روزهای صبا آذرپیک در انفرادی به ۸۳ رسید

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» فعالان داخلی: حقوق قانونی را رعایت کنید

جمعی از فعالان سیاسی و مدنی داخل کشور،از طیف های مختلف سیاسی و اجتماعی،به اتفاق تعدادی از خانواده های زندانیان سیاسی و کشته شدگان اعتراضات بعد از انتخابات جنجال برانگیز خرداد ۸۸ با انتشار نامه ای خواستار رعایت حقوق قانونی و شهروندی صبا آذرپیک و آزادی او شدند.

قرار بازداشت صبا آذرپیک بار دیگر در حالی به گفته وکیلش تمدید شده که تاکنون هیچ ارگانی مسئولیت بازداشت این روزنامه نگار را برعهده نگرفته و او با گذشت بیش از ۸۳ روز از بازداشت همچنان در سلول انفرادی و در محلی نامعلوم زندانی است.

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل صبا آذرپیک روز گذشته گفت: “تمدید قرار بازداشت به شخص موکلم ابلاغ شده است،موکلم به این قرار اعتراض کرده و گویا دادگاه اعتراض وی را رد کرده است و قرار بازداشت برای یک ماه دیگر نیز تمدید شده است”.

او به خبرگزاری ایلنا گفته: “ تمدید قرار بازداشت به شخص موکلم ابلاغ شده است،موکلم به این قرار اعتراض کرده و گویا دادگاه اعتراض وی را رد کرده است و قرار بازداشت برای یک ماه دیگر نیز تمدید شده است”.

در چنین وضعیتی دیروز جمعی از فعالان سیاسی و مدنی و خانواده های زندانیان و جانباختگان با انتشار نامه سرگشاده ای خطاب به قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی و دولت نسبت به وضعیت صبا آذرپیک ابراز نگرانی کرده اند.

نسرین ستوده، فائزه هاشمی، عیسی سحرخیز، فخرالسادات محتشمی پور، احمد منتظری، حسین انصاری راد، نرگس محمدی، شهنار اکملی (مادر مصطفی کریم بیگی)، پروین فهیمی ( مادر سهراب اعرابی)، حسین شاه حسینی، عباس امیرانتظام، صادق زیباکلام، محمد صادق جوادی حصار، محمد ملکی، علی اصغر غروی، صادق زیباکلام، مهدی خزعلی، معصومه دهقان (همسر عبدالفتاح سلطانی) و مرضیه رحیمی (همسر ابوالفضل قدیانی) از جمله امضاکنندگان این نامه هستند که خواستار تضمین رعایت حقوق قانونی و شهروندی صبا آذرپیک براساس قوانین جاری و مصوب کشور، تضمین حق ملاقات و تماس این روزنامه‌نگار با خانواده‌اش، اجازه ملاقات و دسترسی به پرونده به وکیل او و رسیدگی شفاف به پرونده صبا اذرپیک و فراهم شدن شرایط و مقدمات آزادی‌ او شده اند.

امضاکنندگان نامه با اشاره به اینکه “هیچ نهادی مسئولیت پاسخگویی درباره بازداشت و وضعیت صبا آذرپیک را برعهده نمی‌گیرد” به نقل از خانواده صبا آذرپیک نوشته اند: بازداشت و شیوه نگهداری غیر قانونی وی به خاطر انجام رسالت خبرنگاری و پی گیری تخلفات در موضوع حمله به بند ۳۵۰ و پرونده قتل ستار بهشتی است.

 صبا آذرپیک ۷ خرداد ماه بازداشت شد. علیزاده طباطبایی، وکیل این روزنامه نگار پیشتر به “روز” گفته بود اتهامی که به موکلش موقع بازداشت تفهیم شده تبلیغ علیه نظام است. اما تاکنون هیچ یک از مسولین توضیحی درباره اتهام یا اتهامات انتسابی به این روزنامه نگار و علت بازداشت و وضعیت نگهداری او ارائه نداده اند.

