شهرهای ایران در خاموشی فرو می روند؟

نویسنده
نازنین کامدار

» ذخایر برق کشور به صفر رسید

شکسته شدن رکورد مصرف برق در موج جدید گرما در ایران، موجب بروز خاموشی در برخی از مناطق شده اما دولت اعلام کرده این خاموشی ها برنامه ریزی شده نیست. این در حالیست که گزارش ها حاکی از آن است که ذخیره برق نیروگاه های کشور پس از رکورد مصرف ۴۷ هزار مگاوات، به صفر رسیده و هم اکنون خاموشی در پشت در مشترکین قرار دارد.

در این باره شرکت مدیریت شبکه برق ایران دیروز با انتشار گزارشی، اعلام کرد: “پیک مصرف برق ایران بار دیگر از مرز ۴۷ هزار مگاوات عبور کرد و به ۴۷ هزار و ۱۰۵ مگاوات رسید.از این رو با اوج گیری پیک مصرف برق، ذخیره عملیاتی نیروگاه‌های برق کشور هم صفر شده است که در صورت افزایش بیش از ۴۷ هزار و ۱۰۵ مگاوات شاهد خاموشی ها در برخی از شهرهای کشور بودیم. با وجود افزایش بی سابقه پیک مصرف برق برای تابستان سال جاری، ظرفیت تولید برق در مجموعه نیروگاه های حرارتی، برقآبی و اتمی کشور از ابتدای سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است”.

خبرگزاری مهر که این اطلاعیه را منتشر کرده در ادامه نوشته است: “هر چند تولید برق امسال افزایش یافته اما مسئولان وزارت نیرو هشدار داده اند در صورتی که مردم در تیر و مرداد ماه سال جاری در مصرف این انرژی پاک ۱۰ درصد صرفه جویی را در دستور کار قرار ندهند کشور با خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده‌ای روبرو خواهد شد. پیش بینی‌های مسئولان وزارت نیرو هم نشان می دهد که با افزایش محسوس دمای محیط در هفته جاری، اگر روند رشد مصرف برق در بخش تقاضا تداوم داشته باشد، مصرف برق از ۴۷هزار و ۵۰۰ مگاوات عبور کرده و حتی به مرز ۴۹ هزار مگاوات خواهد رسید”.

البته دولت دلیل این خاموشی ها را “مشکلات فنی شبکه و دستکاری فیوزها از سوی مشترکین” عنوان می کند.

هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، در این مورد به ایسنا گفته است: “از ابتدای سال‌جاری تا 23 تیرماه، مصرف انرژی درمقایسه با دوره مشابه پارسال بیش از هشت درصد رشد داشته و این افزایش مصرف نیز به‌طور یکنواخت اتفاق نیفتاده است. در برخی مناطق شاهد رشد مصرف بالای ۲۰ درصد هستیم اما به‌طور میانگین در کل کشور مصرف برق بیش از هشت درصد رشد داشته است و طی دو روز گذشته پیک مصرف برق از پیک مصرف سال گذشته که بیش از ۴۶ هزار و ۳۰۰ مگاوات بوده، عبور کرده است. تاکنون موفق شده‌ایم با توجه به تلاش‌های شبانه‌روزی همکاران در صنعت برق، به‌نحو قابل‌قبولی به تامین برق مشترکین اقدام کنیم. به‌جز خاموشی‎های جسته و گریخته که به‌دلیل مشکلات فنی در شبکه بوده، در بقیه موارد برق موردنیاز مشترکان تامین شده است و نیروگاه‌ها تاکنون پاسخ شبکه را داده‌اند که موفقیت بزرگی بوده است. انتظار از مردم عزیز این است که در روزهای آینده نسبت به صرفه‌جویی اقدام کنند و اگر دست‌کم ۱۰ درصد مصرف برق خود را کاهش دهند، ما این اطمینان را می‌دهیم که هیچ مشکلی در تامین پایدار برق ایجاد نشود”.

سید محمد هاشمی مدیرعامل توزیع نیروی برق تهران بزرگ هم با بیان اینکه با وجود افزایش مصرف، تهران با کمبود برق دست و پنجه نرم نمی‌کند، دلیل برخی از خاموشی‌های پراکنده را دستکاری فیوز برق توسط برخی از مشترکان اعلام کرده است.

