قلاده‌های طلا مظلومیت بسیج را درحوادث ۸۸ نشان داد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» سردار نقدی:

محمدرضا نقدی٬ رییس سازمان بسیج مستضعفین٬ در مراسم تقدیر از عوامل فیلم “قلاده‌های طلا” با اشاره به اعتراضات رخ داده پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۸۸ نیروهای بسیج را در این حوادث “مظلوم” خواند.

وی با اشاره به فیلم قلاده‌های طلا گفت: “فیلم قلاده‌های طلااز نیروهای بسیج توانست، مظلومیت بسیج را در این حوادث نشان دهد و به عنوان یک سند تاریخی ثبت کند. درحوادث ۸۸ بسیج مظلوم واقع شد و همه رسانه‌های استکباری نیز به آن حمله کردند”.

فیلم قلاده‌های طلا ـ ساخته ابوالقاسم طالبی ـ به اعتراضات پس از انتخابات می‌پردازد و سرنخ همه اتفاقات را به کشورهای غربی نسبت می‌دهد که با برنامه‌ریزی مشخص٬ از پیش از انتخابات به دنبال ایجاد ناآرامی در کشور بوده‌اند.

سخنان نقدی درباره “مظلوم بودن” بسیج در حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ در حالی بیان می‌شود که مخالفان دولت معتقدند نیروهای بسیج در کنار نیروهای سپاه پاسداران و گارد ویژه٬ از عوامل اصلی ضرب و شتم معترضان در خیابان‌ها بوده‌اند.

پیش از این برخی از مسوولان سیاسی و همچنین نیروهای بسیج به نقش خود در سرکوب معترضان اشاره کرده‌اند. پس از برگزاری راه‌پیمایی ۲۵ بهمن در سال ۸۹ نیروهای وابسته به بسیج روایت‌هایی را از نحوه‌ی سرکوب معترضان بیان کرده بودند.

یکی از این نیروها با نام “مهدی فاطمی صدر” آن زمان نوشته بود که “آرایش می‌گیریم و می‌زنیم به سبزها؛ با اولین فشار می‌پاشند؛ یکی‌شان را نشان کرده‌یم می‌خواهد فرار کند؛ در پیاده‌رو با موتور سرنگونش می‌کنیم؛ میثم او را گرفته و می‌خواهد مهارش کند؛ یک دست‌بند نایلونی درمی‌آورم به او می‌دهم. کارمان در این جا تمام شده است؛ آتش را خاموش می‌کنیم و سطل آشغال را کنار می‌کشیم و خیابان را باز می‌کنیم. به راه می‌افتیم. دسته‌ی ما به شرق می‌رود و سیدپویان ترک موتور دسته‌ی دیگر نشسته است و با آن‌ها می‌رود”.

وی اضافه کرده بود: “این بار در فرعی شیرزاد به هم پیوسته‌اند. جای مدارا نیست؛ زنجیرم را دوتا می‌کنم؛ موتورها را راه می‌اندازیم؛ تکبیر می‌دهیم، حیدر می‌کشیم، و تا ته کوچه همه را می‌زنیم”.

شدت برخورد نیروهای بسیج با معترضان با اعتراض برخی از نیروهای خودی این جریان نیز روبه‌رو شده بود. یکی از این افراد با اشاره به تظاهرات برگزار شده نوشته بود: “عمده برخوردهایی که من دیدم برخوردهای گاه به شدت خشن لباس شخصی ها بود. هدف ما چیست؟ گرفتن انتقام؟ برخورد انقلابی؟ جنگ داخلی؟ یا حفظ نظام و ثبات کشور؟ هدف من یک نفر که ثبات کشور انقلاب جهت تامین منافع بین المللی و داخلی است، انقلابی بودن با ثبات داشتن منافاتی ندارد. اما برخورد های خشن، و خارج از دایره نیروهای انتظامی، به نظرم حاصلی، جز تهییج، جَری کردن، پاره کردن پرده های حیا، و همچنین تحقیر افراد حاصلی ندارد”.

این اعتراض‌ها به نحوه‌ی برخورد با معترضان باعث نگرانی در میان مسوولان این نیروی شبه‌نظامی نیز شده بود و برخی به صراحت از “نفوذ ضدانقلاب در بسیج” خبر داده بودند.

آن زمان بولتن‌های ویژه هادیان سیاسی سپاه صراحتا نوشته بودند که “به تازگی گروهک های ضد انقلاب به هواداران خود اعلام نموده اند که به پایگاه های بسیج نفوذ و کارت عضویت فعال بسیج دریافت کنند… تا در صورت لزوم حین اجرای عملیات خرابکاری کسی به آنان مشکوک نشود”.

رهبر جمهوری‌اسلامی نیز پیش از این در چند سخنرانی مختلف با نیروهای بسیج و سپاه آن‌ها را به “افزایش بصیرت” توصیه کرده و نسبت به “امکان پیوستن خودی ها به دشمنان” بارها هشدار داده بود.

