خانواده ۹ نوزاد متوفی شکایت کنند

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس در مصاحبه با روز

ماجرای مرگ بیش از ۹ نوزاد بر اثر عفونت بیمارستانی در بیمارستان امام خمینی تنها در دو ماه بهمن و اسفند، این‌روزها خبرساز شده است. این ماجرا از سوی روزنامه اعتماد پیگیری و توسط یکی از کارکنان این بیمارستان تایید شد، اما دکتر بهنام شباب، مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر مرگ این نوزادان به این دلیل را تکذیب کرده و در عین حال عفونت بیمارستانی را امری اجتناب‌ناپذیر دانسته است: “بعد از انتشار گزارشی درباره احتمال عفونت در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان، بلافاصله با دستور کمیته ویژه، این بخش تعطیل و برای از بین بردن عفونت احتمالی اقدام شده است.” در همین رابطه محمدحسین قربانی، سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با روز ضمن ابراز “بی‌اطلاعی” از جزئیات ماجرا می‌گوید کمیسیون بهداشت آماده است تا درصورت رسیدن گزارش تخلفات و قصور، ماجرا را پیگیری کند: “اگر خانواده‎‌ متوفی‌ها، آسیب‌دیده‌ها و… شکایتی از نحوه رسیدگی به بیمار خود در بیمارستان‌ها دارند علاوه بر شکایت در مراجع قضایی و پیگیری از طریق مدعی‌العموم، می‌توانند این موارد را به مجلس هم گزارش کنند تا ما پیگیری کنیم.”

 

مسئولانی که مسئولیت به عهده نمی ‌ گیرند

“تعداد نوزادان فوت شده بیشتر از ۹ نفر بوده و حتی یکی از نوزادان پس از سال‌ها چشم انتظاری مادر و پدر و به روش لقاح مصنوعی متولد شده بوده، مسوولان بیمارستان هم تمایلی به رسانه‌ای شدن این موضوع نداشتند اما نتوانستند مانع از انتشار خبر فوت ۹ نوزاد شوند و عفونت آسینتوباکتر هم به بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان وارد شده و بخش ویژه نوزادان را هم بیش از ۱۰ روز تعطیل کردند… “این روایت را یکی از کارکنان بیمارستان امام خمینی به روزنامه اعتماد گفته است. حالا روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران توضیحاتی را در این زمینه منتشر کرده است که می‌گوید بیش از ۶۰ درصد از زایمان‌های انجام شده در این بیمارستان جزء زایمان‌های پرخطر محسوب می‌شوند و این‌گونه زایمان‌ها معمولاً با درصد بالایی از مرگ و میر نوزاد همراه است”.

در این توضیحات آمده: عفونت بیمارستانی یکی از عوارض شایع در بیماران بستری به خصوص در بیماران بخشهای ویزه است. عفونت نوزادان در NICU با توجه به وزن پایین، نارس بودن و بیماری‌های زمینه‌ای نوزادان امری اجتناب ناپذیر است. روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همچنین مدعی شده که میزان مرگ و میر این بخش در ماه مورد نظر تفاوتی با آمار ماه‌های قبل نداشته است.

این درحالی است که صدف علی‍‌پور، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، تنها با تایید خبر فوت ۹ نوزاد در به اعتماد گفته است که از ۹ نوزادی که در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان بیمارستان امام خمینی بستری بودند و در فاصله دی تا اسفند ۹۳ فوت شدند، فقط سه نوزاد به عفونت بیمارستانی آسینتوباکتر مبتلا شدند و علت فوت سایر نوزادان بیماری‌های زمینه‌ای بوده است. دیگر مقامات مسئول هم خبر را تکذیب نکرده اما اغلب این مرگ‌ومیرها و را طبیعی دانسته‌اند.

 بنفشه سام‌گیس، روزنامه‌نگار اجتماعی در روزنامه اعتماد نوشته است: “هیچ یک از مسئولان حاضر نیستند درباره قصور افرادی که در انجام وظایف خود کوتاهی کرده‌اند حرفی بزنند و با ظرافت از این موضوع می‌گذرند.”

