روحانی آراء ۷ دهم درصدی اش را به رخ نکشد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» نامه نمایندگان مجلس به رئیس دولت:

صد نماینده مجلس نهم در نامه‌ای سرگشاده خطاب به روحانی، از نحوه برخورد او با منتقدان دولت یازدهم و آنچه “سلب آزادی‌ها” خواندند انتقاد کرده و از او خواسته اند “آراء شکننده‌ی ۷ دهم درصدی خود را به رخ منتقدان” نکشد.

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، نامه این ۱۰۰ نماینده مجلس نهم به حسن روحانی را منتشر کرده است. نمایندگان در این نامه با اشاره به واکنش‌های رییس‌جمهوری اسلامی به منتقدان، نوشته‌اند: “جناب‌عالی به جای استقبال از انتقادات دلسوزانه منتقدان به عنوان حق قانونی آن‌ها در نطق‌های مختلف خود، توهین‌های متعددی را نثار آن‌ها کرده‌اید”.
 این نمایندگان در نامه خود به عبارت‌هایی چون “کم‌سواد، بی‌شناسنامه، بزدل، صبیّ یتشیّخ، بروند جهنم، تازه به دوران رسیده‌ها، نداشتن عقل سالم” اشاره کرده‌اند که در یک سال و نیم گذشته از سوی روحانی برای توصیف منتقدان دولت یازدهم استفاده شده است. به گفته نمایندگان از این عبارت‌ها در پاسخ به انتقادهایی در “حوزه‌های اقتصادی مانند توزیع سبد کالا، واردات بی‌رویه اقلام کشاورزی و کالاهای لوکس، در حوزه سیاسی مانند بکارگیری افراد افراطی و فتنه‌گر در بدنه دولت و نیز سیاست خارجی کشور و در زمینه مذاکرات هسته‌ای مانند رعایت خطوط قرمز نظام و منافع ملی” استفاده شده‌است.
این چندمین بار در یک سال و نیم گذشته است که اصول‌گرایان به انتقاد از روش روحانی در برخورد با منتقدان می‌پردازند. آن‌ها به مواردی چون توقیف نشریات، شکایت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از نمایندگان مجلس و صدور دستورالعمل از سوی این شورا برای نشریات اشاره می‌کنند.
روحانی چه در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ و چه پس از رسیدن به مقام ریاست‌جمهوری، همواره خواستار آزادی نقد شده بود. او اردیبهشت‌ماه در این‌باره گفته بود: “این‌که عده‌ای راه دولت را نپسندند، اشکالی ندارد، نقد کنند. ما از نقد سازنده استقبال می‌کنیم. نقد سازنده لازم است اما عده‌ای اتهام، دروغ‌پردازی، تخریب و هوچی‌گری شروع کرده‌اند. البته هنوز به مقطعی نرسیده‌ایم که لازم بدانم برای مردم توضیح دهم. ما از این مسایل عبور می‌کنیم ولی آنها می‌خواهند دولت را از مسیر خود خارج کنند”.
اکنون اما نمایندگان مجلس خطاب به وی نوشته‌اند: “چه ضرورتی دارد که آن‌قدر آرای شکننده ۷ دهم درصدی خود را به رخ منتقدان بکشید و از آنان بخواهید که مسوولیت‌های خود را ترک کنند و جای خود را به کسانی بدهند که در فتنه یا از فتنه‌گران بودند و یا از ساکتین و از طرفی با این سخنان نظام را در اذهان جهانی متهم به دیکتاتوری نمایید، شما در عمل که همین کار را می‌کنید و کسی از اصول‌گرایان را باقی نگذاشته‌اید، لااقل شعارش را ندهید. جناب‌ آقای رییس‌جمهور! آیا روند توهین به منتقدین نقطه پایانی خواهد داشت یا مسیر توهین کردن و سلب آزادی‌های مشروع و شکایت از آنها همچنان ادامه خواهد داشت؟”
روحانی ماه گذشته در یکی از آخرین اظهارنظرهای خود پیرامون منتقدان دولت گفته بود: “آن طرفی ها برای جمع خودشان کف می‌زنند ولی این طرفی‌ها معلوم نیست چه می‌کنند؟ گاهی برای آن طرفی کف می‌زنند، بعد می‌گوییم برای آن طرفی کف می‌زنید، می‌گویند انتقاد چیز خوبی است. ای خدا عقل سالم به بدن سالم بده”.
آن زمان بحث‌های مختلفی درباره مخاطب سخنان روحانی ایجاد شد. برخی مخاطب سخنان او را حسین شریعتمداری، مدیرمسوول روزنامه کیهان می‌دانستند. پیش از این محمد شریعتمداری، معاون اجرایی روحانی، در جوابیه‌ای که برای این روزنامه ارسال کرده بود، برای شریعتمداری آرزوی “شفا” کرده بود.
با این حال برخی اصول‌گرایان ضمن انتقاد از سخنان روحانی، به منتقدان دولت او اشاره کرده بودند که در جنگ هشت ساله ایران و عراق، مجروح شده و “بدن سالم” ندارند. رجانیوز، وب‌سایت نزدیک به جبهه پایداری، با انتشار لیستی از این منتقدان، نوشته بود: “بسیاری از مردم با اشاره به جمله خاص رییس‌جمهور… معتقدند این جمله وی تعریضی به منتقدانی است که به خاطر حضور در سال‌های جنگ و دفاع مقدس در حال حاضر بدن سالمی ندارند ولی اکنون به جای آن‌که به سبب جان‌فشانی‌های آن دوران مورد تکریم واقع شوند یا لااقل از سوی رییس‌جمهور مورد کنایه قرار نگیرند، این روزها به خاطر نقد عمل‌کرد دولت در عرصه دیپلماسی مورد هجوم نفر اول دستگاه اجرایی کشور قرار گرفته‌اند”.
این برای چندمین بار است که نمایندگان مجلس چنین نامه‌ای خطاب به روحانی می‌نویسند. در زمان توقیف هفته‌نامه یالثارات الحسین - نزدیک به انصار حزب‌الله - نیز ۶۵ نماینده مجلس خطاب به روحانی، درباره “برخورد نامناسب با رسانه‌های منتقد علی‌رغم شعارهای ریاست جمهور و تأکید بر آزادی بیان و استقبال از انتقاد” تذکر داده بودند.
پیش‌تر غلام‌علی حدادعادل، رییس مجلس هفتم، از این‌که برخی “معترضان سال ۸۸” به دولت راه یافته‌اند و “می‌خواهند زبان منتقدان دولت را با انگ و رنگ افراط‌گرا ببندند” اظهار نگرانی کرده بود. پنج نماینده مجلس نیز همان زمان به حسن روحانی تذکر دادند و از وی خواستند که “دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از اقداماتی که رسانه‌ها را از نقد دلسوزانه مسئولان باز می‌دارد و خلاف روح آزادی بیان در نظام جمهوری اسلامی است” پرهیز کند.
سال گذشته آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی نیز در یک سخن‌رانی عمومی دولت روحانی را به داشتن “شرح صدر در برخورد با منتقدان” دعوت کرده بود.