همدستان زنجانی، مانع پرداخت بدهی ها

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» هشت ماه در زندان، هنوز اول راه

تا چند روز دیگر حضور بابک زنجانی در بازداشت، ۸ ماهه می‌شود اما هنوز از سرنوشت و جزئیات پرونده او اطلاعی در دست نیست. حتی امیدواری‌های اولیه در مورد امکان وصول برخی از بدهی‌های او با فروش دارایی‌های این میلیاردر نفتی رنگ باخته و تاکنون جز یک باشگاه فوتبال، چیزی از مایملک زنجانی به فروش نرفته است که در مورد این یک فقره فروش هم حرف و حدیث بسیار وجود دارد. در تازه‌ترین اظهارنظر مقامات پیرامون این پرونده، یک نماینده مجلس عنوان کرده که زنجانی بدهی‌اش را پس نخواهد داد و همدستان سابقش در خارج از زندان به او خط می‌دهند. پیش از این از سوی نمایندگان مجلس عنوان شده بود که وصول مطالبات از نزدیکان زنجانی در دستور کار قرار گرفته است.

 

خوش‌بینی سیستم نظارتی به همکاری زنجانی

فساد ۹ هزار میلیارد تومانی، موضوع پرونده‌ای است که مقامات ارشد نظام در باره آن اظهارنظر کرده و جلسه تشکیل داده‌اند اما گویا به تصمیم مشخصی نرسیده‌اند و یا این که این تصمیم را برای عموم بازگو نکرده‌اند. تنها متهم معرفی شده در این پرونده هم بابک زنجانی است که مدت‌هاست در بازداشت به سر می‌برد. این میلیاردر جوان پیش از بازداشت مدعی شده بود که سالیانه ۶-۷ میلیارد یورو درآمد دارد اما تاکنون هیچ دورنمای روشنی برای وصول بدهی ۹ هزار میلیارد تومانی او وجود ندارد.

حسین دهدشتی، نماینده آبادان در مجلس و یکی از نمایندگان پیگیر پرونده بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت معتقد است که زنجانی تصمیم به پرداخت بدهی‌هایش را ندارد. او به وبسایت تدبیرخبر گفت: “من اطمینان دارم که بابک زنجانی هیچ میل و اراده‌ای برای پرداخت بدهی اش به وزارت نفت ندارد اما برخی از اعضای کمیسیون انرژی و اصل ۹۰ مجلس بر این باور هستند که وقتی قوه‌قضاییه در حال پیگیری این پرونده است نیازی به ورود مجلس نیست. البته من و چند نماینده دیگر به این خواست آنان توجه نمی‌کنیم و همچنان موضوع بابک زنجانی را پیگیر می‌کنیم.”

او با تاکید بر این که بابک زنجانی به تنهایی ۹ هزار میلیارد تومان از پول بیت‌المال را نمی‌توانست به دست بیاورد، عنوان کرد: “زنجانی حتی اگر خودش هم تمایل به بازگرداندن پول وزارت نفت داشته باشد، شریک‌ها یا همدستانش موافق این کار نیستند و تلاش می کنند او را دور بزنند.”

دهدشتی همچنین خواستار معرفی همدستان زنجانی از سوی قوه‌قضاییه شد و از پیگیری پرونده با اتکا به ارتباطات غیررسمی خبر داد چرا که به گفته او “عده‌ای منافعی در این پرونده دارند و فشارهای خودشان را می‌آورند که امیدوارم درنهایت نهادهای مسوول بتوانند مقابل این فشارها مقاومت کنند.”

عضو کمیته تحقیق و تفحص از پرونده بابک زنجانی منتقد خوش‌بینی مسوولان است: “سیستم نظارتی خوشبین بودند که بابک زنجانی پول وزارت نفت را بازمی‌گرداند اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد و ما گلایه داریم چون وقتی زمان می گذرد این پرونده نیز ارزش خود را از دست می‌دهد و فراموش می‌شود.”

این نخستین بار نیست که صحبت از نزدیکان و همدستان بابک زنجانی به میان می‌آید. خرداد ماه گذشته امیرعباس سلطانی، نماینده مجلس و عضو کمیته پیگیری این پرونده خبر داد که “بابک زنجانی در اعتراف‌هایش چند نفر را به بازجوها معرفی کرده است تا از طریق آنان بتواند بدهی خود به وزارت نفت را پرداخت کند. گرچه او چندین بار است که ضمانت‌های بدون اعتبار به وزارت نفت ارایه کرده است اما این بار امیدواریم که آن چند نفری که معرفی کرده است وجود خارجی داشته باشند.”

