حکم زندان برای خانواده جان باختگان ۸۸

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» قاتلان آزادند، پرونده ها بسته

با گذشت بیش از سه سال و ۴ ماه از انتخابات جنجال برانگیز خرداد ۸۸ که کشته شدن دهها نفر و بازداشت صدها تن از معترضان را به دنبال داشت، پرونده های شکایات خانواده های قربانیان این انتخابات هیچ سرانجامی نداشته. در مقابل این خانواده های قربانیان هستند که تحت پیگرد و فشارهای امنیتی و حتی قضایی قرار گرفته اند.

در تازه ترین موارد حکم زندان پدر رامین رمضانی تایید شده و به صورت تلفنی از او خواسته اند خود را به شعبه اجرای احکام معرفی کند. برای سه عضو خانواده بهنود رمضانی حکم زندان صادر شده است.

رامین رمضانی از جان باختگان ۲۵ خرداد ۸۸ و بهنود رمضانی از جانباختگان ۲۴ اسفند ۸۹ است. در جریان اعتراض‌های مردمی به اعلام نام محمود احمدی نژاد به عنوان برنده انتخابات ریاست جمهوری سه سال پیش، دهها تن جان باختند؛ برخی با اصابت مستقیم گلوله در خیابان‌ها، برخی بر اثر ضربات باتوم و برخی دیگر در پی بازداشت و شکنجه در زندان.

 فشارهای امنیتی، تهدید به بازداشت و یا تهدید به کشته شدن سایر اعضای خانواده باعث شد تعدادی از خانواده های قربانیان، اسامی فرزندان جان باخته شان را اعلام نکنند. برای همین تاکنون آمار دقیقی از تعداد جانباختگان و قربانیان بعد از انتخابات وجود ندارد. با این حال خانواده های بیش از ۵۶ تن از قربانیان که با شکایت رسمی خواهان معرفی و محاکمه قاتلان اعضای خانواده های خود شده اند در مصاحبه با رسانه ها اعلام کرده اند نه تنها به شکایات آنان رسیدگی نشده بلکه رسما به آنها گفته اند شکایت شان راه به جایی نخواهد بود. در بیشتر موارد هم بدون اینکه دادگاهی تشکیل شود به خانواده ها گفته شده قاتل شناسایی نشده ، برای درخواست دیه اقدام کنید.

در برابر طی سه سال گذشته فشار بر خانواده ها برای حذف عنوان “شهید” از سنگ قبر فرزندان جان باخته آنها، شکستن سنگ قبر جان باختگان، ممانعت از برگزاری مراسم بزرگداشت و ترحیم برای جانباختگان، جلوگیری از حضور مردم و حتی خانواده ها بر مزار جان باختگان و احضار و توصیه و گاها تهدید برای عدم مصاحبه و اطلاع رسانی از سوی خانواده ها همواره از سوی نیروهای امنیتی اعمال شده است. اکنون اما با صدور حکم زندان برای خانواده های قربانیانی که بر اطلاع رسانی تاکید و پی گیر معرفی قاتلان فرزندانشان شده اند به نظر می رسد فشارها بر این خانواده های قربانیان وارد فاز جدیدی شده است.

 

زندان ، پاسخ پی گیری های خانواده بهنود

بهنود رمضانی، روز ۲۴ اسفند ۸۹ در میدان ۲۲ نارمک جان باخت و خانواده‌اش خواستار معرفی آمران و عاملان قتل او شدند. اکنون با گذشت بیش از یکسال و ۷ ماه از جان باختن این جوان ۱۹ ساله ، سه عضو خانواده او به زندان محکوم شده اند. وب سایت کلمه گزارش داده است که پدر، مادر و عمه بهنود رمضانی به اتهام تلاش برای برگزاری مراسم ترحیم برای فرزندشان به ۲۰ ماه حبس تعزیری محکوم شده اند.

یکی از نزدیکان خانواده آقای رمضانی در این زمینه به “روز” میگوید: خانواده بهنود به شدت تحت فشار هستند. آنها را تهدید کرده اند که در صورت هر گونه اطلاع رسانی و مصاحبه ، فرزند دیگرشان هم به همان سرنوشتی دچار خواهد شد که بهنود شد. آنها هم که تا پیش از این پی گیر پرونده شکایت شان برای معرفی قاتل بهنود بودند اکنون سکوت کرده اند. به نوعی میخواهند از فرزند دیگرشان محافظت کنند.

اسفند سال گذشته سه عضو خانواده بهنود رمضانی همزمان با سالگرد جان باختن فرزندشان بازداشت و سپس با قرار وثیقه آزاد شده بودند. اکنون پدر و مادر او به ۸ ماه و عمه او به ۴ ماه حبس  تعزیری محکوم شده اند.

