صیغه از یک ساعت تا ۹۹ سال

لوپوئن
لوپوئن

» گزارش لوپوئن از ازدواج های موقت در ایران

آیان حامل

ازدواج موقت که ازسوی مسلمانان سنی منع شده و در نظر برخی شیعیان مجاز شمرده می شود، این امکان را به وجود آورده که زن و مرد برای یک مدت تعیین شده با یکدیگر ازدواج کنند.

تراکتی را در مسجد پخش می کنند که روی آن می توان هواپیماهای آمریکایی را درحال ریختن آنتن ماهواره روی ایران مشاهده کرد. رهبر انقلاب علی خامنه ای نسبت به آنتن های شیطانی که باعث زنا، تزویر، نزاع میان زن و مرد، و ترک کانون خانواده ازسوی دختران می شود هشدار می دهد. با این حال، کافی است سر خود را بلند کنید تا روی پشت بام تقریباً تمامی ساختمان ها در تهران دیش های ماهواره را ببینید. اینها “نمادهای جنگ موذیانه غرب علیه ایران” است.

چند جوان که نزدیک غروب در خیابان کنار مسجد جمع شده اند می گویند: “ولی درواقع، خود مسؤولان حکومت این آنتن ها را به ایران وارد می کنند. تقریباً هیچ کس شبکه های غم انگیز داخلی را که صرفاً به سخنان تک قطبی سران مذهبی اختصاص یافته تماشا نمی کند.” فیلیپ ولتی، سفیر سابق سوئیس در ایران، خاطرنشان می سازد که پشت این دیوارها “هر چیزی امکان پذیر است، زیرا اینجا کشوری با دو ظاهر است.”

 

توافق یک آخوند

کلیشه های ایران به موضوعات مختلفی مربوط می شود: دختران کوچکی که از سن ۹ سالگی به حفظ حجاب مجبور می شوند؛ زوج های جوانی که به دلیل داشتن روابط جنسی خارج از ازدواج به شکلی بیرحمانه مورد مجازات قرار می گیرند. کامران بدون هیچ نگرانی می گوید که برای فرار از دست پلیس منکرات که قبلاً به دلیل داشتن دوست دختر مورد تعقیب آنها بوده، مجبور به ازدواج موقت شد.

ازدواج موقت که در ایران به نام “صیغه” شناخته می شود، شامل یک قرارداد ازدواج برای مدتی معین بین زن و مرد است؛ ازدواجی که می تواند از یک ساعت آغاز و تا یک روز، یک هفته و حداکثر تا ۹۹ سال ادامه یابد. کامران می گوید: “معمولاً توافق به صورت شفاهی انجام می شود و نیازی نیست که آن را رسمی کرد. ولی درواقعیت، بهتر است توافق یک آخوند که از شما وجهی هم طلب خواهد کرد داشته باشید.”

 

مجوز این نوع ازدواج از سوی محمد داده شده

تا قرن هفتم، مجوز برای انجام ازدواج موقت ازسوی محمد داده می شد، یا حداقل با این مسأله مدارا می کرد. ازیک طرف، اولین یاران او در یک دوران گذر زندگی می کردند که از بت پرستی به سوی اسلام می رفت. ازسوی دیگر، آنها در زمان نبردهای نظامی در شبه جزیره عربستان، ماه ها بدون همسرشان سر می کردند. ولی پیامبر به تدریج، درست به مانند شراب که در ابتدا ممنوع نبود، یک مانع برای ازدواج موقت که هنوز ازدواج “تفریحی” نامیده می شود در نظر گرفت.

از آن زمان، اسلام سنی این گونه ازدواج آزاد را به شدت محکوم می کند؛ البته در میان سنی ها، معدود کسانی هستند که این نوع ازدواج را انجام می دهند، ولی تعدادشان بسیار اندک است. برعکس، اغلب مسلمانان شیعه این حرکت را مجاز می شمارند، زیرا آنها معتقدند که محمد ازدواج موقت را ممنوع نکرده، بلکه عمربن الخطاب، خلیفه جانشین ابوبکر در سال ۶۳۴ بود که آن را ممنوع اعلام کرد. عمر در سال ۶۴۴ توسط یک پارسی کشته شد.

 

کلاه شرعی برای ترویج روسپی گری

در این نوع ازدواج که زمان آن از قبل تعیین شده، تساوی میان زن و مرد لحاظ نشده. اگر مرد می تواند چندین ازدواج موقت در آن واحد انجام دهد، چنین حالتی برای زن ممنوع است. و زنی که ازدواج موقت کرده، در صورت مرگ همسر موقت اش از ارث محروم است. برعکس، در صورت تولد یک کودک، تمامی حقوق کودکی که در ازدواج دائم به دنیا آمده، برای او نیز منظور می شود [البته پدر مشروع کودک، در صورتی که ازدواج موقت در نزد یک آخوند رسمی نشده باشد، می تواند کودک را به رسمیت نشناسد].

با اینکه این نوع ازدواج در قوانین مدنی ایران درج شده، ولی نباید آن را به عنوان یک اقدام رایج در ایران قلمداد کرد، چرا که جامعه ایران، جدا از شهرهای بزرگ، بسیار سنت گراست. درحقیقت، قانون صیغه به عنوان یک کلاه شرعی برای روسپی گری به کار می رود که آن نیز یک مقوله ممنوع در جمهوری اسلامی محسوب می شود. اگر یک ازدواج موقت چند ماهه را بتوان قبل از یک ازدواج دائم توجیه کرد، چگونه می توان از ازدواج موقت یک ساعته دفاع نمود؟ یک آیت الله فتوایی دراین خصوص صادر کرده و براساس آن، ازدواج موقت را یک “احتیاط اجباری” قبل از داشتن رابطه جنسی با یک روسپی دانسته است. تنها اجبار: روسپی باید قبل از انجام رابطه توبه کند…

لوپوئن، ۲ سپتامبر http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran