سایت افشاگر رانت ۷ هزار میلیاردی توقیف شد

نویسنده
نازنین کامدار

» نفوذ مافیای بانکی تاکجاست؟

پیگیری های سایت “انتخاب” از پرونده های فساد اقتصادی دو مقام بلندپایه بانکی که هم در دولت محمود احمدی نژاد حضور داشته و هم در دولت یازدهم ارتقاء مقام پیدا کرده اند، منجر به فیلتر و سپس از دسترس خارج شدن آن گردید.

مدت ها بود که سایت انتخاب بر نقش حمید پورمحمدی گل سفیدی، قائم مقام بانک مرکزی در دولت دهم و معاون محمدباقر نوبخت در دولت یازدهم در پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی تاکید می کرد و خواستار بازداشت و یا اخراج وی از مجموعه دولت جدید بود.

با مطرح شدن پرونده فساد ۷ هزار میلیاردی آخر که ارسلان فتحی پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس آن را افشاء و طی آن به نقش مقامات بانک مرکزی دولت دهم اشاره کرد، حجم حملات سایت انتخاب به حمید پورمحمدی گل سیدی نیز شدت گرفت تا حدی که این سایت به نقش مستقیم او در این پرونده نیز اشاره کرد؛ کاری که به گفته مصطفی فقیهی، مدیر مسئول سایت انتخاب، منجر به توقیف این سایت حامی دولت از سوی دولت شد.

مصطفی فقیهی، در صفحه فیس بوک خود در اینباره نوشته است: “هنوز چیزی کتباً به من ابلاغ نشده اما با توجه به رفت و آمد اخیر اینجانب در دادسرای فرهنگ و رسانه، احتمال زیاد فیلتر شدن «انتخاب» به دلیل شکایت آقایان حمید پورمحمدی قائم مقام بانک مرکزی دولت احمدی نژاد و سید کامل تقوی نژاد مدیرعامل فعلی بانک سپه است”.

او همچنین با سایتی به نام “تیک” گفت و گو کرده و در تشریح دلایل فیلتر و سپس توقیف این سایت گفته است: “فیلتر شدن انتخاب به دلیل شکایت آقایان حمید پورمحمدی قائم مقام بازداشتی بانک مرکزی دولت احمدی نژاد و فردی به نام کامل تقوی نژاد است که موفق شده مدیرعاملی بانک سپه را تصاحب کند. البته آقای پورمحمدی فعلاً نیز معاون آقای نوبخت هستند. ظرف سه هفته اخیر، آقای حمید پورمحمدی گل سفیدی ۳ شکایت ، و بانک سپه و مدیرعاملش ۱۲ شکایت در دادسرای فرهنگ و رسانه مطرح کرده اند که بخش زیادی از آن، هنوز تفهیم اتهام نشده است. البته سایت انتخاب بخاطر طبیعت کار سانه ای اش، مانند دیگر رسانه ها شکایات متعددی از دستگاهایی مختلف دارد، و طبعاً تعدد شکایت نمی تواند دلیل فیلترینگ انتخاب باشد. ضمن آنکه همانطور که عرض کردم ، بخشی از این شکایات هنوز تفهیم اتهام نشده است”.

او افزوده است: “عمده ی اخبار انتخاب در مورد آقای پورمحمدی و بانک سپه، بنا به درخواست دولت و با ابلاغ مقام قضایی حذف شده بود. این سئوال از جناب آقای نوبخت سخنگوی محترم دولت وجود دارد، با توجه به اینکه شخص ایشان اولین بار اعلام کردند که رییس جمهور خواستار پس گرفتن شکایات سازمان های دولتی از رسانه ها شده و همینطور این اظهارنظر سخنگوی دولت که «رسانه ها باید افشاگری کنند»، خوب است ایشان پاسخ دهند که دلیل فیلتر شدن سایت انتخاب که از قضا حامی جریان اعتدال و رییس جمهور است، چیست؟ جناب دکتر نوبخت پاسخ دهند که آیا تهیه گزارش از اقدامات برخی جریانات خاص اقتصادی، و طرح یک سئوال از آقای نوبخت که «چرا باید متهم فساد سه هزار میلیاردی معاون ایشان باشد»، باید با شکایت رو به رو شود؟”.

جالب آنکه سایت های خبری ایسنا و فارس هم که به پوشش این گزارش پرداخته اند، از بیم شکایت مقامات با نفوذ بانکی و بر خلاف رویه معمول خود، در انتهای گزارش شان نوشته اند: ”بخش رسانه‌های دیگر ایسنا، این خبر را صرفا از سایت «تیک‌نیوز» بازنشر داده و طبعا هیچ یک از موارد مطروحه در خبر را رد یا تایید نمی‌کند و آمادگی انتشار توضیحات احتمالی افراد و شخصیت‌های مطرح در این گزارش را دارد.”

سایت ایسنا البته به همین میزان احتیاط هم اکتفاء نکرده و ساعتی بعد، کل گفت و گو را از روی خروجی اش پاک کرده است.

از سوی دیگر، فیلتر شدن یک سایت حامی دولت با شکایت دولت با نیش و کنایه های سایت های اصولگرا همراه شده به طوری که سایت “الف” نوشته است: “سایت انتخاب، یکی از رسانه‌های حامی دولت گویا با شکایت دولت فیلتر شد!”

این در حالیست که دولت خبر شکایت از رسانه ها را تکذیب و الهام امین زاده، معاون حقوقی حسن روحانی هم اعلام کرده است: “دولت جدیداً شکایتی از رسانه‌ها نداشته است”.

سایت انتخاب در آخرین گزارش خود از پرونده حمید پورمحمدی گل سفیدی، نوشته بود: “روز گذشت اخبار دیگری مبنی بر «رانت ۷ هزار میلیاردی به سه صرافی با همکاری بانک مرکزی دولت دهم» منتشر شده است که باز نام حمید پورمحمدی به میان کشیده می شود!”

مطلبی که هم اکنون حتی سایت هایی که آن را از سایت انتخاب نقل کرده بودند، اقدام به حذف آن از روی خروجی های شان کرده اند.

این توقیف در حالی صورت می گیرد که چند ماه قبل نیز سایت انتخابات به نقد مسلسل وار حمید پورمحمدی گل سفیدی و کمال تقوی نژاد ، رئیس کنونی بانک سپه پرداخته بود که با واکنش محمدباقر نوبخت مواجه شد.

همان زمان، نوبخت در یک اظهار نظر گفت: “من از آن رسانه بسیار گله مندم که بدون اینکه تحقیق کافی در این باره انجام دهد، عکس وی و یک خدمتگزار دیگری را در کنار «مه‌آفرید» قرار داد تا در افکار کسانی که فقط این تصاویر را می‌بینند، یک فردی با این توضیح را بخواهد مجددا زیر سوال ببرد، به نظرم این اقدام هم غیرحرفه‌ای وهم غیر‌اخلاقی بوده است. وقتی از هر سه قوه اعلام کرده‌اند که ایشان بی‌گناه است و در این رابطه از نظر آنها اگر هم ابتدا مورد سوءظن بود الان دیگر برطرف شده است، آیا به نظر شما برای اینکه مبادا کسی حرفی بزند، چنین فردی را که در قبل هم فشارهای روحی وعاطفی راهم خودش وهم خانوادهاش تحملکرده است، باعافیت طلبی کنار بگذاریم».

هین امر موجب شد تا سایت انتخاب پس از یک دوره پوشش خبرهای تخریبی از برخی مدیران اقتصادی وعکس العمل دولت،پس ازحذف خبرهای تخریبی در یک متن عذرخواهی نوشت: “خبرنگار ما دریافت که دستگا‌ه‌های نظارتی و امنیتی کشور و دیگر مراکزمهم مرتبط طی گزارش هایی جداگانه سید حمید پومحمدی را در ماجرای فساد بانکی۳هزارمیلیاردی بی‌گناه دانسته وحتی در بخش هایی از گزارشات به نقش ایشان در مقابله با جریان اختلاس‌گر اشاره شده است. سایت انتخاب به دلیل انتشار این خبر ازآقای سید حمید پومحمدی وخانواده وی وهمچنین آقای نوبخت پوزش می‌طلبد”.

این سایت اما پس ازمدتی حملات خود راعلاوه بر پورمحمدی متوجه سیدکامل تقوی‌نژاد هم کرد. پس ازاین حملات مجدد، مدیرعامل بانک سپه به حملات واکنش نشان داد و با بیان اینکه “بر سرمنافع بانک با هیچ کس و هیچ گروهی معامله نمی‌کنم” اعلام کرد: “قسم خورده ام جایی که منافع بانک در میان است برای حفظ آن ازهیچ کوشش وتلاشی فروگذار نکرده و بر سراین منافع باهیچ گروهی معامله نمی‌کنم و در مورد اخیر اجازه نمی‌دهیم حقی ازکسی ضایع شود”.