حسین همدانی٬ فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران٬ نیز سال گذشته در گفت‌وگویی به انتقاد از برخی نیروهای بسیجی پرداخته بود: “وقتی روز عاشورا چنین جسارتی می‌کنند بسیج سالم بماند؟ ما چنین بسیجی را نمی‌خواهیم. ما بسیجی می‌خواهیم در زمان خطر آبرو، جان و همه سرمایه‌اش را به میدان بیاورد… ما می‌گویم مردمی که ۹ دی سال قبل آمدند در دفاع از ولایت، اینها بسیجی هستند”.

دامنه‌ی این مسایل تا آن‌جا بالا گرفت که آیت‌الله مکارم شیرازی - از مراجع‌تقلید نزدیک به اصول‌گرایان - در دیدار با فرماندهان بسیج گفته بود: “باید مراقب آسیب‌های بسیج بود، چرا که دشمن با ایجاد شبهات و تفکرات ضد اخلاقی، عقاید و اخلاق جامعه را هدف گرفته است و اگر مراقب نباشیم ممکن است بسیج، بسیج سابق نماند. باید کاری کرد بسیج دست نخورده و آماده بماند تا دشمن همیشه هراسان باشد”.

گرچه گفته می‌شود نیروهای نظامی در اعتراضات پس از انتخابات از “گردان های ویژه” بسیج از جمله گردان های “عاشورا” و “الزهرا” استفاده کردند٬ اما ظاهرا “عدم شرکت فعال برخی پایگاه های بسیج” در برخورد با مردم معترض آنها را نسبت به اعضای بسیج بدبین کرده بود.

همین مسایل باعث شده بود که محمدرضا نقدی بگوید “افرادی که زاویه دارند باید با حقایق آشنا شوند و پایگاه‌ها باید مکانی برای آشنایی این افراد با بسیج و شهدا باشد” و تاکید کند که “از این پس میزان بودجه هر پایگاه بسیج ارتباط مستقیمی با تعداد اعضای فعال آن پایگاه دارد”.

 

اما حضور محمدرضا نقدی در مراسم تجلیل از فیلم قلاده‌های طلا نخستین حضور از این دست نیست. نقدی در جلسه تجلیل از عوامل این فیلم گفته بود: “این فیلم تیرخلاصی به انقلاب‌های مخملی بود و دیدیم که بعد از فتنه ۸۸ انقلاب‌های مخملی تعطیل شد؛ چرا که دست قدرت‌های بزرگ رو شد”.

وی افزوده بود: “حوادث ۸۸ یک باطن دارد و آن رویارویی جبهه استکبار با ملت ما است و فیلم “قلاده‌های طلا” متعهد‌انه باطن ماجرا را به تصویر کشید، لذا فیلم “قلاده‌های طلا” فراتر از یک فیلم و یک سند تاریخی است”.

 سال گذشته برخی از فرماندهان سپاه پاسداران پیشنهاد کرده بودند که با راه‌اندازی “معاونت سینمایی سپاه و بسیج” این دو نهاد نظامی ضمن تلاش برای “همراه سازی افکار عمومی با بسیج و سپاه” در عرصه ای دیگر به “جنگ نرم با دشمنان” بپردازند.

آن‌ها با توجه به به عملکرد “شرکت ناجی هنر” وابسته به معاونت اجتماعی نیروی انتظامی بر این باورند که عملکرد این موسسه “توانسته برای نیروی انتظامی یک وجهه خوب را همراه داشته باشد”.

شرکت ناجی هنر، یکی از شرکت های تابعه بنیاد تعاون نیروی انتظامی است که در دوره فرماندهی محمدباقر قالیباف در نیروی انتظامی توسط احمد نوریان تشکیل شد، این شرکت در ابتدای فعالیت بیشتر به صدور مجوزهای “نظم و امنیت” برای پروژه های سینمایی اقدام می کرد اما پس از مدتی خود در پروژه های سینمایی به عنوان تهیه کننده حاضر شد.

پیش از این فرمانده رییس سازمان بسیج مستضعفان تاکید کرده بود که “اگر موضوعی در سطح بسیج مطرح شود چند میلیون مخاطب دارد و باید از این ظرفیت بسیج استفاده کرد”. به گفته وی: “آئین نامه گروه تلویزیونی بسیج تنظیم شده است و گروه تلویزیونی بسیج به زودی تشکیل می‌شود”.

فرمانده بسیج همچنین تاکید کرده بود که “کار فرهنگی و تبلیغی و بیدارگری به شکل یک کار خشک و کلاسیک دیگر جواب نمی‌گیرد بلکه باید شجاعت، نو آوری و ابتکار در کارهای فرهنگی موج بزند و از ظرفیت‌ها و فرصت‌ها استفاده شود”.