۹ زن زندانی سیاسی در اعتصاب

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» هجوم گارد ویژه و هتک حرمت در زندان اوین

۹ زندانی سیاسی زن در اعتراض به هجوم گارد ویژه زندان اوین به بند زندانیان سیاسی زن دست به اعتصاب غذا زدند.امین احمدیان، همسر بهاره هدایت در مصاحبه با “روز”ضمن تایید این خبر گفت سه شنبه بعد از ظهر، زندانیان سیاسی زن را به حیاط زندان برده و همزمان گارد داخل بند نگهداری آنها شده و پس از تفتیش بند، بعضی از وسایل شخصی آنها را با خود برده اند. هنوز مشخص نیست این مساله در چه راستایی صورت گرفته؛ گویا دنبال وسیله ارتباطی یا گوشی موبایل بوده اند.

در حال حاضر ۳۷ زندانی سیاسی زن در این بند نگهداری می شوند. همسر بهاره هدایت میگوید: بازرسی بدنی توهین آمیزی از زندانیان سیاسی زن کرده و آنها هم به خاطر هتک حرمتی که صورت گرفته دست به اعتصاب غذا زده اند.

آقای احمدیان می افزاید: اعتصاب کننده ها خواستار اعاده حیثیت از خود هستند و همچنین میخواهند وسایل شخصی شان که توسط ماموران ضبط شده به آنها بازگردانده شود.

بهاره هدایت، ژیلا بنی یعقوب، مهسا امرآبادی، حکیمه شکری، شیوا نظرآهاری، ژیلا کرم زاده مکوندی، نازنین دیهمی، راحله زکایی و نسیم سلطان بیگی، ۹ زندانی ای هستند که دست به اعتصاب غذا زده اند.

همسر بهاره هدایت می گوید: بهاره همیشه مخالف اعتصاب غذا بود و حتی چند بار با نسرین ستوده هم صحبت کرده بود که اعتصاب غذایش را بشکند اما اکنون وضعیت اینقدر حاد و بغرنج شده که او نیز دست به اعتصاب غذا زده است. تا روز یکشنبه هم که برای ملاقات برویم امکان کسب خبر دیگری نداریم.

نسرین ستوده هم از دو هفته پیش در اعتراض به فشارهایی که بر خانواده اش اعمال می شود دست به اعتصاب غذا است. رضا خندان، همسر خانم ستوده به “روز” میگوید که وضعیت همسرش به شدت نگران کننده است و تاکنون چند بار به خاطر وخامت وضعیت جسمانی به بهداری اوین منتقل شده.

 امین احمدیان، همسر بهاره هدایت نیز می گوید: دیروز صبح خانم ستوده را برده و تهدید کرده اند که اگر اعتصاب غذایش را نشکند او را به سلول انفرادی منتقل خواهند کرد و اجازه ملاقات با خانواده را هم به او نخواهند داد. گفته اند باید اعتصابش را بشکند زیرا در غیر این صورت، اعتصاب غذا، سه هفته سلول انفرادی به عنوان تنبیهی دارد و این تنبیه را اجرا خواهند کرد.

او می افزاید: ۹ زندانی سیاسی دیگر را نیز تهدید کرده اند که در صورت ادامه اعتصاب به سلول انفرادی خواهند برد.

وب سایت کلمه گزارش داده است که زندانیان سیاسی زن هنگام هجوم ماموران گارد زندان به بند محل نگهداری آنها، برای نشان دادن اعتراض خود به سر دادن شعار “یا حسین میر حسین”، “مرگ بر دیکتاتور”، “موسوی زنده باد کروبی پاینده باد” و سرودهای “ای ایران”، “یار دبستانی” و “نه خارم نه خاشاک” کرده اند.

براساس گزارش این وب سایت، دردی زاده و سلامی از جمله مامورانی هستند که با شیوه های غیراخلاقی و توهین آمیز در هنگام تفتیش بدنی، اقدام به آزار بدنی زندانیان کرده اند؛ برخوردی که با اعتراض فائزه هاشمی، وکیل بند رو به رو شده است.

گفته می شود پس از شروع به کار علی اشرف رشیدی به عنوان رییس زندان اوین فشارها به زندانیان سیاسی افزایش یافته است. این فشارها طی هفته های گذشته با سخت گیری برای اعزام و درمان زندانیان سیاسی، بازرسی های بدنی در هنگام خروج و ورود و اجازه دخالت ماموران امنیتی در امور زندان تشدید و این امر سبب نارضایتی و نگرانی زندانیان سیاسی شده است.

مریم اکبری منفرد، مهسا امرآبادی، بسمه الجبوری (تبعه عراقی)، کبری بنازاده امیرخیزی، ژیلا بنی یعقوب، مطهره بهرامی، مریم جلیلی، نگار حائری، ریحانه حاجی ابراهیم دباغ، فاران حسامی، لوا خانجانی، نوشین خادم، نازنین دیهیمی، راحله ذکایی، بهناز ذاکر، میترا زحمتی، نسرین ستوده، نسیم سلطان بیگی، مهوش شهریاری، هانیه صانع فرشی، صغری غلام‌نژاد، ژیلا کرم‌زاده مکوندی، محبوبه کرمی، فریبا کمال آبادی، شبنم مددزاده، صدیقه مرادی، لادن مستوفی، کفایت ملک محمدی، منیژه نجم عراقی، منیژه نصرالهی، شیوا نظرآهاری، بهاره هدایت، نازنین دیهیمی، فائزه هاشمی رفسنجانی، حکیمه شکری، زهرا منصوری و عالیه تبرائی، ۳۷ زندانی سیاسی زن هستند که در بند زنان زندان اوین نگهداری می شوند.

ژیلا بنی یعقوب، مهسا امرآبادی و فارانِ حسامی، سه زندانی سیاسی زن هستند که از ملاقات با همسران زندانی خود محروم هستند. بهمن احمدی امویی، مسعود باستانی و کامران رحیمیان، همسران آنها، در زندان رجایی شهر زندانی هستند.