۷۳ روز حبس و بی خبری ، مجازات تماشای والیبال مردانه

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مصاحبه روز با خانواده و وکیل غنچه قوامی

سی خرداد ماه برای تماشای مسابقه والیبال ایران – ایتالیا در لیگ جهانی والیبال، مقابل ورزشگاه آزادی در تهران رفت، به همراه تعدادی دیگر از زنان و دخترانی که پشت درب‌های بسته ورزشگاه مانده بودند بازداشت و با تعهد آزاد شد اما ۹ روز بعد مجددا بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

غنچه قوامی، دختر ۲۵ ساله ایرانی – بریتانیایی بیش از ۷۳ روز است که در بازداشت به سر می برد. خانواده اش می گویند که او به هیچ عنوان فعالیتی سیاسی نداشته و صرفا برای تماشای والیبال مقابل ورزشگاه ازادی رفته بود و وکیلش تاکید دارد که تماشای والیبال یا حضور در مقابل ورزشگاه براساس قانون جرم نیست و موکلش باید آزاد شود.

“تبلیغ علیه نظام” عنوان اتهامی است که به گفته محمود علیزاده طباطبایی موقع بازداشت به غنچه قوامی تفهیم شده است. آقای علیزاده که وکیل خانم قوامی است در مصاحبه با “روز” می گوید که تاکنون موفق به ملاقات موکلش نشده و امکان مطالعه پرونده را نیز نیافته لذا به غیر از اتهام اولیه که به موکلش تفهیم شده بود از جزئیات پرونده اطلاعی ندارد.

او می گوید: رفتن مقابل ورزشگاه و تماشای والیبال یا حضور در ورزشگاه از نظر قانونی جرم نیست و ما امیدوار هستیم که حداقل با تبدیل قرار، موکلم طی روزهای آتی با قرار وثیقه ازاد شود. هرچند که قرار بازداشت او را تمدید کرده اند اما ما اعتراض کرده ایم و خواستار تبدیل قرار به قرار وثیقه شده ایم. اعتراض ما به دادگاه فرستاده شده و امیدوار هستیم که منجر به تبدیل قرار شود.

وکیل غنچه قوامی می افزاید: موکل من نه فعالیت سیاسی و نه گرایش سیاسی ندارد و مقابل ورزشگاه آزادی به اتفاق تعدادی دیگر از خانم ها بازداشت شده بود که بعد از ۲۴ ساعت همه را ازاد کردند ما وقتی برای تحویل گرفتن وسایل شخصی اش مراجعه کرد مجددا او را بازداشت کردند.

ایمان قوامی، برادر غنچه قوامی هم در مصاحبه با “روز” تاکید می کند که خواهرش هیچ گونه فعالیت سیاسی نداشته و تنها برای تماشای والیبال رفته بود که بازداشت شده.

او می گوید: تاکنون چند بار خانواده ام با غنچه ملاقات داشته اند که اخرین بار هفته پیش بود و وضعیت روحی و جسمی او معمولی بوده البته خیلی خسته بوده و بیش از ۴۰ روز در سلول انفرادی بوده و بعد او را به سلولی منتقل کرده‌اند که یک نفر دیگر هم آنجا است. یعنی با یک نفر همسلول است.

او می‌گوید که غنچه قوامی برای دیدار با خانواده‌اش به ایران رفته بود و قرار بود برای ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس به لندن سفر کند: باورش واقعا سخت است ما اصلا فکر نمی‌کردیم به خاطر والیبال غنچه را بازداشت کنند. خواهر من اصلا آدم سیاسی نیست و ما نمی‌خواهیم مساله او سیاسی شود. او به خاطر والیبال بازداشت شده و امیدوار هستیم که هر چه زود‌تر آزاد شود.

غنچه قوامی فارغ التحصیل حقوق از دانشگاه سواز لندن است. پدر او به خبرگزاری ایلنا گفته است که دخترم پس از فراغت  از تحصیل برای خدمت و کمک به سرزمین مادری‌اش به کشور بازگشت و هیچ گونه فعالیت سیاسی انجام نمی‌داد.

هوشنگ اعظم قوامی با طرح این پرسش که مگر فرزندم تروریست یا جانی است که بیش از ۷۰ روز در  بازداشت بوده و هیچ اطلاعی از پرونده وی ارائه نمی شود، ادامه داد: تاکنون نامه های مختلفی را برای رییس قوه قضاییه، رییس جمهور، دادستان و برخی از مقامات ارشد ارسال کرده ام اما هیچ یک به این نامه ها پاسخی نداده و اعلام نمی کنند که دخترم به چه دلیل و اتهامی در بازداشت بسر می برد.

ورود زنان به ورزشگاه ها براساس قانون ممنوع نیست اما همیشه زنان در ایران برای ورود به ورزشگاه و تماشای مسابقات ورزشی مشکل داشته اند. هرچند فوتبال و کشتی کاملا ممنوع بوده اما تماشای والیبال و بسکتبال در ورزشگاه برای زنان ممنوعیتی نداشته و طی سالهای اخیر ورود زنان به ورزشگاه برای تماشای این دو ورزش هم ممنوع شده است.