محمدحسین قربانی، سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس که با روز گفت‌وگو می‌کند، می‌گوید: “کشورما در حوزه درمان در سطح خوبی قرار دارد، نمی‌گوییم کاملا از استانداردهای بین المللی برخورداریم، به هر حال کمبودهایی هست هم از نظر نیروی انسانی و هم تجهیزات. ولی می‌توان گفت در کل ما شرایط قابل قبول و مطلوبی داریم.” به گفته این نماینده پس از به اجرا درآمدن طرح تحول سلامت خدمات بهتری به مردم ارائه شده و مجلس هم در همین رابطه بودجه مناسبی را به وزارت بهداشت اختصاص داده است. قربانی در ادامه تاکید می‌کند که ماجرای مرگ و میر نوزادان در بیمارستان امام خمینی، توسط مجلس قابل پیگیری است.

احمد آریایی‌نژاد دیگر عضو کمیسیون بهداشت هم درباره مرگ نوزادان در بیمارستان امام خمینی می‌گوید: “اگر صحت این مساله اثبات شود و به این نتیجه برسیم که عفونت بیمارستانی عامل مرگ این نوزادان بوده است، خاطیان این اقدام باید پاسخگو بوده و با آنها برخورد می‌شود.”

به گفته این نماینده مجلس، عفونت بیمارستانی در کشور ما رواج دارد و بی‌احتیاطی در رعایت بهداشت محیط بیمارستانی، گاهی اوقات باعث می‌شود که بیمارستان‌های ما یک نفر را مداوا کنند، ولی در عوض چند نفر دیگر از بیماران را به عفونت‌های بیمارستانی گرفتار کنند.

 

این نخستین بار نیست

اما این ۹ نوزاد تنها قربانیان عفونت بیمارستانی در ایران نیستند. اواخر سال گذشته هم ۱۵ بیمار در مراجعه به کلینیک چشم پزشکی رازی در شمال تهران و پس از تزریق داروی “اوستین”، دچار نابینایی شدند در حالی که پیش از آن هم شیوع عفونت بیمارستانی در بخش مراقبت‌های ویژه بیماران قلبی یکی دیگر رسانه‌ای شده بود. به گزارش جام جم، تابستان سال گذشته هم ۱۷ نفر از بیماران اهل شهر ساری برای عمل آب مروارید چشم به بیمارستان نیمه‌ شعبان ساری مراجعه کرده‌ بودند که چند روز پس از عمل جراحی به عفونت چشمی مبتلا شدند و براساس اخبار اعلامی چهار نفر از این بیماران نیز با عوارض شدید چشمی مواجه شدند.

گزارش‌های وزارت بهداشت حاکی از آن است که هر سال حدود شش میلیون نفر در کشور بستری می‌شوند که بین ۱۰ تا ۱۵ درصد آن‌ها، یعنی سالانه بیش از ۶۰۰ هزار بیمار به عفونت بیمارستانی مبتلا می‌شوند. اما از تعداد مرگ و میر این افراد آماری دست نیست.

افشای ماجرای بیمارستان امام حمینی درست در زمانی صورت گرفت که پخش سریال طنز در حاشیه با شکایت پزشکان و سازمان نظام پزشکی مورد گفتگوی محافل عمومی و حتی مجلس و دولتیان بود، رسانه ها نیز بدان پرداخته و درباره آن اظهار نظرهایی می کردند که در مجموع بر این پایه بود که نباید گروه ها از مطرح شدن ماجراهایشان حتی به صورت طنز و بزرگ نمایی شده احساس توهین کنند و بخواهند مانع آن شوند. پزشکان هم در مقابل اظهار نظر کرده اند که چنین سریال هایی بزرگ نمایی مشکلات بیمارستان هاست.

کارتون محمد طحانی در روزنامه آرمان یکشنبه اشاره به همین همزمانی دارد.

عکس بالای گزارش آرشیوی است