تهدید کروبی؛ از 80 ضربه شلاق تا محاکمه

نویسنده

» حملات حامیان دولت شدت گرفت

در حالیکه حمله وابستگان جناح راست به مهدی کروبی، به علت انتشار نامه اش در مورد وجود شکنجه و تجاوزدر زندان ها ادامه دارد، سازمان های بین المللی و حقوق بشری با انتشار بیانیه ها و گزارشاتی، شکنجه در زندان های ایران را تایید کردند. در همین راستا گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه شکنجه اعلام کرد “شکایت های زیادی از معترضان بازداشت شده پس از انتخابات ایران دریافت کرده که از آزار و اذیت خود در زندان خبر داده اند” و سازمان عفو بین الملل هم خواستار “تشکیل فوری هیاتی مستقل برای بررسی وضعیت زندان های جمهوری اسلامی و رسیدگی به موضوع شکنجه” شد.


کروبی مستندات را ارائه می دهد
با وجود حمله علی لاریجانی، رئیس مجلس و احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران به کروبی و تکذیب شکنجه و تجاوز در زندان ها، مهدی کروبی، رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی از دستور رئیس قوه قضائیه برای بررسی نامه خود خبر داده و در پاسخ به این حملات، به افشای نکات بیشتری از شکنجه های انجام شده در زندان ها پرداخت. او همچنین در گفتگو با سایت سهام نیوز، ارگان رسمی حزب اعتماد ملی، خواهان تشکیل هیاتی مستقل و بی طرف برای رسیدگی به موضوع شد.
 دبیر کل حزب اعتماد ملی با اشاره به دو نوع برخورد با نامه او گفت: برخی استقبال کردند چرا که می گفتند این باعث شد تا فضا به گونه ای شود تا کسانی که در این باره مطالبی داشتند آن را مطرح کنند؛ مانند خبری که یک خانم سنندجی مطرح کرد که من از ذکر نام ایشان خوداری می کنم و آقایان می توانند به سایت ها مراجعه و در این باره آگاهی بیشتری کسب کنند. در همین میان کسانی هم بودند که از انتشار آن برآشفتند و قصد دارند فضایی ایجاد کنند که کسی جرات بیان مطالبی در این باره را نداشته باشد. یعنی فضایی ایجاد شود که اگر بچه های مردم را می کشند و یا کسی را در زندان مورد اهانت قرار می دهند یا خانواده هایشان را در مقابل زندان تهدید کرده و کتک می زنند، به خانه های مردم می ریزند و به اموال آنها خساراتی وارد می کنند کسی جرات طرح این مطالب را نداشته باشد..
وی افزود: “چرا به جای اینکه چنین فضای رعب و وحشت را ایجاد کنند تا مردم را به سکوت بکشانند فضایی را ایجاد نمی کنند تا اگر مسائلی در این باره وجود دارد و کسانی هستند که شکایاتی دارند آن را در فضای آزاد و امن مطرح کنند؟

 وی خطاب به مسئولان گفت: “بهتر نیست به جای آنکه برخی در برابر انتشار این نامه چنین موضعگیری و فحاشی کنند به بررسی اصل ماجرا بپردازند نه اینکه هنوز کمیته پیگیری مجلس تشکیل نشده است بگویند که محتوی این نامه کذب محض است. به نظر من باید مسئولان با شنیدن چنین مسائلی ناراحت باشند.”

