سی دی خالی بودجه 89

نویسنده
اردلان صیامی

» با دوماه تاخیر به مجلس رسید

اولین بودجه دولت دوم احمدی نژاد دیروز در حالی به مجلس ارائه شد که دوماه از مهلت قانونی  ارائه آن گذشته بود. رییس دولت دهم از میزان بودجه تقدیمی خود به مجلس سخنی به میان نیاورد اما خبرگزاری ها  این رقم را 368هزار میلیارد تومان برآورد کردند.

دولت در سال اجرای هدفمند سازی یارانه ها 97. 1 هزار میلیارد تومان بودجه جاری پیش بینی کرد. بر اساس ارقام رسمی اعلام شده از بودجه سال 89 کل بودجه دولت معادل 368 هزار میلیارد تومان است که از این رقم 239. 5 هزار میلیارد تومان مربوط به بودجه شرکتهای دولتی و 128. 9هزار میلیارد تومان بودجه عمومی است که از این رقم در حدود 31. 8 هزار میلیاردتومان بودجه عمرانی و 97. 1 هزار میلیارد تومان بودجه جاری است.

 

شعار ودولت بزرگ

ارائه با تاخیر لایحه بودجه درحالی است که سال 89 سال هدفمندسازی یارانه هاست وهمین دیروز قانون آن برای اجرا ابلاغ شد. از سوی دیگر بنا بر سیاست های اصل 44 باید نقش وحضور دولت در اقتصاد کاهش پیدا میکرد اما در واگذاری تصدی‌گری‌های دولتی و خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی انجام گرفته طی سال جاری، باز هم لایحه بودجه سال آینده با افزایشی ۹۰ هزار میلیارد تومانی نسبت به بودجه سال جاری مواجه شده است که از رشد بیش از ۳۰ درصدی حجم لایحه بودجه سال آینده خبر می‌دهد.

 

بودجه برای سال خطر

بررسی ارقام بودجه نشان می دهد در حالی که دولت تلاش دارد با اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها به اصلاح الگوی مصرف بپردازد با رشد 64. 3 درصدی هزینه جاری خود را 97. 1 هزار میلیارد تومان افزایش داده است که این رقم بی سابقه نشان از نگرانی دولت در رابطه با رشد واقعی هزینه ها دارد.

در حالی که دولت وعده تورم پنج درصدی را برای پایان دوره پنج ساله اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها می دهد و در نهایت میزان تورم تحمیل شده به اقتصاد کشور را از محل این طرح 37درصد برآورد می کند، این سوال پیش می آید چرا باید بودجه جاری خود را 64 درصد، آنهم در اولین سال اجرای این برنامه، افزایش دهد؟

از سوی دیگر براساس روند مرسوم طی سالهای گذشته بخش عمده ای از بودجه جاری صرف دستمزد کارکنان دولت می شده است، یعنی بین 75 تا 80 درصد بودجه جاری در این بخش هزینه می شد، در حالی که در سال آتی نرخ رشد دستمزد کارکنان دولت به 64 درصد نمی رسد و باید منتظر تغییرات اساسی در ترکیب اقلام هزینه ای بودجه جاری دولت بود.

 

قیمت 60دلاری نفت

 از سوی دیگر رقم اعلام شده برای بودجه عمرانی نیز سوالات وابهاماتی را پدید آورده است. به گزارش مهر، محمد رضا خباز سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفته “بودجه ای که دولت برای بخش عمرانی درنظر گرفته پیام تورمی به همراه خواهد داشت و همه اقلام گران خواهند شد”.

 او گفته:یکی از مهمترین شاخص های لایحه بودجه 89 میزان اعتبار در نظرگرفته شده برای بودجه عمرانی سال آینده است. بودجه عمرانی سال جاری(88)، 526 هزار میلیارد تومان بوده است که دولت 20 هزار میلیارد تومان آن را استفاده کرده است یعنی تا به حال 70 درصد آن اجرایی شده و 30 درصد آن اجرایی نشده است. کشوری که با 20 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی اداره می شود با افزایش این میزان به 34 هزار میلیارد تومان، درکشور تورم ایجاد خواهد شد. یعنی 34 هزار میلیارد تومان پیام تورمی برای جامعه دارد که این موضوع بر افزایش قیمت بسیاری از اقلام تاثیر خواهد گذاشت.

  از دیگر شاخص‌های مهم و قابل توجه لایحه بودجه سال ۸۹ کل کشور، محاسبه اعداد و ارقام ارزی بر مبنای دلار ۹۸۰ تومان و نفت ۶۰ دلار در هر بشکه است که این مبناهای محاسباتی نیز با افزایش همراه بوده است. وزیر نفت هفته پیش ازقیمت 65دلاری سخن گفته بود.

از سوی دیگر این لایحه بر مبنای ۹۸۰ تومان بسته شده است، که قیمت دلار در بودجه سال ۸۸ معادل ۹۵۰ تومان بود. بر این اساس می‌توان انتظار داشت که برابری ارزش ریال در برابر دلار در بازار غیررسمی ارز ایران بازهم کاهش یابد.
قیمت پایه نفت نیز در حالی حدود ۶۰ دلار برای هر بشکه محاسبه شده است، که قیمت پایه نفت در بودجه ۸۸ معادل ۳۷. ۵ دلار برای هر بشکه بود که این مبنای محاسبه، افزایشی ۶۰ درصدی داشته است. براساس لایحه بودجه سال 89، حداقل 20 درصد از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز و فرآورده های نفتی به صندوق توسعه ملی واریز می شود، همچنین کلیه تعهدات حساب ذخیره ارزی به این صندوق منتقل می‌شود.

 

تشکیل صندوق توسعه ملی وانحلال صندوق ذخیره ارزی

همچنین به گزارش مهر، در بند الف حکم 13 لایحه بودجه سال آینده کل کشور آمده است: بازپرداخت تسهیلات اعطایی از محل حساب ذخیره ارزی توسط بانک  های عامل، پس از تهاتر تمامی بدهی دولت به این بانکها، تا سقف مقرر برای هر بانک که توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام خواهد شد، به حساب افزایش سرمایه دولت در بانک های دولتی که بر اساس سیاستهای اصل (44)، دولتی باقی می مانند، منظور می شود واین صندوق پس از تخصیص این مبالغ منحل میشود..

 و به منظور تبدیل عواید ناشی از فروش منابع طبیعی به ثروت های ماندگار و مولد، صندوق توسعه ملی به صورت موسسه عمومی غیر دولتی، با واریز حداقل بیست (20) درصد از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز و فرآورده های نفتی، تشکیل می شود.

 

احترام به مجلس وصلوات های بلند

طرفداران احمدی نژاد در مجلس دیروز هنگام تحویل لایحه از سوی او صلوات فرستادند و بخش خبری بیست وسی هم این خبر را با آب و تاب فراوان اعلام کرد.

احمدی نژاد اولویت وهدف گذاری مهم بودجه اش را مسایل فرهنگی دانسته است؛اولویتی که  به افزایش بودجه حوزه علمیه ونهادهای خاص فرهنگی مربوط میشود. این بودجه تمام وقت مجلس را تا پایان سال میگیرد. دیر دادن لایحه بودجه در 4سال گذشته به یک سنت تحمیلی از سوی دولت به مجلس بدل شده است؛ روشی که دیروز هم علی لاریجانی زبان به انتقاد آن گشود اما احمدی نژاد با ارائه سی دی خالی بودجه 89 جواب وی را داد. جوابی که نشانه احترام دولت دهم به مجلس است…