این بار نرخ مشارکت تا ۷۰ درصد تعیین شد

نویسنده
نازنین کامدار

» بازجوها و نظامیان در حال مهندسی انتخابات

همزمان با اجرای سلسله برنامه های امنیتی برای مقابله با آنچه که “فتنه بزرگ ۹۲” نام گرفته و با یورش بی‌سابقه به روزنامه‌ها و روزنامه نگاران آغاز شده است، چهره‌های اطلاعاتی و نظامی از هم اکنون میزان مشارکت شهروندان در انتخابات را نیز اعلام کرده اند:۶۰ تا ۷۰ درصد.

 یک بازجوی شناخته شده اطلاعات سپاه به نام رضا سراج که هم اکنون ریاست “موسسه آینده پژوهشی دانشگاه امام حسین” را بر عهده دارد در یادداشتی که سایت جهان نیوز آن را منتشر کرده از میزان مشارکت ۷۰ در صدی شهروندان در انتخابات آینده خبر داده است.

این بازجوی سپاه، “فتنه بزرگ ۹۲” را هم پیش بینی کرده و نوشته است: “عملیات مخفی و بی‌ثبات‌سازی جمهوری اسلامی ایران، قبل، حین و بعد از انتخابات شامل مرحله است: تلاش برای ایجاد اعتراض و آشوب اجتماعی، احیا و بازتولید جنبش سیاسی و اجرای اقدامات مهندسی‌شده‌ ضدامنیتی. اجرای عملیات سه‌گانهٔ فوق با انگاره تأثیرگذاری فشارهای اقتصادی به نارضایتی و رویگردانی اجتماعی و سپس احیای جنبش سیاسی در دستور کار عناصر ضدانقلاب وابسته به سرویس‌های اطلاعاتی قرار گرفته است. در این میان، اجرای اقدامات مهندسی‌شده‌ ضدامنیتی به مثابه حلقه‌ کاتالیزور (تسریع‌کننده) نقاط داغ و هیجان‌زایی را به‌ وجود خواهد آورد که از یک سو می‌بایست درهم‌آمیختگی امواج اعتراضات اجتماعی و سیاسی را کلید بزند و از سوی دیگر، می‌بایست تمرکز ایران را به هم بریزد. با نزدیک شدن به انتخابات خردادماه ۱۳۹۲، غربی‌ها تدریجاً اهداف و برنامه‌ریزی خود را برای بی‌ثبات‌سازی محیط داخلی ایران آشکار می‌سازند”.

او درباره مرحله اول “فتنه بزرگ ۹۲” که نام آن را “تلاش برای ایجاد اعتراض و آشوب‌های اجتماعی” گذاشته، می‌نویسد: “مهندسی اعتراضات اجتماعی از طریق اعمال فشارهای اقتصادی، بخشی از عملیات مخفی و بی‌ثبات‌سازی ایران است. در طراحی جدید «عملیات مخفی و بی‌ثبات‌سازی» علیه جمهوری اسلامی ایران دو نکته مهم و اساسی قابل تأمل است؛ یکی تغییر الگوی اعتراضات در نقطه‌ عزیمت و دیگری تلاش برای اتصال اعتراضات در پیرامون و مرکز به یکدیگر. در واقع دو موضوع مذکور مؤید تلاش سلطه‌گران برای برطرف ساختن نقاط ضعف عملیات مخفی و بی‌ثبات‌سازی در فتنه ۸۸ است. بخش دوم عملیات مخفی و بی‌ثبات‌سازی علیه جمهوری اسلامی ایران به سرمایه‌گذاری برای احیا و بازتولید ظرفیت جنبش سیاسی اختصاص دارد. ویروس‌زدایی از فضای سیاسی و عمومی کشور، پس از فتنه ۸۸، ظرفیت ایجاد جنبش سیاسی علیه نظام را به حداقل رساند. بر این اساس، به کما رفتن ظرفیت جنبش سیاسی علیه نظام یکی از دشواری‌های قدرت‌های سلطه‌گر برای دور جدید بی‌ثبات‌سازی محیط داخلی ایران است. در این میان، اگرچه تلاش می‌کنند با تغییر الگوی اعتراضات در نقطه عزیمت (از فاز سیاسی به فاز اجتماعی) بخشی از مشکل پیش روی خود را مرتفع سازند، اما پرواضح است که احیا و بازتولید جنبش سیاسی نیازمند محرک‌هایی است تا این ظرفیت را از حالت کما خارج کند و آن را آماده نقش‌آفرینی در فتنه آینده نماید”.

وی درباره مرحله دوم “فتنه آینده” می‌نویسد: “با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات، رفتار اجتماعی هیجانی‌تر می‌شود و قطب‌بندی‌های دو یا چندگانه در جامعه شکل می‌گیرد. در این میان، نحوه و نتایج احراز صلاحیت‌ها و همچنین اعلام نتیجه‌ انتخابات، محرک‌های متعددی مانند «انتخابات غیررقابتی»، «تخلف و تقلب» و… را تولید می‌کنند که هر کدام از آن‌ها برای احیا یا بازتولید جنبش سیاسی مؤثر خواهد بود. در این ارتباط، محرک‌های ایجاد جنبش اعتراضی در مدل انقلاب‌های رنگین و مخملین (یوگسلاوی و چکسلواکی سابق، گرجستان، اوکراین، قرقیزستان و فتنه ۸۸) شاهد مثال بسیار گویا و قابل تأملی است”.

