منتظر پاسخ نامه ارسالی به دادستان محترم تهران هستم.”

همزمان خبرها از زندان رجایی شهر از قطع ملاقات های زندانیان هم بند احمد زیدآبادی و مسعود باستانی با خانواده هایشان حکایت دارد. مسولان زندان رجایی شهر به این زندانیان گفته اند قطع ملاقات های شما به علت اغتشاش های صورت گرفته توسط این دو نفر است.

 

آزادی دو عضو سازمان مجاهدین انقلاب

علی قلی تبار و مرتضی صارمی اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی آزاد شدند.

پایگاه اطلاع رسانی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی خبر داده است این دو نفر که پس از حوادث عاشورای امسال بازداشت شده بودند، با تودیع قرار وثیقه آزاد شده اند.

 

برگزاری دادگاه عرب سرخی

روز گذشته دادگاه فیض الله عرب سرخی، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی برگزار  و اعلام شد که حکم وی تا مدتی دیگر  به وی ابلاغ خواهد شد.براساس آخرین خبرها دادگاه برای آزادی موقت عرب سرخی، وثیقه ای معادل ده میلیاردریال تعیین کرده است.

وب سایت کلمه گزارش داده است که روز گذشته محسن امین زاده، حمزه کرمی، محمدرضا مقیسه نیز در دادگاه برای پیگیری امور مربوط به پرونده خود حاضر و که به گفته یکی از حاضران در دادگاه، همگی از روحیه خوب برخوردار بوده اند.

 

دادگاه تاج زاده

فخرالسادات محتشمی پور از برگزاری شتاب زده دادگاه مصطفی تاج زاده خبر داده است. پیشتر زمان برگزاری دادگاه این عضو جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، اسفند ماه اعلام شده و تاج زاده اعلام کرده بود تا زمانی که به شکایت او از احمد جنتی رسیدگی نشود، در دادگاه از خود دفاع نخواهد کرد.

در عین حال، هوشنگ پوربابایی، وکیل مصطفی تاج زاده اعلام کرد که براساس اعلام شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به وکلای پرونده، دادگاه مصطفی تاج زاده روز دوشنبه در این شعبه و به ریاست قاضی صلواتی برگزار می‌شود.

 در دادگاهی که در تاریخ ۲۲ آذر ماه تشکیل شد، اتهاماتی چون اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن نظم عمومی، تبلیغ علیه نظام، توهین به مسوولان و نگهداری اسناد محرمانه از سوی قاضی صلواتی به تاج‌زاده تفهمیم شده بود.

 

نوشین جعفری در اوین

براساس گزارش های رسیده نوشین جعفری، خبرتگار روزنامه اعتماد که هفته پیش دستگیر شده بود در زندان اوین به سر می برد.از اتهامات این روزنامه نگار جوان نیز هیچ اطلاعی در دست نیست.