هر ۸ ساعت، یک اعدام

نویسنده
هافینگتون پست

» نگاه هافینگتون پست به افزایش تعداد اعدام در ایران

محمد مشیری

جامعه بین المللی با حکومت ایران درخصوص برنامه هسته ای این کشور مذاکره می کند، ولی آنچه برای مردم ایران مهم است، مقوله حقوق بشر می باشد که به شدت مورد نقض قرار می گیرد. حکومت جمهوری اسلامی در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی نیز همچنان مشغول کشتن مردم است. این شیوه عکس العمل آیت الله ها به بحران های داخلی و خارجی است.

موج اعدام در ایران پایان ناپذیر است. حکومت آیت الله ها هر روز خبر از اعدام جدیدی می دهد. برخی از این اعدام ها به دنبال محاکمه هایی صورت گرفته که تنها چند دقیقه به طول انجامیده.

در تاریخ ۱۰ اکتبر ۲۰۱۴، دهمین سالگرد “روز بین المللی مبارزه با اعدام” برگزار شد.

این هفته، احمد شهید، گزارشگر سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، آخرین گزارش خود را درخصوص وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر کرد. دولت حسن روحانی بیش از ۸۵۰ نفر را از ژوئن ۲۰۱۳ تا ژوئیه ۲۰۱۴ اعدام کرده و این بدین معنی است که تقریبا در هر هشت ساعت، یک نفر در ایران اعدام شده.

اینها اطلاعاتی است که از منابع رسمی به دست آمده. تعداد واقعی اعدام شدگان بیش از ۱۰۰۰ نفر است که در میان آنها، تعداد زنان و نوجوانان کم نیست.

ریحانه جباری که امروز ۲۵ ساله می شود، قرار است در تاریخ ۱۵ اکتبر اعدام شود و این درحالی است که ممکن است اعدام آیت الله بروجردی نیز بزودی انجام شود. در تاریخ اول اکتبر او را از سلول اش در زندان اوین در تهران به مکان نامعلومی منتقل کرده اند. دادگاه ویژه روحانیت در سال ۲۰۰۷ حکم اعدام وی را صادر کرد.

حکومت جمهوری اسلامی از آغاز حکمرانی خود تاکنون ۱۲۰ هزار نفر را به دلیل فعالیت های سیاسی شان در ایران اعدام کرده که بسیاری از این افراد نوجوان بوده اند.

نهادهای ایرانی در تبعید که در کشورهای مختلف بسر می برند به شدت با این موج اعدام مخالف هستند.

مردم ایران که در تبعید بسر می برند از نهادهای بین المللی و دولت های دموکراتیک می خواهند که با اعمال فشار، خواستار پایان گرفتن موج اعدام ها در ایران شوند.

منبع: هافینگتون پست، ۱۲ اکتبر