وی افزود: “آخر شما فضایی ایجاد کرده اید تا کسانی که مورد آزار قرار گرفته اند جرات طرح این مباحث را نداشنه باشند و حتی شاید در شرایطی قرار گیرند که بیایند و بگویند که در زندان به ما نماز شب یاد می دادند و هیچ شکنجه ای هم روی نداده است.”
کروبی با بیان اینکه مردم حتی جرات نفس کشیدن ندارند تصریح کرد: “در جامعه ای که قتل های زنجیره ای روی می دهد و مردم را می کشند و جنازه هایشان را در کنار خیابان رها می کنند! و یا در جامعه ای که مصطفی مولایی مسئول دفتر بنده را ربوده و آن را در کیسه می اندازند و کتک می زنند دیگر چطور افراد جرات آن را دارند که بیایند و این مسائل را مطرح کنند. در جامعه ای که زنی را در پاسداران با آن وضعیت به قتل می رسانند دیگر چگونه مردم احساس امنیت می کنند؟”
کروبی افزود: “متاسفم از اینکه مردمی را که به بهانه اعتراض به یک انتخابات بازداشت کرده اند چنین مورد شکنجه قرار داده اند به طوری که من شنیده ام افرادی را در کهریزک لخت می کردند و چهار دست و پا می نشاندند و سوار بر آنها می شدند و می گفتند صدای حیوانات را در آورید، این واقعا مایه تاسف جمهوری اسلامی است. یا اینکه برخی را دستگیر کرده و آنها را لخت کرده اند و روی هم خوابانده اند و آب بر روی آنها ریخته اند. حتی شنیده ام هنگامی که افراد را شکنجه می کردند به آنها می گفتندباصدای بلندبگویید که مادرتان{….} است، مانند زمان قتل های زنجیره ای که به افراد می گفتند بگویید که من بچه مادرم نیستم! و سپس آنها را در بیابان ها کتک زده و رها می کردند. واقعا من از طرح چنین مباحثی احساس شرم می کنم. “
وی تاکید کرد: “هرگز فراموش نکنیم که مردم مادر جامعه ای زندگی می کنند که خانم دکتر بنی یعقوب را به اتهام ارتباط با مردی می گیرند و سپس جنازه اش را تحویل می دهند.  آیا شما وجود اینها را کتمان می کنید ؟ امروز به جای اینکه این مسائل را پیگیری کنید بدون آنکه تحقیقاتی در صحت و یا سقم مطلبی انجام شود به دفاع از عملکردتان می پردازید ؟”
دبیر کل حزب اعتماد ملی سپس با انتقاد از علی لاریجانی و علاءالدین بروجردی که بدون تحقیق و بدون تماس گرفتن با او به تکذیب قضیه پرداخته اند گفت: “من احساس می کنم که این موضعگیری های شتاب زده تحت فشار صورت گرفته، زیرا این بزرگواران نگران آن هستند که به سرنوشت دیگر دوستان خود در گذشته دچار شوند. آقای لاریجانی نگران آن است که به سرنوشت حداد عادل گرفتار شود و او را از ریاست مجلس حذف کنند و یا اینکه آقای بروجردی نگران تکرارسرنوشت دیگر دوستانش چون آقای افروغ درمجلس هفتم که اورا از ریاست کمیسیون حذف کردند و یا سرنوشت مجید انصاری و محتشمی پور در مجلس ششم هستند.”
کروبی خطاب به این مسولان گفت: “هیچ گاه این فحاشی ها و انتقادات من را وادار به سکوت نخواهد کرد من در این 20 سال گذشته از این حرف های درشت بسیار شنیده ام.”
او سپس از برخی رسانه ها انتقاد کرد و گفت: “برخی از اربابان مطبوعات به گونه ای حرف می زنند که گویی با جبرئیل امین حشر و نشر دارند و او برایشان گزارش هایی می آورد و قصد دارند تا فضا را به اندازه ای سنگین کنند که دیگر کسی جرات حرف زدن نداشته باشد…اینها همان کسانی هستند که نمی گذاشتند تا اصل ماجرای قتل های زنجیره ای برملا شود و افراد را می کشتند و سپس پرونده هایی مبنی بر فساد اخلاقی برای آنان درست می کردند و حتی به آنها تهمت می زدند.”

