۸ سال از افق ۲۰۱۴ عقب افتادیم

نویسنده

یک کارشناس اقتصادی گفت: «کارنامه اقتصادی دولت‌های نهم و دهم از جمله تورم ۴۴ درصدی، رشد منفی اقتصادی ۵.۴ درصدی و رشد منفی سرمایه‌گذاری ۲۹.۱ درصدی، کشور را هشت سال از افق ۱۴۰۴ عقب انداخت.»

محمود جام‌ساز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: «قرار بوده در پایان سند چشم‌انداز، ایران از مرتبه بالایی در میان کشور‌های منطقه برخوردار باشد اما با توجه به ناکارآمدی دولت‌های نهم و دهم با وجود وجوه سرشار حاصل از فروش ثروت ملی که تقریبا به ۸۰۰ میلیارد دلار بالغ می‌شود نه تنها کشور از این منابع در جهت رشد و توسعه پایدار استفاده نکرد بلکه با اسراف و تبذیر و عدم تخصیص بهینه منابع بین نیازهای واقعی اقتصاد کشور متغیر‌های اقتصادی را در موقعیت بسیار نامطلوبی قرار داد. »

وی افزود: «تحریم‌ها و اجرای ناگهانی هدفمندی یارانه‌ها راه سختی را در پیش پای سیاست‌گذاران اقتصادی گذاشته است. این به معنای عقب‌گرد اقتصادی در طول هشت سال دولت‌های نهم و دهم بوده و این در حالی است که با توجه به سند چشم‌انداز باید با یک جهش اقتصادی ظرف ۲۰ سال به قدرت اول منطقه تبدیل شویم اما این راه بس طولانی و پرزحمت شده است. »