در آتش فتنه ۸۳۲ نفر قطع نخاع شدند

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» یک روایت اغراق آمیز دیگر از سرکوب جنبش سبز

فرمانده سابق سپاه محمد رسول الله در یک سخنرانی از قطع نخاع شدن ۸۳۰ نفر در “جریان آتش فتنه” خبر داده اما ساعتی بعد این بخش از سخنان او از خبرگزاری‌های رسمی حذف شد. “سپاه محمد رسول الله” مسوول مستقیم سرکوب اعتراضات مردمی در تابستان ۸۸ بود و بسیاری از بازداشت‌ها، بازجویی‌ها و اعتراف‌گیری‌ها از چهره‌های شناخته‌شده توسط این بخش از سپاه انجام شد. سردار حسین همدانی، گوینده این سخنان و فرمانده وقت “سپاه محمد رسول الله”، یکی از چهره‌های امنیتی-نظامی پرسابقه است که پیش از این هم سابقه اظهارات جنجالی و اغراق گویی های بی ملاحظه وی کار را به تکذیب های بعدی کشانده است.

 

“قتل ندا برای سقوط نظام کافی بود”

در گزارشی که توسط وبسایت‌هایی مانند مشرق منتشر شد، از قول سردار حسین همدانی، فرمانده سابق سپاه محمد رسول الله آمده است قتل ندا آقا سلطان و “تلاش برای انداختن آن به گردن نظام”، سناریوی غرب بود. به اعتقاد او این سناریو به تنهایی برای سقوط ایران کافی بود اما “رهبر معظم انقلاب تمام ابعاد این فتنه بزرگ را با همراهی مردم خنثی کردند”.

همدانی که اکنون مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران است، در رد امکان “بخشش سران فتنه” گفته است: “بیش از ۸۳۰ نفر در جریان آتش فتنه قطع نخاع شدند.” به گفته او، حتی اگر “سران فتنه” از سوی خانواده جانبازان و شهدا بخشیده شوند، “به خاطر خدشه‌ای که به انقلاب وارد کردند، قابل بخشش نخواهند بود”.

این بخش از سخنان فرمانده سابق سپاه مسوول سرکوب‌ها در تهران، برخلاف خبرگزاری‌های رسمی و سایت رسمی سپاه محمد رسول الله که ساعتی بعد از انتشار آن را حذف کردند، تا آخرین ساعات شنبه در وبسایت مشرق قابل دسترسی بود. اشاره او به آسیب نخاعی چند صد نفر هرچند به شکل مبهم منتشر شده اما با توجه به اظهارات مشابه چهره‌های سیاسی و امنیتی می‌توان دریافت که به آسیب‌دیدن بسیجیان و اعضای سپاه اشاره دارد. پیش از این هم بار‌ها اعلام شد که نیروهای بسیج و سپاه در جریان اعتراضات مردمی سال ۸۸ و ۸۹ مورد حمله قرار گرفته و آسیب بسیار دیده‌اند، هرچند مشاهدات مردمی و اسناد و مدارک فراوان حاکی از حضور پرشمار نیروهای شبه‌نظامی بسیج و سپاه در خیابان و سرکوب شدید معترضان از سوی آنهاست.

این وارونه جلوه دادن وقایع حتی به سخنان رهبر جمهوری اسلامی هم راه پیدا کرده است. از جمله آیت‌الله خامنه‌ای در نماز جمعه معروف ۲۹ خرداد ۸۸ -که از آن به عنوان صدور فرمان سرکوب و کشتار یاد می‌شود، همزمان با آن که از کشته شدن نیروهای بسیجی و پلیس خبر داد توجیهات بعدی را هم هموار کرد زمانی که “همین چند نفری که در این قضایا کشته شدند؛ از مردم عادی، از بسیج، جواب اینها را کی بناست بدهد؟ واکنشهایی که به اینها نشان داده خواهد شد - تو خیابان از شلوغی استفاده کنند، بسیج را ترور کنند، عضو نیروی انتظامی را ترور کنند - که بالاخره واکنشی به وجود خواهد آورد، واکنش احساسی خواهد بود”.

