۷.۲ میلیارد پیامک دعا برای سلامت رهبر

نویسنده
جلال یعقوبی

» ادعای رکوردشکنی تاریخی و جهانی مجبوبیت

تولیت مسجد جمکران، حجت‎الاسلام محمدحسن رحیمیان، روز پنجشنبه در اختتامیه پنجمین “یادواره سراسری یادمان ولایت” گفت: “تفاوت بین رهبر ما با سایر رهبران در این نکته است که رهبران دیگر تابع حزب و منافع سرمایه‎داران هستند، اما ولی‌فقیه برای سعادت مردم تابع اوامر الهی است و رمز محبوبیت وی نیز در این امر بوده و این محبت دو طرفه، متقابل و مودت خدایی است.” حجت‎الاسلام رحیمیان تاکید کرد: “امروز ما در میان تمام رهبران دنیا عادل‎تر و عالم‎تر از مقام معظم رهبری نداریم و ایشان آگاه‎ترین فرد نسبت به مسائل نظامی است. مسئله علمیت و اعلمیت مقام معظم رهبری با در نظر گرفتن تمام جهت‎های کار جای شکر نعمت دارد که در کشور و نظامی زندگی می‎کنیم که در رأس آن یک مجتهد متعهد به خدا و اهل بیت (ع) قرار دارد.”

همزمان، حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر جمهوری‌اسلامی نیز در جلسه “مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم” گفت: “در زمان انجام عمل جراحی مقام معظم رهبری، دعای خیر مؤمنین بدرقه راه ایشان شد و به لطف خداوند عمل موفقیت آمیزی انجام گرفت. وزیر ارتباطات بیان کرد که در هشت روز بستری ایشان، حدود ۴۰۰ میلیون پیام در سطح کشور ابراز نگرانی و دعا برای سلامتی ایشان فرستاده شده بود که نشان از علاقه مردم به ایشان دارد.” او اضافه کرد: “محبوبیت رهبر انقلاب در حدی است که مردم از عمق جان به ایشان علاقه دارند و تقاضاهای ملاقات بسیاری در آن زمان رسیده بود و مراجع نیز در این خصوص بسیار اظهار علاقه کرده بودند.”

اوایل آبان ماه نیز علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به خبرگزاری فارس گفته بود: “در مدتی که مقام معظم رهبری در بیمارستان بستری بودند، به طور میانگین هر روز یک‌میلیارد و دویست میلیون پیامک از طریق تلفن‌های همراه اول، ایرانسل و دیگر اپراتورها در میان ایرانیان ارسال شد و در مدت شش روز بستری شدن مقام معظم رهبری ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون پیام از طریق تلفن‌های همراه و شبکه‌های ارتباطی و اجتماعی از جمله فیسبوک، واتساپ و وایبر ارسال شد.”

در همان زمان حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی، طی سخنانی دیگر با اشاره به بیماری رهبر جمهوری اسلامی، تاکید داشت: “مردم با دعا و برپایی مراسم های قربانی و نذری دادن برای سلامتی رهبری ارادت خود را به ایشان نشان دادند.مردم جامعه ما هوشیارند و ولایت فقیه را دوست دارند.”

داستان‌سرایی مسئولان جمهوری اسلامی درباره محبوبیت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای چیز جدیدی نیست. اظهارات هواداران رهبر جمهوری اسلامی در مورد او به دلیل علاقه خامنه‌ای برای ترسیم تصویری محبوب از خویش بیان می‌شود. پیش از این، حتی آیت‌الله خامنه‌ای از محبوبیت خودش هم سخن گفته است.

