صادق خرازی: ۹۸ درصد از نیروهایمان را باید قایم کنیم

نویسنده
نازنین کامدار

» نبود "جنتلمن سیاسی" در جمهوری اسلامی

صادق خرازی، موسس تشکیلات “ندا” که به گفته خودش از دوستان صمیمی جواد ظریف و قاسم سلیمانی است و صفاتی چون “سردار دیپلماسی” و “سپهسالار مردم” به آنها داده، در گفت و گویی با روزنامه اعتماد، خود و جواد ظریف را “جنتلمن های سیاسی” خوانده و گفته هدف اش از راه اندازی تشکیلات “ندا” تربیت جنتلمن های سیاسی قابل صادرات بوده است.

او گفته: “یکی از دغدغه‌های ذهنی‌ام این بوده و هست که ما در ایران نیروی «جنتلمن» نداریم. یعنی نیروهایی که دارای جهان‌بینی و نیروهایی که برخوردار از کیفیت در سطح ملی و قابل نشان‌دادن به خارجه باشند، نداریم. حتی همین آقای ظریف و ناصری و خود من و دیگرانی که می‌بینید اینها تربیت به معنای حرفه‌ای نشده‌ایم و در مسیر تندبادهای سیاسی تجاربی را کسب کرده‌ایم. ما هم یا به دلیل خانواده‌هایمان یاد گرفته‌ایم که چگونه آداب معاشرت را رعایت کنیم یا چگونه باید لباس بپوشیم یا در مسیر راهی که بودیم و به دلیل استعدادی که داشتیم بعضی چیزها را فهمیدیم و یاد گرفتیم”.

او افزوده است: “باید بپذیریم کشور ما فاقد چنان نیروی تربیت یافته و آموزش دیده در عرصه سیاست داخلی و خارجی است که بتواند نیروهای قابل ارایه به بیرون از مرزهای ایران داشته باشد. ۹۸ درصد از آدم‌هایی که ما در کشور داریم قابل گذاشتن در ویترین نیستند و در استاندارد جهانی باید قایم‌شان کنیم. یعنی اینکه نمی‌توانید آنها را به دنیای امروز عرضه کنید! هدف اول من در تأسیس حزب تربیت پنج هزار نیروی نخبه سیاسی در کشور است. مثل مدرسه پاریس، مدرسه تافت و فلچر آمریکا، یا مدرسه دیپلماسی آکسفورد در انگلیس. راهش این است. بر همین اساس به این جمع‌بندی رسیدم که واقعا باید حزبی سیاسی با دیدگاه اصلاح‌طلبی به وجود بیاید تا این فقدان را جبران کند. آن هم با دیدگاه اعتدالی اصلاحات نه دیدگاه رادیکالی. هدف من با ندا هم تغییر ادبیات سیاسی و تربیت نیروی کارآمد، وفادار، ماندگار و متدین و جنتلمن در ایران است”.

او همچنین گفته مورد غضب سعید امامی بوده و وی برایش پرونده سازی کرده است.

خبرنگار اعتماد نیز در مقدمه ای که بر این گفت و گو نوشته، آورده است: “سیاستمداری خوش‌پوش و خونگرم. تنها لباس‌هایش را با هم، ست نمی‌کند که در عالم دیپلماسی و سیاست‌ورزی هم خوب می‌داند که ست کردن چگونه است. هم با مقام‌های ارشد نظام رابطه صمیمانه‌ای دارد هم با اصلاح‌طلبان. هم با ژنرال قاسم سلیمانی نشست و برخاست دارد، هم با سران کشورهای اروپایی. همین است که کمتر کسی پیدا می‌شود که با او دچار تنش باشد، هر چند به تازگی با راه‌اندازی حزب ندا چند نفری او را به نقد کشیدند اما کافی است تا یک بار دفا‌تر خاطراتش را تورق کرد و رایزنی‌های او را برای کسانی که امروز ناقدش شده‌اند دید. هر چند ۵۱ ساله است اما بیش از ده‌‌ها جلد خاطرات دارد که با خط خوش نوشته شده، زمانی که نشان می‌دهد دیپلمات دیروز و سیاستمدار امروز از‌‌ همان جوانی که سفیر ایران در سازمان ملل شده پرکار بوده است”.

صادق خرازی که خواهرش عروس آیت الله خامنه ای است، در زندگینامه ای که از خود در اینترنت منتشر کرده آورده است: “در خانواده روحانی نامداری و در خانه پدربزرگم مرحوم حاج سید مهدی خرازی که از تجار و رجال نامدار و موتمن طهران بود متولد شدم.پدرم روحانی تاجر زاده ای بود که فقط برای ترویج مکتب اهل بیت به کسوت روحانیت درآمده، آیت الله حاج سید محسن خرازی، که اینک از زمره فقیهان اصولی و اخلاقی و مقیم قم است. نسب من از پدرم به سادات اصفهان و از مادرم به سادات گلپایگان باز می گردد. نسب سیادت پدری در نهایت به طاهر بن یحیی بن زید بن علی ابن الحسین بن حسین بن علی ابن ابی طالب می رسد. و از مادر نیز به میرکبیر که در تخته فولاد اصفهان آرمیده، باز می گردد.سید بحر العلوم از سلسله ی اجداد مادری من است.و این دودمان نیز به حضرت سیدالشهداء نسب می برد. اجداد پدری من از زمره تاجران نامدار و مشهور اصفهان وتهران و از علاقمندان به ترویج علوم دینی و امور عام المنفعه و خدمات اجتماعی بودند و به همین دلیل سرای ایشان همواره محل رفت و آمد رجال سیاسی-فرهنگی و علمی بوده است”.

