استقرار70 هزار نیرو در خیابان

نویسنده
نازنین کامدار

» مانور مبارزه با بدحجابی آغاز شد

سر انجام پس از هفته ها مانور تبلیغاتی سایت های راست و نزدیک به محافل لباس شخصی ها در خصوص ماجرای حجاب، رئیس پلیس امنیت اخلاقی از استقرار بیش از 70 هزار نیروی انتظامی جهت برخورد با شهروندان به بهانه بدحجابی خبر داد و همزمان  مرکزی به نام “تحقیقات و طرح‌های کاربردی حجاب” با حضور دانش آموزان در تهران، مشهد، ارومیه، اصفهان، شیراز، ساری، ری و کاشان، راهپیمایی  “حافظان حجاب” را برگزار کرد.شاهدان عینی نیز از جولان گشت های پلیس و ون های  این نیرو در سطح شهر تهران خبر داده اند.

خبرگزاری فارس دیروز به نقل از احمد روزبهانی، رئیس پلیس امنیت اخلاقی تهران اعلام کرد:” طرح امنیت اخلاقی هیچگاه تعطیل نشده و پلیس به وظایف خود در این زمینه عمل می‌کند اما با توجه به آغاز فصل گرما حضور پلیس و گشت‌های امنیت اخلاقی از این پس پررنگ‌تر خواهد شد. در طرح امنیت اخلاقی امسال مأموریت‌های پلیس چند برابر می‌شود و بیش از 70 هزار نفر نیرو در این طرح شرکت خواهند کرد”. 

او همچنین با اشاره غیر مستقیم به مطالب سایت های حکومتی، افزوده است: “بحث بدپوششی‌ها و مواردی از امنیت اخلاقی باعث شده تا مطالبات مردم، رسانه‌ها و مسئولان افزایش پیدا کند برخی فکر می‌کنند که پلیس هیچ اقدامی در زمینه امنیت اخلاقی و مقابله با بدحجابی انجام نمی‌دهد در حالی که این طور نیست و پلیس به وظایف خود در این زمینه با جدیت عمل می‌کند. نام گشت ارشاد را از روی ماشین‌های پلیس حذف کردیم و این گشت‌ها تحت عنوان پلیس امنیت اخلاقی فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهند”.

وی در ادامه از “شدت عمل” در بحث حجاب خبر داده و گفته است: “در بحث پوشش نیز برخوردها، تذکرات پلیس شدت می‌گیرد و افرادی که به صورت مانکن‌گونه و از روی غرض در خیابان‌ها ظاهر شوند با برخورد قانونی و مقتدرانه پلیس مواجه خواهند شد. در بعضی از خودروها رانندگان زن اقدام به کشف حجاب می‌کنند که این اقدام توجیه درستی نداشته و پلیس ضمن توقیف خودرو با فرد خاطی برابر قانون اقدام می‌کند و فرد خاطی را به دستگاه قضایی معرفی می‌کند”.

او اضافه کرده: “پلیس فقط با مزاحمان نوامیس و بدحجابان برخورد نمی‌کند بلکه با مزاحمان نوجوانان پسر نیز به شدت برخورد خواهد کرد. طرح امنیت اخلاقی کما فی السابق در حال اجرا است اما در موضوع آموزش تأکید فراوان داریم و سعی می‌کنیم ایرادها و نواقص را برطرف کرده و مأموران پلیس را نیز توجیه و آموزش دهیم. برای اجرای بهتر طرح امنیت اخلاقی با همت بیشتر و تعداد بیشتری از نیروها و همچنین با هماهنگی مقامات قضایی وارد عمل می‌شویم. پلیس برای جمع‌آوری دیش‌های ماهواره و ورود به ساختمان‌ها نیز، هماهنگی قضایی انجام داده است”.

این مقام نظامی همچنین خبر داده است که “نیروهای پلیس امنیت اخلاقی به صورت محسوس و نامحسوس فعالیت خواهند کرد و افراد قانون شکن بدانند هر خودروی شخصی می‌تواند گشت نامحسوس باشد. پلیس راهور هم طبق قانون می‌تواند با بدحجابی برخورد کند… افرادی که به دلیل بدپوششی دستگیر شوند به مقر پلیس هدایت شده و به خانواده آنها برای تهیه لباس مناسب اطلاع داده می‌شود و در پایان از فرد تعهد اخذ می‌شود تا در صورت تکرار وی به مرجع قضایی معرفی شود. افرادی که مانکن‌وار و غرض‌ورزانه در خیابان‌ها ظاهر شوند توسط پلیس به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند”.

 علاوه بر تهدید های این مقام نظامی، جهان نیوز هم که در طول هفته های گذشته نقشی محوری در بحث حجاب داشته از راهپیمایی حکومتی بر علیه “بدحجابی” خبر داده است.

جهان نیوز نوشته: “راهپیمایی حافظان حجاب با مشارکت مرکز تحقیقات و طرح‌های کاربردی حجاب امروز به صورت همزمان در ۸ شهر کشور (تهران، مشهد، ارومیه، اصفهان، شیراز، ساری، ری و کاشان ) برگزار شد”.

جهان نیوز این راهپیمایی را “طرح ویژه مدارس” معرفی کرده و افزوده است: “این راهپیمایی بزرگ، ۹ صبح امروز به صورت همزمان با حضور دختران حافظ حجاب طرح کاربردی ریحانه النبی در نقاط مرکزی شهرهای یادشده آغاز شد.در حاشیه راهپیمایی حافظان حجاب در تهران، مدیر مرکز تحقیقات و طرح های کاربردی حجاب ریحانه النبی در گفت و گو با خبرنگار حجاب نیوز با اشاره به اینکه این راهپیمایی حاصل تلاش های جمعی از مبلغان برادر و خواهر است، ابراز داشت که طرح حجاب ریحانه النبی نخستین طرح کاربردی و تربیتی حجاب در کشور است که از سوی مبلغان حوزه در مدارس ابتدایی دخترانه اجرا می شود”.

این گزارش می افزاید: “قرائت قطعنامه ای ده ماده ای با محوریت حجاب از سوی یکی از دانش آموزان دختر حافظ حجاب و قرائت پیام لاله ها حاوی متن وصیت نامه شهدا در زمینه حفظ عفاف و حجاب نیز از سوی دانش آموزان شرکت کننده از برنامه های این راهپیمایی بود.این دانش آموزان در قطعنامه پایانی راهپیمایی خود از مسئولان کشور در خواست کردند با پدیده بدحجابی برخورد جدی شود”.

دور جدید برخورد با شهروندان به بهانه بد حجابی، آن هم با وجودی که نام “گشت ارشاد” از روی خودروهای این نیرو حذف شده، با واکنش منفی شهروندان مواجه شده است. بر اساس گفته های شاهدان عینی برخورد پلیس های زن با دختران و زنان در سطح شهر با اعتراضاتی همراه بوده اما  نیروهای ویژه پلیس با معترضان برخورد و در مواردی آنان را بازداشت کرده اند. به همین علت روز گذشته “بازداشتگاه وزرا” بار دیگر شاهدتجمع خانواده هایی بود که پس از ساعت ها نگرانی از عدم تماس فرزندانشان  متوجه شده بودند که آنان  از سوی پلیس بازداشت و به “بازداشتگاه وزرا” منتقل شده اند.