در تیرماه سال ۱۳۸۱ آیت الله سید جلال‌الدین طاهری‌اصفهانی، امام جمعه اصفهان طی نامه‌ای سرگشاده خطاب به مردم ایران از امامت جمعه اصفهان کناره‌گیری کرد. او در نامه خود به موضوع محبوبیت ساختگی آیت‌اللله خامنه‌ای هم اشاره کرده و کنایه زده بود: “تاکی برای مردم تکراری سخن بگوییم و مرتب کنفرانس و جلسه و میتینگ برگزار کنیم و از قوت لایموت ملت دردمند و محتاج و مستمند، لقمه سفره‌های اشرافی و طاغوتی خود گردانیم و از جیب ملت نجیب به اطرافیان و نورچشمی‌ها حاتم‌بخشی کنیم و هزینه سفرهای سیاسی و خاقانی و قاآخی و تبلیغاتی و بی‌خاصیت خود را بر مردم محروم و به تعبیر حضرت امام طاب ثراه پای برهنه تحمیل کنیم؟”

این کنایه‌ها، خصوصا اشاره به “هزینه سفرهای سیاسی و خاقانی و قاآخی و تبلیغاتی و بی‌خاصیت”، بر آیت‌الله خامنه‌ای گران آمد و او در پاسخ به این نامه که مخاطبش هم نبود، نوشت: “نمونه‌ای از حضور پُرحماسه و پُرانگیزه‌ی مردم در دفاع از نظام اسلامی و اعلام حمایت از مبانی انقلاب را خود جنابعالی در سفر چند ماه قبل اینجانب به اصفهان شاهد و ناظر بودید و پس از آنکه عظمت و هیبت اجتماع مردم مؤمن و غیور و جوانان پرشور و مصمم را در میدان امام و خیابانهای اطراف آن به چشم خود دیدید به اینجانب گفتید که من از اوایل انقلاب چنین جمعیت متراکم و پرشوری در این میدان عظیم ندیده‌ام. مردم بر خلاف تحلیل تعداد انگشت شمار اشخاص مغرض یا فریب خورده، پشتیبان نیرومند انقلاب و اسلام و امام‌اند. کسانی که بر اثر تلقین اطرافیان ناباب و نامطمئن پنداشته‌اند که نظام جمهوری اسلامی دوران ضعف وانحلال را میگذراند، خودشان در دوران ضعف و انحلالند.”

ترسیم چهره محبوب از آیت‌الله خامنه‌ای تنها به ایران محدود نمی‌شود رسانه‌های راستگرای ایران از محبوبیت او در میان مسلمانان جهان و دیگر کشورها هم خبر می دهند. اواخر شهریورماه گذشته خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران اعلام کرد که شیعیان گرجستان از آیت‌الله خامنه‌ای تقلید می کنند. این خبرگزاری از قول فردی که شیخ الاسلام گرجستان نامیده بود، خواستار راه‌اندازی و گشایش دفتر نمایندگی آیت‌الله خامنه‌ای در گرجستان شده بود. این خبرگزاری چند سال پیش هم خبر از افزایش محبوبیت آیت‌الله خامنه‌ای در هند داده و نوشته بود: “مسلمانان هند مقام‌معظم رهبری را رهبر خود و نمادی از قدرت سیاسی دنیای اسلام می‌دانند که تأکیدش بر شکل‌گیری امت اسلامی است و همین امر نیز بر محبوبیتش در این کشور افزوده است.” خبرگزاری فارس همچنین از قول معاون امور بین‌الملل بعثه آیت‌الله خامنه‌ای در مکه آورده بود: “مردم سراسر دنیا مقام معظم رهبری و رئیس جمهور کشورمان را نماد استکبارستیزی می‌دانند.” سایت حوزه نیز در همان سال ۱۳۸۹ طی گزارشی از “محبوبیت کم نظیر مقام معظم رهبری در لبنان” خبر داد. همچنین در اردیبهشت سال ۱۳۹۲، سایت “مجتمع آموزش عالی فقه” گزارشی از محبوبیت آیت‌الله خامنه‌ای در میان طلبه‌های غیرایرانی منتشر کرد.

ده‌ها گزارش و خبر مشابه این گزارش‌ها در این سال‌ها و در رسانه‌های ایران منتشر شده است. تاکید مکرر بر محبوبیت آیت‌الله خامنه‌ای در داخل و خارج از ایران همان چیزی است که حتی رهبر جمهوری اسلامی نیز آن را باور دارد.