او معتقد بود اگرچه زنجانی در زندان است اما اطرافیان و شریکانش به راحتی می‌توانند با فروش اموالش در خارج از کشور، بدهی او را پرداخت کنند.

کمی قبل از آن هم رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفته بود: “بر اساس آخرین بررسی‌های ما افرادی نزدیک به بابک زنجانی شناسایی شدند که می‌توانند بدهی او به وزارت نفت را پرداخت کنند.”

به گفته محمدعلی پورمختار، زنجانی با استفاده از افراد زیادی می‌تواند بدهی خود را پرداخت کند و برخی از این افراد توسط مجلس شناسایی شده‌اند: “ این افرادی که ما شناسایی کردیم با ساز و کار خود می‌توانند پول‌های بلوکه شده زنجانی را در کشورهای خارجی آزاد و بدهی وزارت نفت را پرداخت کنند. ما به این افراد اعلام کردیم که پول‌های زنجانی را به کشور بازگردانند اما اگر این کار را انجام ندهند آنان را به دستگاه قضایی معرفی می‌کنیم.”

این نماینده مجلس تاکید کرده بود که اولتیماتوم مجلس به نزدیکان شناسایی شده بابک زنجانی جدی است و خودشان هم از این جدیت آگاه هستند.

 

درماندگی از حل پرونده ۹۰ هزار میلیارد تومانی

حالا نزدیک به دو ماه از اولتیماتوم رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به نزدیکان زنجانی می‌گذرد و خبری از مشارکت آنها برای پرداخت بدهی‌ها نیست. یک نماینده دیگر مجلس هم می‌گوید که همدستانش نه تنها خود عزمی برای پرداخت این مبلغ ندارند بلکه مانع همکاری بابک زنجانی هم شده‌اند.

مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری هم هفته گذشته به صراحت از عدم همکاری زنجانی و درماندگی نسبت به حل این پرونده سخن گفت: “واقعیت این است که پرونده فساد بسیار پیچیده است و به سرعت حل نمی‌شود. در موضوع بابک زنجانی و بحث هشت هزار میلیارد تومان شاهد هستیم که متأسفانه هنوز همکاری نمی‌کند و معلوم نیست که بخشی از دارایی‌ها که پول بیت‌المال است و باید به خزانه وارد شود کجاست و ما در آن مانده‌ایم.”

روز بیست و یکم تیر ماه، جلسه رسیدگی به پرونده مطالبات دولت از بابک زنجانی و بررسی راهکارهای وصول هرچه سریع‌تر این بدهی‌ها به ریاست معاون اول رییس‌جمهوری برگزار شد. در این جلسه به جز اسحاق جهانگیری، معاون اول قوه قضائیه، دادستان تهران، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، وزرای نفت، اطلاعات و امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی نیز حضور داشتند و تصمیم گرفتند تا به منظور وصول مطالبات وزارت نفت، با همکاری دولت و دستگاه قضایی ظرف مدت یک ماه نسبت به تملیک اموال بابک زنجانی بر اساس قیمت‌های تعیین شده توسط کارشناسان رسمی مورد تأیید دولت، مرجع قضایی و مالک اموال اقدام شود

به تازگی صفحه فیس‌بوکی بابک زنجانی هم به روز شده و به رسانه‌ها و اشخاص پیگیر این پرونده هشدار داده است. احتمالا این پیام از سوی نزدیکان زنجانی تهیه و منتشر شده و در آن آمده است: “از کلیه رسانه‌ها، اشخاص و نهادها رسما تقاضا داریم که به غیر از آنچه رسما از طریق دادستانی و یا مراجع ذیصلاح در اختیار رسانه‌ها قرار داده می‌شود به هیچ عنوان اخبار و یا مطلب دیگری که فاقد مدرک و یا مستندات است و باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود در مورد پرونده آقای بابک زنجانی منتشر ننمایند. لازم به یادآوری است که شرکت هلدینگ سورینت و شرکت‌های تابعه و همچنین شخص آقای بابک زنجانی حق پیگرد قانونی را برای خود محفوظ می‌دارند و با متخلفین طبق قانون مجازات اسلامی و یا قانون مطبوعات برخورد خواهد شد.”