شتاب زده نبودم
در مقابل >علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی  “شتابزدگی” در اعلام نتیجه بررسی کمیته ویژه در مورد آزار جنسی بازداشت شدگان ناآرامی های اخیر کشور را رد کرد و خطاب به مهدی کروبی گفت:“اگر جنابعالی علنی موضع نمی گرفتید و قبلاً طی تماسی به کمیته موضوع را می فرمودید قطعاً با شما تماس می گرفتند ولی ظاهراً شما نیازی به این امر ندیدید و اعلام موضع کردید. اگر بحث شتابزدگی در میان باشد این اقدام شما شتابزده بود که قبل از رسیدگی در مرجعی یا قوه قضاییه و یا مجلس اعلام موضع کردید.”
او ادعا کرد: “این سنخ اطلاعات از یکماه پیش در سایت ها مطرح بود و اطلاعاتی هم به ما رسیده بود. کمیته به همه این موارد در طول این مدت رسیدگی نمود و بیش از صد مورد یا به کمیته مراجعه و یا کمیته به آنها مراجعه نموده بود. توجه دارید به دلیل اهمیت موضوع دو کمیته موازی هم کار را دنبال کردند لذا مطالبی که شما مطرح کردید به خلاف آنچه ما را متهم نمودید به هیچ وجه شتابزده نبوده و کمیته نتیجه بررسیهای خود را اعلام کرد.”


سازمان ملل نگران شکنجه در ایران
همزمان با این موضع گیری ها، گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه شکنجه اعلام کرد که “شکایت های زیادی از معترضان بازداشت شده پس از انتخابات ایران دریافت کرده که از آزار و اذیت خود در زندان خبر داده اند.”
مانفرد نوواک گفت که به مقام های جمهوری اسلامی ایران اطلاع داده که بیش از سیصد پرونده اتهامی شکنجه و بدرفتاری با دستگیرشدگان اعتراضات اخیر، به سازمان ملل ارایه شده، اما ایران به نامه او پاسخ قانع کننده ای نداده و وی خبر ندارد که آیا تحقیقاتی انجام شده یا نه.
نوواک که به اتهامات شکنجه بازداشتیان دولت آمریکا در زندان نظامی گوانتانامو نیز رسیدگی کرده است، این را نیز افزوده که مسئولین جمهوری اسلامی اجازه سفر به ایران را به او نداده اند.او همچنین گفته است که محاکمات انجام شده در دادگاه انقلاب بیشتر “حالت محاکمات نمایشی” داشته و “نگرانی او این است که بازداشتیان بر اساس اعترافات اجباری محکوم شوند.”
همزمان یک گروه از متخصصان حقوق بشر سازمان ملل متحد نسبت به شکنجه افرادی که به دلیل اعتراض به تنیجه انتخابات ایران بازداشت شده اند، ابراز نگرانی کردند.
متخصصان سازمان ملل گفته اند که “بازداشتیان دسترسی مناسب و متعارف به وکیل برای دفاع از خود ندارند و در شرایطی در بازداشت به سر می برند که از دسترسی و ارتباط با جهان خارج و خانواده های خود محروم هستند.”
متخصصان حقوق بشر سازمان ملل متحد همچنین گفته اند که “گزارشهایی مبنی بر مرگ افراد در بازداشت همچنان به آنها می رسد و به خانواده های قربانیان اطلاعات کذب و یا ضد و نقیض در مورد فوت آنها داده می شود.”


تشکیل هیات مستقل
در همین راستا سازمان عفو بین الملل خواستار تشکیل فوری هیاتی مستقل از سوی رهبر جمهوری اسلامی و دعوت از کارشناسان  بین المللی برای بررسی شکنجه زندانیان در ایران شد. آیرین خان، دبیرکل عفو بین الملل در این زمینه گفت: “گزارش ها از ایران حاکی از آن است که مردان و زنان مورد تجاوز و شکنجه قرار گرفته که در برخی موارد منجر به مرگ آنها شده است. به نظر می رسد این نوع رفتار با این افراد برای تحقیر آنها صورت گرفته و اگر این ادعاها صحت داشته باشد، افراد مسئول باید بدون تاخیر محاکمه شوند.”
آیرین خان درباره تکذیب تجاوز به زندانیان از سوی علی لاریجانی هم گفت: “باید جزئیات تحقیق صورت گرفته در این زمینه اعلام شود تا مشخص شود که این تحقیق توسط هیاتی مستقل صورت گرفته یا خیر.”


