وزیر ارشاد: ۷۱ درصد مردم ماهواره می بینند

نویسنده
فیروزه متین

» با وجود هشدار خامنه ای درباره "جنگ نرم"

در حالیکه آیت الله خامنه ای در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی از آنچه که “پدیده تهاجم فرهنگی” می نامد ابراز نگرانی کرده، علی جنتی وزیر ارشاد در سخنانی گفته ضریب استفاده از ماهواره در ایران ۷۱ درصد است. همزمان روزنامه ها از حمله یگاه های ویژه نیروی انتظامی به برخی محلات تهران و جمع آوری دیش های ماهواره ای خبر داده اند.

به نوشته ایسنا، علی جنتی در یک مراسم دولتی گفته است: “بیش از سه دهه در کشور در زمینه حجاب و عفاف تلاش شده است تا برای جامعه مصونیت ایجاد کنند با این وجود باید بررسی کنیم که از این نظر در چه شرایطی نسبت به ۱۰ سال قبل قرار داریم. باید دلایل رواج دروغ گویی، ریاکاری و خیانت در امانت را در جامعه بررسی کنیم و راهکارهای مقابله با آنها و جایگزینی راستگویی، امانت داری و وفای به عهد را بیابیم. جامعه ما به تدریج دچار سقوط اخلاقی می شود و بسیاری از ارزشهای مهم جامعه اسلامی به سوی کمرنگ شدن می رود. کاری نکنیم که ۵ سال دیگر به اقدامات خود بخندیم. امروز در حوزه فرهنگ و هنر سئوالات زیادی قابل طرح است که از آغاز کارم در وزارت ارشاد با بسیاری از این پرسش‌ها روبرو شدم”.

او افزوده: “ضریب استفاده از ماهواره ۷۱درصد مردم تهران را شامل می شود. رسیدگی به این موضوع ضرورت عرصه علم و فناوری روز است که باید ببینیم که با آسیب های این شبکه‌ها چگونه مقابله کنیم. ۲هزار شبکه ماهواره ای نیز به زودی بر روی تلفن های همراه قابل دریافت خواهد بود. آیا برای مقابله با این پیشرفت‌ها هم از پارازیت استفاده خواهیم کرد یا راهکاری های دیگری داریم؟ برای مقابله با این آسیب‌ها نیاز به روشهای عملی و صحیحی داریم که پژوهشگران باید این روش ها را در قالبی که هم برای مردم و هم برای دولت قابل پذیرش باشد تدوین کنند”.

او در ادامه گفته: “این ارتباطات اجتناب ناپذیر است و نمی توانیم آنها را دور بزنیم. در گذشته اقداماتی مانند ممنوعیت استفاده از ویدئو در کشور انجام می شد که امروز به نظر کارهای خنده دارد به حساب می آید و شاید ۵ سال دیگر هم با بررسی اقدامات امروز خود همین احساس را داشته و به آن بخندیم”.

 در همین حال روزنامه مردمسالاری در گزارشی که دیروز منتشر کرد، نوشت: “ماموران نیروی انتظامی در گروهی ویژه و ضربتی بشقاب های ماهواره برخی بلوک های شهرک اکباتان را جمع آوری کردند.ماموران بخش امنیت اخلاقی نیروی انتظامی با استفاده از کابل و تجهیزات مجهز تکاوری بشقاب های ماهواره مستقر در دیوار آپارتمان های این شهرک را جمع آوری کردند.بر اساس گزارش شاهدان عینی ماموران نیروی انتظامی در چند مورد اقدام به ورود به منازل کرده اند”.

آمار وزیر ارشاد در حالیست که بودجه ای که نهاد های تبلیغاتی حکومت به بهانه مقابله با “جنگ نرم” دریافت می کنند، ۵ هزار میلیارد تومان است که به نوشته سایت “بی باک نیوز” همه این بودجه توسط وابستگان سپاه حیف و میل می شود.

این سایت در گزارشی که پس از اظهارات هفته گذشته آیت الله خامنه ای منتشر کرد، نوشت: “فرماندهی سپاه پاسداران باید شخصا در مقابل باندهایی که شعار کار فرهنگی و جنگ نرم را بهانه ای برای حیف و میل بیت المال کرده اند بایستد و بعنوان مثال نگذارد بعنوان ضرورت جنگ رسانه ای، بودجه های کلانی در جای جای کشور به نفع برخی افراد و گروه ها و حلقه ها هزینه شود. عده ای تمام تلاش و کوششان بر این است تا به هر شکل ممکن نیروهای انقلاب را سرخورده و یا از میدان به در کنند، زیرا در غیر اینصورت بی کفایتی و بریز و بپاش هایشان بسیار به چشم می آید. آن ها خوب می دانند اگر یک صدم بودجه ای که با دوستانشان حیف و میل می کنند را به دست نخبگان واقعی کشور بدهند، قطعا صد ها برابر اقداماتی که آن ها ادعا دارند و گزارش صوری می دهند، کار واقعی صورت می گیرد. پس این گروهک های زالو صفت باید به هر شکل ممکن نخبگان واقعی کشور را در حصر اقتصادی و روانی قرار دهند که به مرور زمان خودبخود از میدان خارج شوند و عرصه برای آن ها تنگ نشود. این افراد و گروهک های معلوم الحال و احیانا نفوذی، برای توجیه بخوربخورهای خود، تنها سعی می کنند تا بر دیگران برچسب هایی نظیر انقلابی نبودن، وابسته بودن، بی هنر بودن و… بزنند تا با این تهمت ها راه بخور بخور هایشان را هموار تر کنند و خطر دیگران را از خود دور نمایند. درد سربازان و نخبگان جنگ نرم این است که انگار این روز ها برخی بر سر ارث پدرشان معامله و مکاتبه می کنند. اگر فرماندهی محترم سپاه و بسیج اتفاقات و مسائل شومی که به نظر می آید از سوی برخی نفوذیان برای سرخوردگی و از میدان خارج کردن نیروهای انقلاب صورت می گیرد را برنچینند، آنگاه شاهد خواهیم بود که فتح الفتوح هایی چون بدر و خیبر به احد و صفین تبدیل خواهد شد و آنگاه جز ندامت و ملامت خود راهی باقی نخواهد ماند و در آینده نیز این نارضایتی ولی امر مسلمین از وضعیت فرهنگی کشور همچنان استمرار خواهد داشت. بی باک نیوز در مطلب بعدی به صورت مبسوط و احیانا با ذکر نام و مشخصات کامل از برخی افراد، مراکز و رسانه هایی نام خواهد برد که از سهم نخبگان کل کشور برای منافع شخصی و گروهی معدود اطرافیان خود بهره برده اند و همچنان ادعای کار انقلابی و فرهنگیشان گوش فلک را کر کرده است”.