شکایت 90 نفر علیه جانیان کهریزک

نویسنده

» همزمان با فشار بر افشاکنندگان خشونت علیه زندانیان

دادستان نظامی تهران روز گذشته خبر از شکایت 90 تن از کسانی خبر داد که در بازداشتگاه کهریزک زندانی بوده اند.

شکرالله بهرامی گفت که سه روز پیش 104 نفر از کسانی که در این ارتباط آسیب دیده بودند در دادسرا حاضر شدند که در حدود 15 نفر به عنوان گواه مسائلشان را مطرح کردند و 90 نفر نیز اعلام شکایت نمودند.

بازداشتگاه کهریزک که در جنوب تهران واقع است بعد از انتخابات 22 خرداد به محلی برای نگهداری معترضان به انتخابات تبدیل شده بود و بر اساس برخی از گزارش ها بازداشت شدگانی که در این بازداشتگاه نگهداری می شدند به شدت مورد ضرب و شتم و شکنجه و تجاوز قرار گرفته و برخی از آنان زیر شگنجه جان باخته اند.

شکرالله بهرامی، روز گذشته در حاشیه مراسم تودیع و معارفه دادستان نظامی تهران به خبرنگاران گفت که  هفت نفر از متهمان بازداشتگاه کهریزک بازداشت شده اند که همگی آنان از پرسنل نیروی انتظامی هستند.

به گفته او مسول بازداشتگاه کهریزک نیز که از مقامات انتظامی است، در بازداشت به سر می برد.

اظهارات بهرامی در حالی صورت می گیرد که پیش از این، اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی گفته بود: سه ماموری که به صورت خودسرانه نسبت به تنبیه بدنی شدید تعدادی از بازداشت شدگان اقدام کرده بودند، بازداشت شده اند.

دادستان نظامی تهران در مورد رسیدگی به اتهامات قضات متخلف در این پرونده نیز گفت: اتهام قضات در مرحله اول در دادسرای انتظامی قضات باید رسیدگی شود.

تاکنون درباره هویت متهمان فاجعه کهریزک و سمت آنها در نیروی انتظامی اشاره ای نشده است. این در حالی است که برخی از کسانی که از این بازداشتگاه که به “گوانتاناموی ایران” لقب گرفت آزاد شده اند از نقش مستقیم احمد رضا رادان، قائم مقام فرمانده نیروی انتظامی در جنایات صورت گرفته در این بازداشتگاه سخن گفته اند، اما مسولان نیروی انتظامی این قضیه را تکذیب می کنند.

احمد شفیعی، دادستان انتظامی قضات نیز روز گذشته از رسیدگی به تخلفات سه قاضی در ارتباط با حوادث پس از انتخابات، خبر داده و گفت: تقاضای تعقیب انتظامی این سه قاضی در جریان است و فعلا به نظر نهایی نرسیده است

به گفته او، این سه قاضی اکنون سرخدمتشان هستند و پرونده در حال رسیدگی است و بعد از آنکه به اظهارنظر نهایی رسید تصمیم گیری می شود.

احمد شفیعی هیچ اشاره ای به نام این سه قاضی نکرده اما بر اساس گزارش خبرنگار “روز” یکی از این سه قاضی، حیدری فر، دادیار شعبه دوم دادسرای امنیت دادگاه انقلاب تهران است که حکم انتقال بازداشت شدگان به کهریزک را امضا کرده و اکنون نیز در همین شعبه مشغول به کار است.

 

دادگاه کهریزک ، علنی یا غیرعلنی؟

از سوی دیگر و در حالیکه فرهاد تجری، عضو کمیته پی گیری مجلس برای وقایع بعد از انتخابات  از غیرعلنی بودن دادگاه متهمان کهریزک خبر داده است، شکرالله بهرامی دیروز گفته است که رئیس دادگاه باید در این خصوص تصمیم بگیرد و قاضی باید تشخیص دهد که دادگاه علنی باشد یا غیر علنی.

در این میان علی مطهری، نماینده تهران در مجلس برگزاری علنی دادگاه متخلفان بازداشتگاه کهریزک را برای ارتقای اعتماد عمومی ضروری دانست و گفت: ماموران متخلف در این مورد باید به صورت علنی محاکمه شوند و اسامی کامل آنان همراه عکس و مشخصات به اطلاع مردم برسد و مردم باید در جریان مجازات این افراد خاطی قرار بگیرند و ترتیبی اتخاذ شود که مطمئن شوند که آنها واقعا مجازات می شوند.

اظهارات مقام های قضایی در خصوص برخورد با عاملان جنایات کهریزک در شرایطی صورت می گیرد که روز شنبه، هیات سه نفره قضایی رسیدگی به حوادث و اغتشاشات پس از انتخابات در نامه ای به رییس قوه قضاییه افشاگری های مهدی کروبی در مورد وقوع تجاوز در زندان ها را دروغ دانست و خواستار برخورد قضایی با وی شد. این موضع گیری در شرایطی صورت گرفت که موضوع بخش مهمی از اتهامات مطرح شده علیه عاملان جنایات کهریزک، تجاوز جنسی بود است.