نقش احمدی مقدم و طائب
همزمان سازمان دیده بان حقوق بشر نیز با صدور اطلاعیه ای خواهان بررسی عملکرد و تعیین نقش بالاترین مسولان امنیتی اجمهوری اسلامی در حوادث و ناآرامی های پس از انتخابات شد. این سازمان به طور مشخص تاکید کرده که “اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی و حسین طائب فرمانده بسیج باید جزء افرادی باشند که مورد تحقیق قرارمی گیرند.”
به گفته جو استارک، معاون بخش خاورمیانه سازمان دیده بان حقوق بشر، “تعداد و دامنه آزارهای پلیس و بسیج به روشنی نشان می دهد که آنها مجری دستورات و فرامین هستند.”
جو استارک گفته است: “تعطیلی یک بازداشتگاه و مقصر خواندن عده ای مامور دون پایه، نمی تواند به معنای پاسخگویی به آزارهای وسیعی باشد که پس از انتخابات رخ داده است و حکومت باید عملکرد مقام های عالیرتبه را مورد تحقیق قرار دهد و آمران این آزارها را تنبیه کند.”
سازمان دیده بان حقوق بشر در بیانیه خود به بازداشتگاه کهریزک هم اشاره کرده و مسئولیت کشته شدن و آزار معترضین در این زندان را بر عهده مقام های امنیتی و در راس آنها اسماعیل احمدی مقدم دانسته است.

با کروبی به عنوان تروریست برخورد شود
اما در داخل کشور و درحالیکه هنوز هیچ گونه رسیدگی به نامه مهدی کروبی، علیرغم دستور هاشمی شاهرودی، رئیس قوه قضائیه صورت نگرفته، حامیان دولت کودتا با ساماندهی و به کار گیری تمام توان خود در صدد نفی کامل و پاک کردن صورت مساله برآمده و لزوم برخورد با کروبی، حتی تا شلاق زدن وی رامطرح کرده اند. اما مهدی کروبی که اعلام کرده اسناد و مدارک محکمی دارد، هشدار داد که: “به زودی و در فرصتی مناسب پاسخ این دین فروشان را خواهم داد.”
اشاره کروبی به حملات گسترده ائمه جماعات کشور است  که در هماهنگی کم سابقه ای از تریبون نماز جمعه به تخریب او پرداختند و نامه او به به اکبر هاشمی رفسنجانی را حاوی “اتهامات ناروا” و “دروغ” علیه مسئولان حکومت جمهوری اسلامی خواندند و خواستار مجازات وی شدند.
احمد خاتمی در نمازجمعه تهران ادعا کرد: “قوه قضائیه به صراحت اعلام کرد که آزار جنسی که این آقا (مهدی کروبی) ادعا می کند دروغ است، کمیته ویژه مجلس هم گفت که دروغ است، همه گفتند این مطلب دروغ است.”
 او با انحرافی خواندن نامه کروبی، انتشار ان را “جشن آمریکا، اسرائیل و بیگانگان”  خواند و از مسئولان نظام اسلامی خواست برخورد مناسب و شایسته ای با این مسئله را به نمایش بگذارند.
محمد سعیدی، امام جمعه موقت قم هم گفت که مطرح کنندگان اتهام آزار جنسی بازداشت شدگان اخیر باید محاکمه شوند و به “اشد مجازات” برسند.
احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، کروبی را “پیاده نظام دشمن و عامل استکبار” خواند و گفت او با طرح این “اتهام های ناروا” می خواهد “آبروی نظام را در سطح ملی و بین المللی” ببرد، بنابراین “نباید در کشور آزاد باشد، بلکه باید تحت تعقیب قضایی قرار گرفته و محاکمه شود.”
به گفته او کروبی باید گفته ها و نوشته های خود را ثابت کند و در غیر این صورت “باید با او به عنوان یک تروریست برخورد شود.”