صبا آذرپیک خبرنگار روزنامه اعتماد و نشریه تجارت فردا است. او پیشتر و در بهمن ۹۱ هم به اتفاق جمعی دیگر از روزنامه نگاران بازداشت و سپس با قرار وثیقه آزاد شده بود. اکرم محمدی، مادر صبا آذرپیک که در حاشیه دادگاه مربوط به همین پرونده بازداشت سال ۹۱ موفق به دیدار با دخترش شده به بی بی سی فارسی گفته بود که “ تنها برای ۵ یا ۶ دقیقه صبا را دیدم و اجازه هیچ صحبتی غیر از احوال پرسی به ما ندادند، صبا به شدت تب داشت و دو مهره کمرش نیز بیرون زده بود. به شدت نگران وضعیت جسمی دخترم هستم”.

او همچنین اعلام کرده که این روزنامه نگار در محلی غیر از زندان اوین نگهداری می شود. هرچند محسنی اژه ای دو ماه پس از بازداشت صبا آذرپیک و در پاسخ به خبرنگاران عنوان کرد که این روزنامه نگار در زندان اوین است اما خانواده او همچنان از محل نگهداری اش بی اطلاع هستند و محل نگهداری او همچنان نامعلوم است.

متن کامل نامه فعالان سیاسی، مدنی و خانواده های زندانیان سیاسی و جانباختگان به شرح ذیل است.

از تاریخ هفتم خرداد سال جاری صبا آذرپیک روزنامه نگار روزنامه اعتماد و هفته نامه تجارت فردا، در بازداشت به سر می‌برد. گزارش‌های واصله از وضعیت این روزنامه نگار باعث نگرانی فزاینده‌ای شده است. او از زمان بازداشت در سلول انفرادی و ایزوله کامل بوده و در دو ماه نخست بازداشت در بازداشتگاهی به دور از چشم نهادهای نظارتی به سر برده است. این روزنامه‌نگار تنها دو بار با خانواده خود تلفنی صحبت کرده و در حاشیهٔ دادگاهی که اخیرا برای پرونده قدیمی او، بدون حق مشورت و دسترسی به وکیل برگزار شد، خانواده‌اش موفق به دیداری کوتاه با او شدند. وضعیت جسمی صبا آذرپیک براساس اعلام خانواده او بسیار نگران کننده گزارش شده، از نظر روحی تحت فشار است و تاکنون هیچ نهادی مسئولیت پاسخگویی دربارهٔ بازداشت وی را بر عهده نگرفته.

خانواده آذرپیک همچون موارد مشابه برای عدم اطلاع رسانی درباره وضعیت‌اش تحت فشار قرار دارند. بنا به گفته خانواده آذرپیک بازداشت و شیوهٔ نگهداری غیر قانونی وی به خاطر انجام رسالت خبرنگاری و پی گیری تخلفات در موضوع حمله به بند ۳۵۰ و در موضوع پرونده قتل ستار بهشتی است. پرونده‌هایی که افشا کردن و پیگیری آن‌ها وظیفه هر خبرنگار مسئولیت پذیری است و در واقع او به خاطر انجام به وظیفه روزنامه نگاری خود یازداشت شده است.

ما نسبت به وضعیت نامساعد صبا آذرپیک نگرانی شدید خود را اعلام می‌کنیم. ما از قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی و دولت جمهوری اسلامی خواستار پیگیری و تحقق این موارد و تضمین رعایت حقوق قانونی و شهروندی وی بنا بر قوانین جاری و مصوب کشور هستیم: به فوریت حق ملاقات و تماس این روزنامه‌نگار با خانواده‌اش تضمین بشود، به وکیل او اجازه ملاقات و دسترسی به پرونده موکلش داده شود، پرونده او به شکلی شفاف رسیدگی شود و شرایط و مقدمات آزادی‌ او به سرعت فراهم بشود.

همچنین ما، امضا کنندگان این نامه، افکار عمومی کشور را به یاری می‌طلبیم که با پیگیری جدی وضعیت صبا آذرپیک اجازه ندهند که رفتار‌ها و فشارهای غیرقانونی علیه این روزنامه نگار شجاع ادامه یابد.