طناب دار بر گردن ۹ نفر دیگر

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» آمار گزارشگر ویژه و انکار "کیهان"

رسانه‌های حکومتی و منابع حقوق بشری در ادامه موج جدید اعدام‌ها در ایران، از اجرای احکام اعدام ۹ شهروند دیگر، به اتهام قتل و اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر در شهرهای ساری، خراسان جنوبی و زاهدان در طول دو روز گذشته خبر داده‌اند.

این اعدام‌ها همزمان است با انتشار گزارش مقطعی گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران که در آن به اعدام‌های گسترده در پی دادگاه‌های غیرعادلانه، به ویژه اعدام‌های جمعی و مخفیانه در برخی از زندانهای کشور پرداخته است؛ تاکیدی که روزنامه حکومتی کیهان، آن را “ادعایی پوچ و واهی” خوانده و نوشته: “مجازات اعدام جزو نادر‌ترین مجازات‌ها در ایران است.”

 

۲۷ اعدام در ۲۴ روز

ایسنا، از خبرگزاری‌های رسمی جمهوری اسلامی به نقل از دادستان عمومی و انقلاب ساری از اجرای حکم اعدام دو نفر که “قاچاقچی مواد مخدر” خوانده شده‌اند خبر داد.

به گفته اسدالله جعفری، این دو نفر از عوامل اصلی تهیه، توزیع و فروش مواد مخدر بودند و احکام آن‌ها پس از دستگیری و طی مراحل دادرسی و قطعیت آراء در سحرگاه روز یکشنبه، ۲۴ مهر، در زندان ساری به اجرا درآمده است.

دادستان ساری اشاره‌ای به اسم دو فرد اعدام شده نکرده، اما گفته است: “نظام مقدس جمهوری اسلامی دستگاه قضایی و مسوولان در مقابل سوداگران مرگ، جدی و قاطع هستند و به وظیفه قانونی خود عمل خواهند کرد.”

همزمان فارس، خبرگزاری نزدیک به سپاه، به نقل از فرماندهی نیروی انتظامی خراسان جنوبی، از اعدام فردی که از وی به عنوان قاتل “شهید الیاسی‌نژاد” یاد شده خبر داد.

این خبرگزاری علاوه بر آنکه اسمی از فرد اعدام شده نبرده، روشن هم نکرده مقتول که از او به عنوان “شهید” یاد شده چه کسی است، اما به نقل از امیر احمدعلی گودرزی، فرماندهی نیروی انتظامی خراسان جنوبی نوشته است: “در درگیری نیروی انتظامی با اشرار و توزیع‌کنندگان مواد مخدر در دهم تیر ماه سال جاری یکی از نیروهای انتظامی به شهادت رسید.”

به استناد آمارهای رسمی و اعلام شده در رسانه‌های دولتی، موارد اجرای احکام قطعی اعدام در یک ماه گذشته رو به افزایش گذاشته است. این رسانه‌ها پس از خبراعدام علیرضا ملاسلطانی نوجوان ۱۷ ساله، ۱۸ مورد اعدام را در شهرهای شیراز، اردبیل، ساری، زابل، ارومیه، اصفهان و قم تائید کرده‌اند.

در یک مورد دیگر، منابع حقوق بشری اعلام کرده‌اند که روز شنبه ۲۳ مهر ماه ۶ زندانی در زندان مرکزی زاهدان به اتهام حمل مواد مخدر اعدام شدند.

بر اساس گزارش های منتشر شده، یکی ازاعدام شدگان افغانی بوده است. خبرگزاری‌های دولتی اما با گذشت دو روز از این اعدام‌ها، هنوز به صورت رسمی آن را اعلام نکرده اند.

با احتساب این شش نفر، آمار اعدام‌های اعلام شده و مخفیانه، در طول ۲۴ روز گذشته به مرز ۳۰ نفر رسیده است.

متوسط اعدام در ایران از آغاز سال ۲۰۱۱ تا کنون، دو نفر در روز بوده که جمهوری اسلامی را در مقام دومین اعدام کننده در جهان، پس از چین، قرار می‌دهد.

 

اعدام‌ها؛ کیهان و گزارشگر ویژه

افزایش آمارهای رسمی اجرای احکام در ایران طی یک سال گذشته باعث نگرانی بسیاری از دولت‌ها و سازمان‌های مدافع حقوق بشر شده است.

در تازه‌ترین مورد واکنش‌ها به اعدام در زندانهای جمهوری اسلامی، گزارشگر ویژه حقوق بشر در گزارش مقعطی خود از وضعیت حقوق بشر ایران، به تشریح وضعیت نگران کننده اجرای احکام اعدام در کشور پرداخته است.

احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران، در سرفصلی جداگانه  از گزارش خود تحت عنوان “مجازات اعدام” با استناد به گزارش دوره‌ای دبیرکل سازمان به شورای حقوق بشر، گفته است آمار اعدام در ایران افزایش چشمگیری داشته است.

او در ادامه گزارش خود، ضمن ابراز نگرانی از افزایش چنین مجازاتی در ایران از عدم برخورداری متهمان از حق دادرسی عادلانه نیز خبر داده است.

گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران در ادامه به اعدام‌های گروهی مخفیانه در داخل زندان‌ها که در تعداد هشداردهنده‌ای رخ می‌دهد اشاره کرده و گفته است این اعدام‌ها “اغلب بدون اطلاع و حضور خانواده‌ها و وکلا صورت می‌گیرد.”

آقای شهید گزارش داده است که بیش از ۲۰۰ فقره اعدام که به صورت رسمی اعلام شده‌اند درسال ۲۰۱۱ رخ داده که در میان آن‌ها حداقل ۸۳ نفر، از جمله سه زندانی سیاسی تنها در ژانویه ۲۰۱۱ اعدام شده‌اند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل در فروردین ماه امسال، به پیشنهاد ایالات متحده آمریکا، احمد شهید را به عنوان گزارشگر ویژه‌ حقوق بشر در امور ایران تعیین کرد، اما جمهوری اسلامی با وجود درخواست مکرر گزارشگر برای سفر به ایران تا این لحظه اجازه ورود او را به ایران نداده است.

مقامات جمهوری اسلامی تاکنون در سطح گسترده‌ای به انتشار گزارش مقطعی گزارشگر ویژه واکنش نشان نداده‌اند، اما روزنامه کیهان روز یکشنبه در مطلبی نوشت در گزارش احمد شهید “بدون هیچ دلیل و شواهدی جمهوری اسلامی به کشوری متهم شده است که اعدام در آن رو به افزایش است.”

کیهان نوشته است: “این ادعای پوچ و واهی در حالی است که مجازات اعدام جزو نادر‌ترین مجازات‌ها در ایران است و به نظر می‌رسد واکنش این گزارش به اجرای قصاص نفس است که در ماههای گذشته بنابر تقاضای اولیای دم در پرونده‌های مختلف انجام شده است که تعداد آن‌ها نیز بسیار محدود بوده است.”

انتقاد این روزنامه حکومتی از گزارش احمد شهید در حالیست که به غیر از سازمان عفو بین الملل، وزارت امور خارجه کشورهای بریتانیا و آمریکا در گزارش‌های سالانه خود با اعلام آمارهای مختلف در مورد رشد فزاینده آمار اعدام در ایران هشدار داده‌اند.