9 دلیل برای حمله به ایران

نویسنده

با گذشت تابستان، نگرانی ها بار دیگر آغاز شده اند. دیپلماسی غربی مجدداً وارد تنش شده و همه چیز نشان می دهد که باز هدف خاورمیانه است. در ماه های آینده، اصلی ترین نقطه تمرکز و هدف بعدی امریکایی ها ایران است. ما باید انتظار یک بحران سیاسی، دیپلماتیک، رسانه ای و نظامی بی سابقه علیه این کشور و برنامه هسته ای اش را داشته باشیم. زیرا زمان باقی مانده برای رییس جمهور جرج بوش از این پس باید نسبت به این پرونده محاسبه شود. با توجه به برخی از رویدادهای اخیر می توان اذعان داشت که جنگ در شش ماه آینده به وقوع خواهد پیوست، مگر اینکه معجزه ای مانند ماجرای لیبی یا کره شمالی روی دهد.

روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، با نه دلیل ثابت کرده است که در شش ماه آینده جنگی علیه ایران به وقوع خواهد پیوست.

اولین شاخص

جرج بوش به منظور صحبت پیرامون خطرات برنامه هسته ای ایران، از واژه “هولوکاست هسته ای” سخن گفته و بدین ترتیب آشکارا به تهران هشدار داده که بیش از این در برنامه غنی سازی خود پیشروی نکند. او با بیان این واژه قصد داشته جدا از تهدید ایران، افکار عمومی مردم امریکا و حتی جهان را برای احتمال استفاده از تسلیحات اتمی امریکایی علیه این کشور آماده کرده باشد.

جای بلر

نیکلا سارکوزی، رییس جمهور جدید فرانسه، به تدریج جای خالی تونی بلر را به عنوان بهترین متحد واشنگتن پر می کند. او شیوه شیراک را فراموش کرده و در پی امریکایی کردن مواضع خود در خاورمیانه می باشد. وی پس از بازگشت از تعطیلات امریکا، در برابر 188 سفیری که نماینده فرانسه در سراسر جهان هستند اعلام کرد دستیابی به سلاح اتمی خط قرمزی است که ایران نباید از آن بگذرد. رییس جمهور فرانسه همچنین گفت که ایران در صورت عدم چشم پوشی از جاه طلبی های هسته ای خود به شدت در معرض خطر بمباران قرار دارد.

نظر هرش

سیمور هرش، روزنامه نگار امریکایی، در سفر چند هفته قبل خود به پاریس در برابر یک گروه از همکاران فرانسوی اظهار داشت که به گفته منابعی از کاخ سفید، تصمیم حمله به ایران اتخاذ شده و اکنون اردوگاه بازهای نزدیک به دیک چنی، معاون رییس جمهور امریکا، حرف آخر را در این مسأله می زند. ازطرف دیگر، رابرت گیتس، وزیر دفاع امریکا، در نظر دارد استعفای خود را اعلام کند و دلیل او از کناره گیری، عدم شناخت پیامدهای فاجعه باری است که پس از وقوع جنگ روی خواهند داد.

تهدید جدی

نیکلاس برنز، معاون سیاسی وزیر امور خارجه امریکا، به راجر کوهن، از روزنامه نیویورک تایمز، اعلام کرده اکثر کشورهای سنی منطقه، ایران را به عنوان آشوبگری می شناسند که از تروریسم حمایت می کند و این کشور را تهدیدی برای ثبات منطقه می دانند. وی همچنین افزوده است که این کشورها، و به ویژه شیخ نشین های نفتی خلیج فارس، دریافته اند که ایران تهدیدی بسیار جدی تر از اسراییل است.

سپاه پاسداران

ایالات متحده اخیراً نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست بین المللی سازمان های تروریستی قرار داده است. دولتمردان امریکایی مجدداً دولت تهران را به حمایت از نیروهای مقاومت عراقی، از جمله القاعده، و تحویل سلاح های پیشرفته به آنها متهم کرده اند. به گفته مقام های امریکایی، این مسأله بیلان کشته شدگان نیروهای این کشور را در عراق بسیار سنگین کرده است.

آموزش سعودی ها

عربستان سعودی قراردادی به ارزش 5 میلیارد دلار را با یک شرکت امریکایی امضاء کرده که طی آن قرار است 35 هزار نفر آموزش ببینند و به تجهیزات لازم برای محافظت از تأسیسات نفتی مسلح شوند. همچنین باید یادآوری کرد که القاعده در یک سال گذشته عملیاتی را علیه این تأسیسات تدارک دیده، ولی نتوانسته در مناطق حفاظت شده نفوذ کند. ازطرف دیگر، ایران دارای تجهیزات لازم برای حمله به این تأسیسات می باشد: به وسیله یک هواپیمای انتحاری یا با استفاده از موشک های شهاب. مطمئناً چنین حمله ای می تواند صادرات نفتی سعودی را با مشکلات جدی مواجه سازد. به همین دلیل، نیروهای امریکایی واحدهای ضد موشکی خود را [پاتریوت] در منطقه، به ویژه در کویت و در نزدیکی سواحل سعودی، نگاه داشته اند.

کنفرانس صلح

شتاب واشنگتن در برگزاری یک کنفرانس بین المللی در زمینه ایجاد صلح و دیدار بین محمود عباس و ایهود اولمرت برای اعلام توافق را می توان به عنوان هفتمین شاخص دانست. پیش بینی می شود که این کنفرانس بین المللی در پاییز برگزار خواهد شد. موفقیت در دیدار بین دولت های فلسطین و اسراییل می تواند موانع موجود در گزینه نظامی علیه ایران را هموار سازد، زیرا چنین توافقی باعث ایجاد رضایت در میان سنی های منطقه خواهد شد و آنها در اقدامات ایالات متحده و اسراییل به منظور مبارزه با متحدان ایران [سوریه، حزب الله لبنان و حماس فلسطین] مشارکت خواهند کرد.

تغییر دولت عراق

تغییر جهت ناگهانی جرج بوش نسبت به نوری المالکی، نخست وزیر عراق. پس از اینکه رییس جمهور امریکا اعلام کرد امیدوار است مالکی از سمت خود کناره گیری کند، او را مورد تحسین قرار داد. خوش بینانه ترین توضیح برای این تغییر موضع این است که انجام نقشه های مربوط به ایران سرعت یافته و اینکه دولت امریکا دیگر زمان کافی برای تغییر دولت عراق را ندارد.

واکنش لندن

آخرین خروج نیروهای بریتانیایی از بصره نشان دهنده این است که بریتانیا از یک طرف متقاعد شده که پیروز شدن در عراق غیرممکن است و از طرف دیگر می خواهد نیروهای خود را قبل از اقدامات تلافی جویانه ایران [به دنبال حمله امریکا] از عراق خارج کند. در حقیقت، سربازان بریتانیایی مستقر در بصره که در نزدیکی مرزهای ایران قرار دارد، می توانند هدف ایده آلی برای نیروهای ایرانی باشند.

بوش در برابر دو شکست در عراق و افغانستان، اکنون معتقد است که تنها راه برای نجات ریاست جمهوری اش و نگهداشتن حزب خود در انتخابات آتی این است که از هر فرصتی نهایت استفاده را بکند و این یعنی حمله به ایران. او خطرات یک شکست دیگر را پذیرفته و به خوبی می داند که موشک های ایرانی نمی توانند به نیویورک یا واشنگتن برسند، ولی بی شک می توانند تل آویو، ریاض یا دوبی را مورد هدف قرار دهند.

منبع: کوریه انترناسیونال، 17 سپتامبر

مترجم: علی جواهری