اعلامیه ای علیه کروبی، خاتمی و هاشمی
از سوی دیگر در نماز جمعه تهران هم اعلامیه ای به نام انصار حزب الله در میان نمازگزاران پخش شد که در آن ضمن “دروغگو” خواندن کروبی و خاتمی و اینکه این اتهامات از طرف “جیره خواران طایفه هاشمی رفسنجانی” پخش می شود، تاکید شده بود “تا این افراد می توانند به آسانی سخن بگویند اغتشاشات ادامه خواهد داشت.”
به نوشته سهام نیوز بر اساس این اطلاعیه« انصار حزب الله همگان را به انجام تجمع اعتراض آمیز در مقابل دفتر تریبون بیگانه روزنامه پلید اعتماد ملی به منظور نا کام گذاشتن طرح های از پیش شکست خورده اغتشاش طلبان» دعوت کرده بود.در برابر این اطلاعیه، کروبی هم واکنش نشان داد و از هوادارانش خواست، روز دوشنبه در برابر دفتر این روزنامه تجمع کنند تا واقعیت روشن شود.


کروبی باید 80 ضربه شلاق بخورد
طائب، عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی نیز که گفته می شود از گردانندگان اصلی بخش سرکوب تظاهرات مردمی ست، ضمن حمله به کروبی گفت: “کروبی در نامه‌اش نوشته که در فلان اردوگاه به خانم‌ها تجاوز شده است، افراد اردوگاه تعدادشان معلوم است تمامی افراد اردوگاه مورد اتهام فحشا قرار گرفته‌اند، اگر کروبی نتواند با 4 شاهد که نفس عمل را به عینه رویت کرده باشند این اتهام را اثبات کنند 3 مساله در مورد او از نظر شرعی وجود دارد: 1- ایشان فاسق2- ایشان گناهکار است و 3- ایشان باید 80 ضربه شلاق تازیانه بخورند و حالا اگر ثابت شود که قضیه اصلا دروغ بوده است قضیه فرق می‌کند و حکمش چیز دیگری است.”
او که گفته می شود وزیر اطلاعات کابینه دولت کودتا خواهد بود در ادامه گفت:” بحث آزادی بیان تا حدی است که کسی از حدود شرعی تجاوز نکند و خلاف نگوید ولی آقایان از حدود شرعی تجاوز کرده‌‌اند و دستگاه قضایی در این خصوص موظف است آنها را بخواهد.”


در خواست محاکمه کروبی
روزنامه کیهان، ارگان رسانه ای کودتا نیز پارا فراتر گذاشت و خواستار محاکمه کروبی شد و از قول “بعضی از بازداشت شدگان آشوب های اخیر و خانواده های آنها»خبر داد که آنان قصد دارند در اعتراض به نامه کروبی و اتهام ناروایی که به آنها زده است در مقابل خانه مهدی کروبی و یا دادسرای انقلاب تجمع کنند و خواستار محاکمه و مجازات وی شوند.
بر اساس ادعای این روزنامه خانواده چند تن از دختران بازداشتی گفته اند: “بعد از نامه کروبی، بسیاری از اقوام و آشنایان و کسانی که از بازداشت دخترانمان باخبر بوده اند به آنها با دیده خاصی نگاه می کنند و برخی از آنان در مقابل توضیح ما و فرزندانمان که کروبی فقط یک دروغگوی قدرت طلب و بی شخصیت است، می گویند ما به شما و خانواده تان اعتماد داریم و حرفتان را می پذیریم ولی برای رفع هرگونه سوءظن باید بی اعتباری ادعای کروبی با احضار وی به دادگاه و محاکمه علنی او اثبات شود.”


