روحانی: شبهات درباره انتخابات ۸۸ شسته شد

نویسنده
آرش معتمد

» در دیدار با امامان جمعه مطرح شد:

در حالی که بخشی از آرا حسن روحانی در جریان انتخابات ریاست جمهوری به هواداران جنبش سبز تعلق دارد٬ وی ضمن سخنانی در جمع ائمه جمعه٬ گفته است که مردم شبهات پیرامون انتخابات گذشته را از بین برده‌اند.

روحانی در گردهمایی ائمه جمعه پیرامون انتخابات گذشته چنین گفته است: “مردم در این انتخابات همه شبهات در مورد انتخابات گذشته در افکار عمومی جهان را شستشو دادند که این امر به دلیل آگاهی مردم و تدبیر مقام معظم رهبری صورت گرفت”.

 سخنان روحانی در حالی بیان شده است که بخشی از رای دهندگان به وی از حامیان جنبش سبز بوده‌اند؛ کسانی که نسبت به روند برگزاری و اعلام نتایج انتخابات گذشته معترض هستند. آن‌ها همچنین در دوران انتخابات و میتینگ‌های انتخاباتی روحانی٬ به انتقاد از حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی٬ دو رهبر جنبش سبز پرداخته و خواستار آزادی آن‌ها شده بودند.

حسن روحانی در زمان انتخابات اما٬ کمتر به صراحت درباره جنبش سبز سخن گفت و تنها به این اکتفا کرد که برای رفع حصر تلاش خواهد کرد. وی به طور مشخص سخنی درباره حصر میرحسین موسوی٬ مهدی کروبی و زهرا رهنورد بر زبان نیاورد٬ اما گفت در دوره‌ای که دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده٬ توانسته حکم رفع حصر آیت‌الله منتظری را امضا کند.

وی در زمان تبلیغات انتخاباتی هم در تلویزیون جمهوری‌اسلامی٬ برخلاف روال معمول، اعتراض‌های پس از انتخابات سال ۸۸ را “فتنه” نخواند و گفت دلیل شروع این اعتراض‌ها به سخنان احمدی‌نژاد در جریان مناظره ها بر می گردد.

در همان دوره برخی از مخالفان روحانی٬ به بازنشر برخی سخنان وی پس از برگزاری راه‌پیمایی اعتراضی در حمایت از اعتراض‌های مصر و تونس٬ به دعوت موسوی و کروبی کردند. روحانی در واکنش به آن راه‌پیمایی گفته بود: “حرکت ۲۵ بهمن گروهی فریب خورده کاملاً محکوم است و قوه‌قضاییه باید براساس وظایف ذاتی خود نسبت به این حرکت ضدانقلابی اقدام کند… حرکت ضداسلامی و ضد ملی ۲۵ بهمن از یک سو می‌خواست فریاد قاطعانه ملت ایران در روز ۲۲ بهمن را تحت‌الشعاع قرار داد و از سوی دیگر وسیله‌ای برای انحراف افکار مردم منطقه از دشمنان اصلی یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی و شکست اخیر آنان گردد”.

وی پس از اعتراض‌های ۱۸ تیر سال ۷۸ دانشجویان در اعتراض به توقیف روزنامه سلام و سپس حمله نیروهای نظامی به کوی دانشگاه تهران٬ در راه‌پیمایی روز ۲۳ تیرماه هم چنین گفته بود: “اگر منع مسئولین نبود مردم ما، جوانان مسلمان، غیور و انقلابی ما با این عناصر اوباش به شدیدترین وجه برخورد می‌کردند و آنها را به سزای اعمالشان می‌رسانند… در کدام کشور جهان، حرکت‌های آشوب‌طلبانه این چنین تحمل می‌شود اینها خیلی پست‌تر و حقیرتر از آن هستند که بخواهیم نسبت به آنها تعبیر حرکت براندازی را مطرح کنیم. در کجای دنیا و در کدام کشور و توسط کدام دولت، آشوب، تخریب و بر هم زدن نظم جامعه، تحمل می‌شود. مگر دولت مقتدر جمهوری اسلامی ایران مسئولین امنیتی نظام، این گونه حوادث را تحمل خواهند کرد. این صبر و متانت، در یکی دو روزه برای این بود که ماهیت این چند صد نفر اوباش به خوبی برای مردم ما روشن می‌شود و همه به خوبی بدانند اینها چه کسانی هستند و دارای چه ماهیتی هستند”.

