۹ دی؛ یوم الله یا روز نکبت استبداد دینی

نویسنده
نازنین کامدار

» تبلیغات بسیار برای یک راهپیمایی حکومتی

در سومین سالگرد راهپیمایی حکومتی ۹ دی که با تبلیغات گسترده‌ای در سطح رسانه‌های. وابسته به نهادهای نظام و صدا و سیمای جمهوری اسلامی همراه بود،ابوالفضل قدیانی، زندانی سیاسی،پیشنهاد کرد این روز به نام “نکبت استبداد دینی” نام گذاری شود.

دستگاه‌های تبلیغاتی حکومتی که این روز را در سال ۸۸ “حماسه” می‌خواندند، در سومین سالگرد آن،عناوینی چون “یوم الله ۹ دی”، “انقلاب سوم”، “روز ملی بصیرت” و عنوان‌های مشابه را به کار برده اند.

به جز سران سه قوه، تمامی وابستگان حکومت،چهره‌های سیاسی و مشخصا تمامی اصولگرانی که قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را دارند، دیروز به تمجید از راهپیمایی ۹ دی پرداختند وتمجیدهایی در ارتباط با آیت الله خامنه‌ای بر زبان آوردند.

در همین راستا بنا بر یک برنامه ریزی هماهنگ، تمامی نهادهای حکومتی روز گذشته مراسمی بعنوان “مراسم بزرگداشت یوم الله ۹ دی” برگزار کردند؛ همایش‌هایی که به تمجید از آیت الله خامنه‌ای،بسیج و سپاه اختصاص یافت.

در سطح شهر تهران نیز، آموزش و پرورش در برخی مناطق تهران از جمله منطقه ۱۷ که از دو سال پیش در آن میدانی را به نام “۹ دی” نام گذاری کرده‌اند، دانش آموزان را به خیابان ها آورد تا پرچم‌هایی کاغذی‌ را که بر روی آن‌ها عکس آیت الله خامنه‌ای دیده می‌شد،تکان دهند.

صدا و سیما اما پر رنگ‌ترین نقش را درتبلیغات ۹ دی بر عهده داشت. در همین راستا دیروز علاوه بر پخش دو تله فیلم سینمایی درباره “فتنه ۸۸”، در تمامی شبکه‌های آن “گزارش‌های ویژه”‌ای در باره آنچه که “یوم الله نهم دی” می‌نامید، نمایش داد؛گزارش‌هایی که محور اصلی آن‌ها حمله به مخالفان حکومتی، تاکید بر “نقش عوامل خارجی در فتنه ۸۸”، “رهبری با بصیرت آیت الله خامنه‌ای” وفتنه گر بودن میرحسین موسوی، مهدی کروبی و هاشمی رفسنجانی بود.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، برنامه‌های تبلیغاتی مشابهی نیز در مراکز استان‌ها از سوی نهادهای حکومتی به اجرا در آمده ست.

در قم هم برخی از هواداران آیت اله مصباح که خود را “عماریون” و “سربازان جنگ نرم” می‌نامند با برپایی تجمعاتی به تمجید از آیت الله خامنه‌ای پرداختند و مصباح یزدی نیز در جمع آنان سخنران کرد و مدعی شد که “۲۰ سال برای فتنه ۸۸ برنامه ریزی شده بود.”

در این میان برخی از عوامل حکومت و رسانه‌های تندرو، نوک پیکان حملات خود را به سمت هاشمی رفسنجانی نشانه رفتند و تلویحا وی را “عامل اصلی فتنه” معرفی کردند.

از جمله بخشی از سخنان اخیر آیت الله علم الهدی در جهان نیوز برجسته شد که در آن گفته است: “در سال ۸۸ در شهریور ماه که اعضاء مجلس خبرگان رهبری به خدمت حضرت آقا رسیدند، ایشان فرمودند من به ایشان گفتم و آقا اشاره به آقای هاشمی رفسنجانی کردند و گفتند که می‌دانید که این کار پشتش خارجی‌ها هستند و می‌خواهند فتنه کنند و در واقع مسئله تقلب در انتخابات را آن‌ها مطرح کردند؛ آقای هاشمی رفسنجانی هم سری به نشانه تایید تکان دادند و بیانات مقام معظم رهبری را تایید کردند. بنابراین باید دانست که عوامل اصلی فتنه خارجی‌ها بودند و آن‌ها این چنین فتنه‌ای را برپا کردند “.