به نوشته ایرنا، او گفته است: “با اقدام های صورت گرفته درمجموع ۲۵۰ مگاوات از کانال های مختلف نسبت به مدیریت مصرف اقدام کرده ایم. براساس مذاکره های صورت گرفته با صاحبان صنایع، برخی از صنایع برنامه تعمیر خود را به فصل تابستان منتقل کرده و برخی نیز دیزل ژنراتورهای خود را به منظور کمک به شبکه سراسری وارد مدار می کنند که برای این گونه از صنایع هم مشوق های خوبی درنظر گرفته شده است. همان طور که لوله های آب ظرفیتی برای انتقال دارند، خطوط انتقال برق نیز تا حد مشخصی قادر به انتقال انرژی الکتریکی هستند و درصورت افزایش بار، امکان آسیب دیدن و حتی ذوب آنها وجود دارد. خوشبختانه با همت همه دست اندرکاران هیچ گونه خاموشی با برنامه ناشی از کمبود انرژی در تهران نداشته ایم و با توجه به برابر بودن تولید و مصرف برق در تهران، با اندکی صرفه جویی خاموشی با برنامه به هیچ عنوان نخواهیم داشت”.

زمان حسینی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران هم یکی از دلایل اوج گیری پیک مصرف برق تابستانی در کشور را دستگاه‌های سرمایشی دانسته و تاکید کرده است: “تابستان امسال پیش بینی می شود حدود ۵.۵ درصد رشد مصرف در محدوده برق منطقه‌ای تهران (استانهای تهران، البرز و قم) داشته باشیم در این اواخر مصرف برق نزدیک ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است”.

بروز شرایط بحرانی در مصرف برق، موجب شده تا آنطور که ایرنا گزارش داده، صادرات برق ایران به کشورهای همسایه به شب ها محدود شود.

ایرنا نوشته: “با افزایش پیک مصرف و ثبت رکوردهای جدید مصرف برق تابستانی، حجم صادرات برق کشور در مقایسه با ماه های بهاری با کاهش همراه شده است. بر این اساس وزارت نیرو به منظور پایبندی به قراردادهای تبادل و صادرات برق با کشورهای همسایه بخش عمده ای از صادرت برق کشور را در ساعات اولیه بامداد و شبانگاهی انجام می دهد تا پایداری شبکه برق در داخل کشور حفظ شود. آخرین گزارش رسمی منتشر شده از سوی وزارت نیرو نشان می دهد که در طول چند روز گذشته تاکنون به طور متوسط بین ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ مگاوات برق با کشورهای همسایه تبادل شده است. از این رو مجموع میزان صادرات برق ایران به کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان، ارمنستان و ترکیه در روز شنبه هفته جاری ۱۳۵۲ مگاوات و مجموع واردات برق از کشورهای ارمنستان و ترکمنستان به میزان ۷۲ مگاوات ثبت شد ضمن آنکه تراز تبادل برق ایران با کشورهای همسایه روز گذشته به مثبت ۱۲۸۰ مگاوات رسید. در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران با کشورهای ارمنستان، پاکستان، ترکمنستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، عراق و افغانستان انرژی الکتریکی مبادله می‌کند”.

مقامات دولت، حرف های ضد و نقیضی در باره خاموشی ها زده اند. اگر از یک طرف، معاون وزیر ادعا کرده که “خاموشی برنامه ریزی شده نداریم”، از دیگر سو غلامرضا خوش‎خلق، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر از “خاموشی روزانه دو ساعت” خبر داده و گفته است: “با گرم‌ترشدن هوا و خشکسالی‏‌های اخیر تولید برق به وسیله نیروگاه‎های برق آبی کشور با مشکل مواجه خواهد شد.  اگر روند مصرف همچنان ادامه داشته باشد احتمال دست کم دوساعت در شبانه روز خاموشی را خواهیم داشت اما ما تلاش می‏کنیم که تاپایان سال قطعی برق نداشته باشیم.”