این سخنان روحانی٬ در روزهای انتخابات در شبکه‌های اجتماعی بارها به اشتراک گذاشته شد، با این وجود بخش بزرگی از اصلاح طلبان و حامیان جنبش سبز٬ با حمایت از روحانی٬ باعث پیروزی وی در انتخابات شدند.

روحانی گرچه در زمان تبلیغات انتخاباتی٬‌قول‌هایی ضمنی برای رفع حصر از موسوی و کروبی داده بود٬ اما پس از پیروزی در انتخابات خواستار توبه آن‌ها شد تا با استناد به آن٬ از حصر خارج شوند.

پس از پیروزی روحانی٬ سایت کلمه در تحلیلی آورده بود: “بدون آنکه از روحانی خواسته شود که بدون تدبیر و برنامه وارد میدان شود، رفع حصر و حبس از رهبران جنبش سبز و زندانیان سیاسی، شکستن فضای امنیتی و توقف برخورد امنیتی با منتقدان و مخالفان، از سوی شهروندانی که به او رأی داده اند، در شمار محورهای مهم برنامه ی او قرار گرفته است. اینجا نه صحبت از سهم خواهی است و نه طرح مطالباتی که خارج از قدرت رئیس دولت جدید باشد. اینجا، سخن از جامه عمل پوشاندن به وعده های انتخاباتی است که بخش مهمی از رأی دهندگان را به پای صندوق های رأی آورد. حالا شهروندانی که به روحانی رأی داده اند با چشمانی تیزبین به روند تحولات ماه های آینده نگاه می کنند تا دریابند رئیس جمهور برگزیده شان تا چه اندازه در تحقق خواسته های آنان کامیاب خواهد بود؛ آرزویی که با یادآوری خون به ناحق بر زمین ریخته شده ی شهدای انقلاب، جنگ و جنبش سبز، دعای خیرمان را برای موفقیت دولت جدید همراه می سازد”.

با این وجود روحانی زمانی که برای معرفی کابینه خود به مجلس رفت٬ از اعتراض‌های سال ۸۸ با عنوان “اردوکشی خیابانی” نام برد و گفت: “چند سال پیش اتفاقات تلخی رخ داد و عده‌ای اردوکشی خیابانی کردند و عده‌ای کهریزک را درست کردند. همه می‌دانیم کارهای بسیار ناپسندی صورت گرفته و همه باید تلاش کنیم آتش‌ها با تدبیر خاموش شود، ضمن آنکه ما به دستگاه قضایی اعتماد داریم؛ عده‌ای احضار شدند، عده‌ای متهم بودند، عده‌ای محکوم شدند و همه آنها مشخص است اما بعد از چهار سال باز هم نباید از کوچه‌های باریک دنبال اهدافی بگردیم که منافع آن برای کشور نامشخص است”.

وی در مجلس همچنین گفته بود که “آنچه فتنه‌ها را خاموش و از تکرار آن جلوگیری می‌کند همین حماسه حضور مردم در انتخابات است و بازگشت اعتماد همه مردم به صندوق آرا اصلاح شیوه‌ها در اجرا و نظارت، توازن در رسانه‌های خبری و صدا و سیما عقلانیت و اعتدال و بالاخره جایگزینی فضایی اعتماد و نشاط به جای فضای تردید و اختلاف”.

مساله‌ای که وی در زمان تبلیغات انتخاباتی نیز به آن اشاره کرده بود: “اگر افراط نبود نه شاهد اردوکشی خیابانی بودیم، نه زندان و نه حصر. همه این گرفتاریها از افراط است”.

حسن روحانی به مدت ۱۶ سال مسئولیت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی را بر عهده داشت؛ سمتی که در دولت هاشمی به او رسید و در دولت خاتمی نیز ادامه یافت. وی‌ از سال‌ ۱۳۷۰ تاکنون‌ عضو مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام‌ و رئیس‌ کمیسیون‌ سیاسی‌ ـ امنیتی‌ ـ دفاعی‌ آن‌ مجمع‌ است.

 گرچه حمایت اصلاح طلبان از او در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ و همچنین تلاش‌های هاشمی رفسنجانی و خاتمی٬ باعث شده است که روحانی به این جبهه سیاسی نزدیک شود اما باید منتظر ماند و دید که آیا وی قادر است مهمترین خواسته‌های جنبش سبز را برآورده کند یا خیر؟