یکی دیگر از نزدیکان بهنود رمضانی می گوید: نه تنها به شکایت خانواده رسیدگی نکردند که اداره کل اطلاعات مازندران حتی اجازه برگزاری مراسم ترحیم هم نمیداد. الان هم که دیگر پرونده بهنود کاملا مسکوت مانده؛ شاید هم مختومه اش کرده اند. حالا برای خود خانواده پرونده سازی کرده و حکم زندان هم داده اند که خانواده دیگر توان پی گیری شکایت شان را نداشته باشند. بعد هم که رسما تهدید کردند که حق مصاحبه ندارید. پدر و مادر بهنود هم برای اینکه برای فرزند دیگرشان که ماموران تهدید کرده بودند مشکلی پیش نیاید سکوت کردند. حالا فقط امیدوارند حکم به دادگاه تجدید نظر برود و آنها تبرئه شوند چون هیچ کاری نکرده اند جز اینکه میخواستند از حق برگزاری مراسم ترحیم برای فرزندشان استفاده کنند. آنها هیچ کاری نکرده اند جز اینکه می خواستند از حق قانونی شان برای پی گیری قضایی پرونده قتل فرزندشان استفاده کرده و تنها سئوالشان این بود که چرا فرزندشان را با آن شکل فجیع کشتند و قاتلان بهنود چه کسانی هستند. گویا در مملکت ما قاتلان آسوده می خوابند وکسی حق سئوال کردن هم ندارد.

بهنود رمضانی، ۱۹ ساله و و دانشجوی سال اول رشته مکانیک دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل بود که در آخرین سه شنبه سال ۸۹، یکی از این سه شنبه‌های اعتراض، (از سوی شورای هماهنگی راه سبز امید سه شنبه‌های آخر سال ۸۹ به عنوان سه شنبه‌های اعتراض نامیده شده بود) در میدان ۲۲ نارمک جان باخت. همان زمان پدرش به “روز” گفت که پسرش از سوی موتورسواران به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته، دست، پا و گردن او شکسته، یکی از بیضه هایش ترکیده و جان باخته است.

اما سردار رادان، فرمانده نیروی انتظامی تهران در مصاحبه ای از کشته شدن سه نفر در روز چهارشنبه سوری به دلیل انفجار نارنجک دستی خبر داد؛ برخی سایت های حکومتی هم نوشتند که بهنود رمضانی به علت انفجار بمب های دست ساز که در جیب هایش جاسازی کرده بود جان باخته است. شاهدان عینی، خانواده رمضانی و پزشکی قانونی این ادعاها را رد کرده و جز این گواهی داده اند.

 پزشکی قانونی در گواهی فوت صادره، علت مرگ این جوان ۱۹ ساله را “صدمات متعدد ناشی ازاصابت جسم سخت” عنوان کرد و یکی از شاهدان عینی جان باختن بهنود رمضانی نیز در مصاحبه با “روز” گفت:

 همان موتورسوارانی که در خیابان ها ویراژ میدهند و حیدر حیدر می گویند. روی دو موتور هم کپسول مخصوص آتش داشتند. ما نه شعاری میدادیم نه کاری داشتیم. چهارشنبه سوری بود و ما مراسم سنتی مان را برگزار کرده بودیم. کم کم داشتیم خداحافظی میکردیم به خانه هایمان برویم، که یکباره هجوم آوردند و با باتوم و شوکر برقی شروع به زدن کردند. خیلی بد می زدند. مردم شروع به داد و بیداد کردند. عده ای به کمک آمدند و بسیجی ها کنار کشیدند. در اصل از آمدن و سر و صدای مردم ترسیدند به طوریکه یک موتورشان جا ماند. یکهو صدای داد و فریاد شنیدم که می گفتند کشتند.. کشتند…. بلند شدم و دیدم بهنود افتاده تکان نمیخورد…. آمبولانس آمد و او را به بیمارستان بردند ما هم رفتیم اما گفتند تمام کرده…. هنوز باورم نمی شود…. بعد نوشتند نارنجک دستی ترکیده و تکه تکه شده و… همه اینها دروغ است اینقدر زدند که او را کشتند؛ هیچ نارنجکی نترکید. اینقدربا باتوم زدند که هیچ جای سالمی در بدنش نمانده بود… چند نفرشان با یک ماشین فرار کردند البته دوستان ما شماره ماشین را برداشته اند …

 

سه سال زندان برای پدر رامین رمضانی

پیش از این پدر رامین رمضانی بازداشت و با قرار وثیقه آزاد شده بود و اینک دادگاه او را به سه سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

رامین رمضانی، سرباز وظیفه ای بود که روز ۲۵ خرداد ۸۸ و در حالیکه در مرخصی به سر می برد بر اثر اصابت گلوله ماموران جان باخت. مادر او همان زمان به “روز” گفت که هرگز از خون فرزندش نخواهد گذشت و تا معرفی و مجازات قاتل فرزندش در هر رده و پست و مقامی که باشد، از پای نخواهد نشست.

پرونده شکایت این خانواده هم به جایی نرسید و در مقابل پدر رامین از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.

مهدی رمضانی همراه با دو تن از حامیان مادران عزادار آذر ۸۹ بر مزار امیرارشد تاجمیر، یکی از جانباختگان عاشورای ۸۸ بازداشت شد. او با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد و اکنون دادگاه تجدید نظر حکم سه سال حبس تعزیری او را تایید کرده است.