خبرگزاری بسیج دانشجویی هم با انتشار عکس‌هایی مدعی شده بود که ۲۸ بسیجی در جریان اعتراضات سال ۸۸ کشته شده‌اند. همچنین حمید رسایی در یکی از نطق‌های سال ۹۱ خود در مجلس، نام بیش از ۲۰ تن را خواند و مدعی شد که آنها بسیجیان شهید شده توسط “فتنه‌گران” هستند. آمارهای متفاوتی هم درباره مجروحان و آسیب‌دیدگان بسیجی عنوان شده اما رقم اعلام شده توسط سردار همدانی، آن هم فقط مربوط به آسیب نخاعی، بزرگ‌ترین رقم اعلام شده در این زمینه است.

 

سردار همدانی و لشکر محمد رسول‌الله

“لشگر ۲۷ محمد رسول‌الله” تا سال ۱۳۷۴ مسوولیت کنترل پایتخت در شرایط غیرعادی را برعهده داشت. پس از تشکیل “قرارگاه ثارالله” که وظیفه اصلی آن برقراری امنیت شهر تهران بود، این لشگر نیز زیرمجموعه قرارگاه قرار گرفت. در سال ۱۳۸۷ و به دنبال تغییرات ایجاد شده در ساختار سپاه پاسداران و تشکیل سپاه‌های استانی، لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله و منطقه مقاومت بسیج تهران بزرگ در یکدیگر ادغام شدند و به “سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ” تغییر نام یافت. پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، به دستور شورای عالی امنیت ملی وظیفه کنترل پایتخت تا دو ماه بر عهده قرارگاه ثارالله و لشگر محمد رسول‌الله در تعامل با نیروی مقاومت بسیج گذاشته شد. بازداشت، بازجویی و اعتراف گیری از بسیاری از چهره های مشهور سیاسی و فرهنگی از جمله سعید حجاریان، پس از انتخابات توسط این لشگر انجام شد.

اما از همه مشهودتر، حضور شبه نظامیان بسیجی تحت فرماندهی سپاه محمد رسول‌الله، در کنار ماموران نیروی انتظامی در سرکوب تظاهرات تهران بود. عبدالله عراقی، فرمانده وقت سپاه محمد رسول‌الله عنوان کرده بود که نیروی های بسیجی به درخواست نیروی انتظامی روز ۲۳ خرداد (یک روز پس از انتخابات) وارد عمل شدند اما از ۲۵ خرداد تمام مسئولیت بر عهده سپاه و نیروهای بسیجی گذاشته شد که تا ۲۵ مرداد ماه ادامه داشت.

سردار سرتیپ حسین همدانی در آبان ماه ۱۳۸۸ به عنوان فرمانده سپاه محمد رسول الله منصوب شد. عمده فعالیت‌های او در سپاه غرب کشور بود و دو دوره جانشینی فرمانده نیروی مقاومت بسیج سپاه و رئیس ستاد نیروی زمینی سپاه پاسداران، از عالیترین مناصب کارنامه کاری او است.

سردار همدانی در دی ماه ۱۳۹۰ جای خود را به سردار محسن کاظمینی داد. او در مراسم تودیعش عنوان کرد که “در دوران فتنه برخی بسیجیان ماه‌ها مغازه خود را بسته، از ماموریت‌های خود عزل شده و از محل کارشان اخراج شدند ولی برای دفاع از انقلاب در صحنه ماندند و بیش از ۱۰۰ جانباز تقدیم انقلاب کردند که نتیجه آن عبور موفقیت‌آمیز از فتنه بود.”

این فرمانده ارشد سپاه، دلیل برکناری‌اش را درخواست خود اعلام کرد و گفت: “سپاه تهران با نظارت‌هایی که انجام داده بود، جوان‌ترین سپاه‌های ایران است و من به سردار جعفری گفتم یک فرمانده پیر مثل من به درد این سپاه نمی‌خورد این سپاه به یک جوان خوب، خوش سیما و پرانرژی نیاز دارد.”

او در تیر ماه ۸۸ وقتی جانشین فرمانده نیروی مقاومت بسیج بود در یک سخنرانی گفته بود: “آن‌قدر اطلاعات و اعتراف از اغـتـشاشگران به دست آمده که اگر تا مدت‌ها همه رسانه‌ها بسیج شوند، نمی توان تمام این اعترافات را به مردم انتقال داد.” از دیگر نکات این سخنرانی جنجالی، آسیب دیدن ۱۰۰ نفر در شب اول اعتراضات و “عدم برخورد با اغتشاشگران” بود.