او در ادامه نوشته: “هم اینک دوران مهجوری و مشتاقی را سپری می کنم.با سید محمد خاتمی همکاری نزدیکی در باب گفت و گوی فرهنگ ها و تمدن ها دارم و مشاور ویژه ایشان هستم. با جمعی از همفکران، دانشنامه اسلام معاصر که به بررسی نحله ها و نهضت های سیاسی و فرهنگی دنیای اسلام طی دو قرن گذشته می پردازد، راه اندازی کرده ام. سایت دیپلماسی ایرانی و سایت اقتصاد ایرانی و سایت میراث فرهنگی اسلام و ایران را هم راه اندازی و اداره می کنم”.

وی پیش از این هم در یادداشتی نوشته بود: “قریب ۳۰ سال است که با جواد ظریف آشنایی، دوستی و برادری دارم. زمان آشنایی ما به دوران جنگ و حماسه دفاع مقدس ملت بزرگ ایران بازمی‌گردد. من در نهاد‌های درون نظام مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شورای عالی دفاع، ستاد تبلیغات جنگ، شورای عالی پشتیبانی جنگ، ستاد پدافند کل کشور و وزارت امور خارجه و خبرگزاری جمهوری اسلامی، مسئولیت داشتم و جواد عزیز در نیویورک کاردار جمهوری اسلامی نزد سامان ملل متحد بود اما همکاری نزدیکی با هم داشتیم”.

او در تمجید از فرمانده یگاه های برون مرزی سپاه پاسداران موسوم به سپاه قدس هم به خبرآنلاین گفته بود: “از دوران جنگ من خدمت قاسم سلیمانی و باقر قالیباف و برخی از دوستان دیگرمان ارادت دارم. من با قاسم سلیمانی، مرحوم شهید باقری (حسن افشردی)، مرحوم شهید خرازی، حاج همت، شهیدان باکری، آقای محسن رضایی، آقای شمخانی، آقا رحیم (سردار رحیم صفوی) و دوستان دیگری که بعضی از آن ها هنوز هستند و برخی از آن ها هم شهید شده اند، آشنایی دارم. در میان این ها یک دردانه ای بود به نام قاسم سلیمانی. همه این ها خوبند. همه این ها کسانی هستند که حق حیات معنوی گردن ملت ایران دارند و من به تک تک این دوستان ارادت دارم. بعضی می گویند که چرا این ها در سیاست دخالت می کنند. چرا این را زمانی که همه مملکت درحال از دست رفتن بود و این ها ایستاده بودند که این اتفاق نیفتد، چرا در آن زمان این را نمی گفتند؟ اگر این ها نبودند، امروز داعش در خیابان های تهران رژه می رفت. این ها نمادهای مقاومت ​اند، این ها ستون های فقرات امنیت ملی کشور هستند. این حرف های روشنفکری صد من یک غاز را باید به دور ریخت.من معتقدم در قانون اساسی ذکر شده سپاه پاسدار انقلاب است در تدوین اساسنامه سپاه که شهید مطهری شهید بهشتی و همین حضرت ایت الله خامنه ایی نقش داشتند و مهمترین رکن اساسی سپاه هوشمندی و تحلیل سیاسی اوست البته من معتقدم سپاه نبایست وارد خط و جریان سیاسی شوند ولی تحلیل سیاسی و هوشمندی و اگاهی در امور سیاسی جزو رکن تشکل ان است”.

وی افزوده بود: “سلیمانی سرچشمه محبت، مهربانی و معرفت است. در دورانی که من بیمار بودم، قاسم ( شاید بلااستثنا) هفته ای یکی دوبار بالای سر من بود. در دورانی بود که من کمتر می توانستم تشخیص بدهم، او، باقر قالیباف و برخی از دوستان دیگرمان همیشه بالای سر من بودند. محبت، معرفت، بزرگی و شکوهی که در این آدم هست با هیچ کسی قابل مقایسه نیست. اگر کسی مشکلی داشته باشد، قاسم با همه وجودش می رود و به او خدمت می کند. قاسم نه اهل خط است و نه اهل خط بازی”.

گفتنی ست خرازی در اولین همایش حزب “ندای ایرانیان” که در زمان راه اندازی اش با انتقادات گسترده ای در شبکه های مجازی و رسانه ها مواجه شد، عملا خود را کاندیدای انتخابات آتی مجلس معرفی کرده و گفته بود: “برای گرفتن قدرت حتما تلاش می‌کنیم و تعارف نداریم”.