این بازجوی سپاه درباره “اجرای اقدامات مهندسی‌شده‌ ضدامنیتی” هم می‌نویسد: “سومین بخش از عملیات مخفی و بی‌ثبات‌سازی (فتنه‌ بزرگ‌تر) در انتخابات ۹۲ اجرای اقدامات مهندسی‌شده ضدامنیتی است. قرائن و شواهد موجود و همچنین توجه به پیشینه اقدامات ضدامنیتی در سه دهه گذشته، وقوع گزاره‌هایی را محتمل نشان می‌دهد. ۱. وقوع خراب‌کاری‌های مهندسی‌شده؛ ۲. انجام ترور و قتل‌های فتنه‌گونه؛ ۳. بهره‌گیری از گسل‌های قومی‌ـ‌فرقه‌ای برای بی‌ثبات ساختن برخی مناطق کشور؛ ۴. تلاش برای بی‌ثبات‌سازی رهبری؛ ۵. اقدامات سایبری”.

وی در بخش «فرصت‌ها» هم از مشارکت بیش از ۷۰ درصدی در انتخابات خبر داده و نوشته است: “مشارکت ۷۰ درصدی در انتخابات «بسیار مطلوب» است و منجر به «باز تولید گفتمان انقلاب» خواهد شد”.

رضا سراج با نام مستعار “علوی” از بازجوهای شناخته شده اطلاعات سپاه است. اولین باری که نام رضا سراج در محافل خبری مطرح شد در دستگیری‌های بعد از ۱۸ تیر ۷۸ بود که وی با نام مستعار “حاج آقا علوی” به بازجویی و تواب سازی از دانشجویان بازداشتی پرداخت. یکی از چهره‌های بازداشتی که بعد از آزادی، از نقش رضا سراج در تواب سازی دانشجویان پرده برداشت علی افشاری بود.

 علی افشاری در گفت‌گو با “مرکز اسناد حقوق بشر ایران” درباره وی گفته است: “پس از اینکه روحیه‌ خود را به‌دست آوردم، به قاضی اعلام کردم که دیگر به سربازجو – که خود را علوی معرفی می‌کرد - پاسخ نمی‌دهم… چشم‌بندم را در بازجویی برمی‌داشتند… چهره‌ او را دیده بودم… بعد‌ها فهمیدم نام او سراج است. سراج الان گه‌گاهی برای خبرگزاری فارس، مطلب می‌نویسد و در حال حاضر مسئول سازمان بسیج دانشجویی است. سراج هرچه سؤال کرد من جواب ندادم. گفتم می‌خواهم بازجوی دیگری بیاید. مثلا بازجوی من (آقای سراج) می‌گفت که آن‌ها به قاضی دستور می‌دهند که چگونه تصمیم بگیرد و چه بکند، نه اینکه قاضی به آن‌ها دستور دهد که چگونه بازجویی کنند”.

علاوه بر این بازجو که هم اکنون میزان مشارکت مردم در انتخابات را هم تعیین کرده فرمانده نیروی انتظامی نیز که نقش اصلی را در سرکوب اعتراضات سال ۸۸ داشت از مشارکت ۶۰ تا ۷۰ درصدی شهروندان خبر داده است.

به نوشته سایت فرارو، اسماعیل احمدی مقدم هم به “فتنه بزرگ‌تر” اشاره کرده و با تکرار ادعاهایی مشابه ادعاهای سراج گفته است: “در نظرسنجی‌هایی که صورت گرفته ۶۰ تا ۶۵ درصد نرخ مشارکت فعال مردم در انتخابات اعلام شده که ما معتقدیم در انتخابات ۶۰ تا ۷۰ درصد به صورت قطعی مشارکت فعال خواهند داشت و نیروی انتظامی در همه این زمینه ها برای حفظ امنیت در برگزاری انتخابات تلاش خواهد کرد. تمرکز دشمن در انتخابات بر روی نارضایتی اقتصادی است و می خواهند این مساله را محرک اصلی قرار دهند. در دانشگاه ها نیز دیدیم که مسایل صنفی بیشتر مطرح می شود که باید روسای دانشگاه ها زمینه را خوب مدیریت کنند”.

تا کنون سابقه نداشته شش ماه قبل از برگزاری انتخاباتی که هنوز تعداد کاندیداها و نیز ترکیب آنها معلوم نشده، میزان مشارکت در آن، آنهم نه از سوی تحلیلگران سیاسی که از سوی بازجوهای سپاه و فرمانده پلیس تعیین شود؛ مواضعی که بیش از پیش ناظران را به این نتیجه رسانده که ورود بی پرده عوامل امنیتی به مبحث انتخابات، آغاز فرآیند “مهندسی انتخابات” است.