دفاع دختر ایرانی ۹ ساله از والدین خود

نویسنده

» گزارش ون مینوت از مرکز پناهجویان

پلیس سوئیس به مرکز اقامت مهاجران یورش برد و با یک خانواده ایرانی که مخالف خروج از سوئیس بودند درگیری فیزیکی پیدا کرد.

“پلیس بابا من و مامان من انداخت. من از پلیس خواست نزد. پلیس من زد.” اینها جملات دست و پا شکسته دختر ۹ ساله ای است که هفت ماه پیش به همراه خانواده اش به سوئیس آمده و اتفاقاتی را که روز دوشنبه ۲ سپتامبر در شهر سنت کروا در نزدیکی مرز فرانسه روی داده شرح می دهد. این دختر کوچک ایرانی آستین خود را بالا می زند و ضرب دیدگی بازوی خود را که به دلیل خشونت پلیس ایجاد شده نشان می دهد. مادرش، یک ایرانی ۲۹ ساله که چهار ماهه باردار است، تنها یک کلمه را برای بیان رنج خود بر زبان می آورد: “وحشتناک بود.”

یک پناهنده افغان می گوید شاهد مداخله پلیس به این مرکز بوده که در راستای اخراج یک خانواده پناهجوی ایرانی از خاک سوئیس انجام شده. این خانواده شامل یک زوج و دو دختر ۹ ساله و ۴ ساله است. این پناهنده افغان می گوید: “یکی از مأموران پلیس زانوی خود را روی زنی که بر زمین افتاده بود گذاشت. چهار مأمور پلیس او را کنترل می کردند. شوهر به مأموران فریاد می زد که مراقب باشید، او باردار است و دخترها نیز گریه می کردند.”

پلیس استان اظهارات خانواده ایرانی و نزدیکان آنها را صورتجلسه کردند. فیلیپ ژاتون از اعضای پلیس دراین خصوص می گوید: “مداخله پلیس در چارچوب تصمیمی انجام شد که برای اخراج این خانواده ایرانی اتخاذ شده بود. مأموران با افرادی مهاجم و بسیار مصمم برخورد کردند. یکی از دختربچه ها یک قطعه چوب برداشت که روی آن چند چاقو قرار داشت. مأموران می بایست از خودشان و همچنین از اعضای این خانواده دفاع می کردند.”

مرد و دو فرزند به اداره پلیس و مادر به یک بیمارستان روانی منتقل شد. او همان روز حوالی ظهر دو دخترش را دید. پدر درحال حاضر در بازداشت بسر می برد.

این رویداد موجی از تحقیر را در محافل پناهجویی به راه انداخت. دکتر پل اشنایدر، رییس سابق بیمارستان سنت کروا، احساسات خود را در روزنامه “ژورنال دو سنت کروا” منتشر کرده. او می نویسد: “آیا به وحشت فراموش نشدنی ای که در ذهن این بچه ها ایجاد کرده اید اندیشیده اید؟ مسؤولان دولتی چگونه براساس هوش و وجدان خود تصمیم گیری می کنند؟ دلم برای آنها می سوزد. دلم برای خودمان می سوزد.”

منبع: ون مینوت، ۱۱ سپتامبر