علیرضا ذاکانی، یکی از متهمان بازداشتگاه کهریزک و نماینده کنونی مجلس هم در سخنانی که مشرق نیوز آن را بازتاب داده، به نقش هاشمی در آنچه که “فتنه ۸۸” خوانده اشاره کرد و گفت: “با آقای هاشمی از طرف مجلس جلسه گذاشتیم. نکته جدی‌ای که وجود داشت و به نظرم یک حقیقت تلخ تاریخی است، این بود که وقتی آقای ابوترابی توضیح داد که نوع برخورد آقای موسوی به‌گونه‌ای بود که منجر شد به زمینه‌ای برای تشکیل جلسه بعدی که ما برویم و حرف‌های ایشان را بشنویم و این زمینه مثبت را بیان کرد، آقای هاشمی گفت: «آقای موسوی همه حرف‌هایش را با شما نزده است» و این بسیار معنادار بود”.

از سوی دولتی ها نیزکه این روز‌ها با دیگرنهادهای حکومتی، به گفته علی لاریجانی “زاویه” پیدا کرده اند، مراسم نمادینی برگزار شد که در آن محمد رضا رحیمی، معاون اول احمدی نژاد گفت: “خداوند بوسیله انتخابات ۸۸ و پیروزی آقای احمدی‌نژاد گام اول را در خاموش کردن فتنه برداشت تا فتنه ریشه در خاک کشور ندواند. مردم در ۹ دی ختم فتنه را با حماسه‌ای که آفریدند، رقم زدند؛ بنابراین تولد فتنه در انتخابات ۸۸ بود و نطفه‌اش پیش از انتخابات بسته شده بود اما ریشه‌اش در ۹ دی ساقط شد”.

حسن فیروز آبادی و محمد باقر قالیباف هم از جمله چهره‌هایی بودند که روز گذشته سخنانشان درباره ۹ دی با بازتاب خبری مواجه شد.

به نوشته فرارو، فیروز آبادی گفته است: “پایه گذار ۹دی پیامبر خدا و ترویج دهنده این جریان امام خمینی بود، اینکه بزرگان ما می‌گویند ۹دی با اصل انقلاب برابری می‌کند، بیانگر این موضوع است.”

محمد باقر قالیباف، یکی از کاندیداهای احتمالی انتخابات سال آینده هم در سخنانی ضمن تمجید از آیت الله خامنه‌ای،درباره موسوی و کروبی گفت: “این دو نفر حتی اگر توبه هم بکنند نمی‌توانند به دامن نظام بازگردند”.

اما در سوی دیگر، شهروندان و معترضان به سرکوب‌های سه سال گذشته انتقادات تندی درباره پروپاگاندای حکومتی درباره راهپیمایی بخشنامه‌ای ۹ دی مطرح کردند. ابوالفضل قدیانی، یکی از زندانیان سیاسی سر‌شناس از این جمله بود که طی پیامی روز ۹ دی را “روز نکبت استبداد دینی ” خوانده و نوشته است: “تلاش حاکمیت به کمک رسانه‌های ملی و وابسته برای تبدیل این روز به یوم الله، در پی کسب مشروعیت جهت ارایه وجهه‌ای مردمی است که مستبد بهتر از هر کس دیگری می‌داند که نقطهٔ ضعف‌اش کجاست و پایه‌های حکومتش را چگونه همین عدم مشروعیت می‌لرزاند”.

رسانه‌های جنبش سبز همچنین از بروز برخی “شیطنت”‌ها در رسانه دولت در این روز خبرداده‌اند؛ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت از ۹ دی در دو عنوان خبری به عنوان “فتنه ۹ دی” یاد کرده است.

سایت ندای سبز آزادی در اینباره می‌نویسد: “سایت ایرنا با استفاده از واژه «فتنه ۹ دی» در دوخبر یا گاف اساسی داد یا شیطنت کرد. این خبرگزاری وابسته به دولت در خبر روز پنج شنبه ۷ دی ماه با این تیتر«حسینی بوشهری: فتنه ۹دی بصیریت و زمان‌شناسی مردم را نشان داد» و همچنین در خبر دیگری درهمان روز با این تیتر«خواص بی‌بصیرت در جریان فتنه ۹ دی مقابل ارزش‌های انقلاب ایستادند» به انتشار خبر در سایت اقدام کرد. خبر اول مربوط به مدیرحوزه‌های علمیه کشور بود و خبر دوم هم در مصاحبه‌ای اختصاصی با فرمانده سپاه همدان صورت گرفت. آیا مدیر سایت خبری ایرنا متوجه اشتباه در تیترخبر‌ها نشده چرا که این روز به «یوم الله ۹ دی» نامگذاری شده است، یا اینکه دراستفاده از فتنه ۹ دی تعمدی صورت گرفته که بعد ازگذشت ۲۴ ساعت هنوزدر تیتر‌ها اصلاحی صورت نگرفت”.