لاریجانی اشتباه کرد
در مقابل دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، به دفاع از کروبی پرداخته و اعلام کرده است: “کروبی در حقیقت با نامه خود بزرگترین خدمت را به نظام کرده است به گونه ای که با بررسی محتوای نامه اگر شنیده ها اثبات نشود با توجه به اصل برائت، خیال همگان آسوده می شود و اگر هم صحت داشته باشد با مجازات عاملین در هر مقامی به نظام جمهوری اسلامی خدمت کرده ایم.”
موسوی تبریزی افزود: “آبروی نظام با مطرح کردن چنین موضوعاتی نمی رود بلکه با عدم بررسی و مجازات نکردن عاملان آن می رود. در حقیقت آنجا که با این عوامل خودسر برخورد نشود آبروی نظام رفته است.”
رئیس خانه احزاب در ادامه سخنانش، موضع گیری لاریجانی را نیز مورد انتقاد قرار داد و اظهار داشت:“به نظر من آقای لاریجانی اشتباه کردند. عجولانه قضاوت نمی کردند لااقل می گفتند تا کنون به چنین موردی برخورد نکرده ایم یا در بررسی ما در زندان اوین چنین مطلبی نبوده است.”
محمد علی نجفی، وزیر سابق عتلوم و عضو شورای شهر نیز گفت: “اقدام کروبی هم شجاعانه و هم خداترسانه بود. به این معنا که اگر چنین اتفاقی افتاده باشد، چهره نظام به شدت ملکوک خواهد شد و حتماً اگر به صحت و سقم این قضیه با بی طرفی پرداخته نشود، این اتفاق به صورت یک شایعه در تاریخ خواهد ماند و آیندگان نیر نسبت به عدم وقوع چنین اتفاقاتی با تردید نگاه خواهند کرد. در حقیقت این ابتکار از سوی کروبی در صورت بررسی بی طرفانه می تواند از دامنه دار شدن شایعات و ثبت آن در تاریخ به صورت یک احتمال جلوگیری کند.”
نجفی با اشاره به “برخوردهای تند و غیر معقولی” که پس از این نامه صورت گرفت، گفت: “متاسفانه عده ای اصل را بر این قرار داده اند که با هر انتقادی که نسبت به عملکرد جناح حاکم شود، با داشتن امکانات وسیع به شدت برخورد کرده و هر انتقادی را مخالفت با نظام و انقلاب بدانند.”


تشکیل کمیته ای مستقل به جای تهدید کروبی
از سوی دیگریک عضو فراکسیون خط امام خطاب به احمد خاتمی خطیب نمازجمعه تهران گفت: “به جای تهدید آقای کروبی  و همه معترضان به رفتارهای صورت گرفته پس از انتخابات به برخورد قضایی، کمیته ای بی طرف برای روشن شدن شکنجه ها و صحت و سقم تجاوز جنسی به بازداشت شدگان تشکیل شود.”
سیروس سازدار، نماینده مرند و جلفا به سایت پارلمان نیوز گفت:” موضوعی که آقای کروبی در نامه خود مطرح کرده در بین مردم و در جامعه دهان به دهان نقل می شود بنابراین راه حل آن پاسخ قانع کننده به این شایعه ها است نه اینکه جناب آقای احمد خاتمی کروبی را تهدید به برخورد قضایی کنند.”
سازدار با اشاره به اینکه  “متاسفانه رییس مجلس بسیارسریع مطالب مطرح شده در نامه کروبی را و عکس العمل نشان دادند” افزود: “این برخورد شتاب زده  و بدون بررسی شبهه را نزد مردم بیشتر کرد.”
وی با بیان اینکه قرار نیست “هرکس معترض به این رفتار ها شد و یا سخنی گفت تهدید به برخورد قضایی شود” گفت: “ای کاش آقای احمد خاتمی به جای آنکه کروبی را تهدید به برخورد قضایی کند به قوه قضائیه توصیه می کرد به وظیفه اش عمل کند.”
 سازدار با تاکید براینکه “دادستان که مدعی العموم است به وظیفه خود عمل نکرده” افزود: “اگر دستگاههایی مانند قوه قضائیه  و مجلس به وظیفه خود عمل می کردند نیازی نبود تا مردم برای احقاق حقوقشان به خیابان ها بریزند و احساس غربت کنند.”