سایه تهدید نهادهای امنیتی بر کنکور 89

نویسنده
نازنین کامدار

» نگرانی داوطلبان در آستانه آزمون سراسری

در حالی که فردا در ایران، رقابت داوطلبان کنکور 89 آغاز می شود، ارسال پیامک های  تهدید آمیز به داوطلبان مبنی بر شناسایی آنها در جریان تجمع های اعتراض آمیز به نتیجه انتخابات سال گذشته موجب نگرانی داوطلبان و خانواده های آنان شده است. علاوه بر این، انتشار اسامی 140 برگزیده کنکور سال 89 قبل از برگزاری آزمون از سوی موسسه کانون فرهنگی آموزش(قلم چی) در روزنامه جام جم، موجب شد تا سازمان سنجش با انتشار اطلاعیه ای ادعای موسسه مذکور را تکذیب کند.

خبرگزاری های داخلی در روزهای گذشته اعلام کرده بودند که بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری از سوی برخی مراکز و نهادهای ناشناخته پیامک های تهدید آمیزی مبنی بر شناسایی آنها در تجمعات پس از انتخابات دریافت کرده اند و اینکه در صورت قبولی نیز پذیرفته  نخواهند شد.

بنا به گزارش سایت آفتاب در این پیامک ها آمده است: “داوطلبانی که در جریان انتخابات و راهپیمایی های پس از انتخابات شرکت کرده اند در کنکور پذیرفته نمی شوند”.

انتشار این پیامک ها که در ابعاد وسیعی صورت گرفته، کارشناسان را متوجه نقش نهاد های پرنفوذ امنیتی در این ماجرا کرده است؛به ویژه آنکه سخنان  رئیس سازمان سنجش در گفت و گو با خبرگزاری مهر هم که از “مقاصد سیاسی برخی جریان های سود جو” خبر داده، گمانه زنی ها را تقویت کرده است.

بنا به گزارش خبرگزاری مهر، محمد حسین سرور الدین  درباره این پیامک های تهدید آمیزگفته است: “عده ای برای اینکه از نظر سیاسی به مقاصد خود برسند حاضر می شوند یک و نیم میلیون جوان را مضطرب کنند. افرادی که این پیامک را ساخته و در صدد انتشارش برآمده اند نه انصاف دارند و نه دین”.

وی افزوده: “از ارسال کنندگان این پیامک ها عاجزانه استدعا می کنم اگر حسن نیت دارند این چند روز را دست از خدمت بردارند و بعدا به خدمتشان ادامه دهند”.

سرورالدین همچنین از قوه قضاییه خواسته است مراکز ارسال کننده این پیامک ها را “جریمه” کند.

وی گفته است: “مسئولان باید این افراد را شناسایی و تحت تعقیب قرار دهند و با آنها برخورد قضایی کنند. این افراد جرم کوچکی مرتکب نشده اند. باید محاکم قضایی آنها را وادار کنند که یا حرفشان را اثبات کنند و یا تاثیر حرفهای کذبشان را حساب کنند و متناسب با آن جریمه شوند”. 

او همچنین از ناتوانی سازمان سنجش در “ردیابی” این نهادها و افراد خبر داده است.

سرورالدین روز دوشنبه با خبرگزاری مهر گفت و گو کرده بود، اما ارسال پیامک های تهدیدآمیز در روزهای پس از مصاحبه نیز ادامه پیدا کردتا حدی که سازمان سنجش مجبور شد با انتشار اطلاعیه ای نسبت به نگرانی های داوطلبان واکنش نشان دهد.

بنا به گزارش خبرگزاری فارس، در اطلاعیه سازمان سنجش که روز گذشته منتشر شد آمده است: “اخیراً افرادی با ارسال پیامک به تلفن همراه داوطلبان، با هدف ایجاد تشویش و اضطراب، سعی در سوءاستفاده از داوطلبان را دارند، لذا این سازمان ضمن پیگیری موضوع از طریق دستگاههای ذیصلاح، موکداً توصیه می‌نماید با نزدیک‌تر شدن به زمان برگزاری آزمون سراسری سال 89 مراقب ترفندهای مغرضانه افراد باشند و در صورت لزوم، سازمان را برای پیگیری موضوع مطلع نمایند. لازم به یادآوری است که سازمان سنجش آموزش کشور به هیچ وجه از طریق ارسال پیامک اطلاع رسانی نمی‌نماید”.

گفتنی است پیش از این هم در جریان اعتراضات پس از انتخابات، پیامک های تهدید آمیزی مبنی بر شناسایی و بازداشت شرکت کنندگان  منتشر شده بود.

 همچنین در اقدامی بی سابقه، موسسه ای به نام “کانون فرهنگی آموزش(قلم چی)” اسامی 140 نفر برگزیده به گفته خود “برتر” کنکوری راکه قرار است در روزهای آینده برگزار شود، به صورت آگهی تبلیغاتی در روزنامه جام جم، ارگان مطبوعاتی صداو سیما منتشر کرده است.

در اینباره نیز سازمان سنجش با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرده ادعاهای موسسه قلم چی “کذب محض” است.

بنا به گزارش ایسنا در اطلاعیه سازمان سنجش آمده است: “ضوابط و شرایط آزمون هر سال نسبت به سال گذشته متفاوت بوده و تا رقابت علمی انجام نشود و نمرات اکتسابی داوطلبان پردازش نشود، ‌هر گونه اظهار نظر و پیش‌گویی، وجاهت علمی و منطقی ندارد و داوطلبان و خانواده آنان اینگونه تبلیغات واهی را جدی نگیرند.

در این اطلاعیه همچنین آمده است: “سازمان با هیچ موسسه، آموزشگاه و رسانه‌ای در زمینه برگزاری آزمون‌های آزمایشی و انتخاب رشته، اعلام نتایج، طراحی سئوال همکاری نمی کند و پخش پیام تبلیغ از صدا و سیما و یا روزنامه‌های کثیرالانتشار بدین معنی نیست که فعالیت این موسسات و آموزشگاه‌ها قانونی و مورد تایید سازمان سنجش و وزارت علوم می باشند”.

گفتنی است کنکور سال ۸۹ پیش از این نیز به دلیل اعمال سهمیه بندی جنسیتی بر ضد دختران و همچنین ممنوعیت شرکت اتباع خارجی، از جمله افغان ها و عراقی ها در این آزمون، از سوی محافل آموزشی به عنوان کنکوری جنجالی لقب گرفته بود. لقبی که با تهدیدهای نهادهای امنیتی و اقدامات بی سابقه یک مافیای کمک آموزشی، به نظر می رسد  لقب درستی بوده است.