پیشنهادهای احمد شهید وسوسه‌انگیز است

نویسنده
رژین یونسی

» دومین حمله لاریجانی به گزارشگر ویژه در یک ماه

محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر ایران بار دیگر احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل را به “پرونده‌سازی” علیه ایران متهم کرده و گفته که گزارشگر ویژه با دادن “پیشنهاد وسوسه‌انگیز یک هفته میهمانی در برلین”، از افرادی خواسته است که علیه جمهوری اسلامی موضع بگیرند.

این مقام دستگاه قضایی روز شنبه، ۲۸ تیر، در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفت: “احمدشهید گزارشات خود را بر اساس اخبار سایت‌های مخالف نظام تنظیم می‌کند و برای ادعاهایش سندی ندارد.”

احمد شهید، سال ۱۳۹۱ از سوی سازمان ملل متحد، به عنوان گزاشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران انتخاب شد. ماموریت او اخیرا بار دیگر پس از سه سال گزارشگری حقوق بشری در مورد ایران به مدت یک سال دیگر هم تمدید شده است.

محمد جواد لاریجانی در سخنانی که روز شنبه در خبرگزاری مهر منتشر شده گفته است:‌ ‪”احمد شهید چهارمین گزارشگر حقوق بشر در ایران است و ظاهرا آخرین نفر نیز نخواهد بود. نحوه عمل این گزارش اشکالات حرفه‌ای فراوانی دارد. احمد شهید در گزارشات خود به افرادی اشاره می‌کند که هیچ دلیلی برای اثبات حضور آنها وجود ندارد.”

به گفته آقای لاریجانی “احمد شهید مرتب می‌گوید چرا من را به ایران راه نمی‌دهید… آمدنش به ایران برای بررسی نیست برای تبلیغات است وی چگونه می‌خواهد ۳ هزار اتهام را طی ۳ روز بررسی کند.”

احمد شهید در سالهای گذشته بیشتر با استناد به ملاقات‌های حضوری با قربانیان یا شهادتنامه‌های آنها در خارج از کشور، گزارش‌های متعددی از نقض حقوق بشر در ایران منتشر کرده اما این نخستین‌بار است که یک مقام رسمی جمهوری اسلامی تعداد موارد مطرح شده در آن گزارشات را “۳ هزار” مورد عنوان می‌کند.

در سالهای گذشته مقامات حکومتی بارها به احمد شهید حمله کرده و گزارش‌های او را سیاسی و مغرضانه خوانده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی با وجود درخواست‌های مکرر آقای شهید، به او اجازه ورود به ایران نداده‌ و در سالهای گذشته نیز بارها به مواضع و گزارش های او حمله کرده‌اند.

محمد جواد لاریجانی در مصاحبه روز یکشنبه با خبرگزاری مهر توضیح داده که “مشکل ما با احمد شهید شخصی نبوده بلکه در خصوص نحوه رفتار او در گزارشگری است.”

لاریجانی افزوده است: “گزارشگر ویژه پرونده سازی کرده و گفته کسانی که علیه جمهوری اسلامی موضع بگیرند و گزارش دارند به برلین بروند و یک هفته مهمان ما شوند آنجا گزارش‌های خود را ارائه کنند.معلوم است این خیلی وسوسه انگیز است.”

این دومین بار در یک ماه گذشته است که که دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه احمد شهید را به باد انتقاد می‌گیرد.

او مدتی پیش هم در نامهای به ناوی پیلای، کمیسر عالی حقو‌ق‌بشر سازمان ملل با متهم کردن گزارشگر ویژه به “غرض‌ورزی، جانب‌داری و رفتار غیرحرفه‌ای”، خواهان اصلاح و بازنگری در فرآیندی شده که به گفته او “مخرب و غیرسازنده” است.

در واکنش به اظهارات خانم پیلای، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و سرپرست مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی هم گفته بود: “مباحث حقوق بشری هیچ ارتباطی به مذاکرات هسته‌ای ندارد. این را همه می‌دانند و چنین کاری نیز صورت نخواهد گرفت.”

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در انتقادات اخیر خود گفته که “آقای شهید در گزارش خود لیست داده ۷ نفر در تهران اعدام شدند در حالی که اینها الان زنده هستند.”

این مقام قضایی اشاره به مشخصات و هویت اعدام شده‌گان تهران نکرده، اما بنا بر آمار برخی از سازمان‌های حقوق بشری در سال ۲۰۱۳ میلادی، ۶۸۷ مورد از احکام اعدام به اجرا در آمده که ایران را پس از چین در جایگاه دوم کشورهای اعدام کننده دنیا قرار می‌دهد.

 تازه‌ترین آمارها از اعدام‌ در ایران که توسط یک سازمان حقوق بشری منتشر شده نیز نشان می‌دهد در شش ماهه نخست سال میلادی جاری دست‌کم ۴۱۱ زندانی با اتهامات و جرایم مختلف به دارآویخته شده‌اند.

پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور و آغاز فصل جدیدی از مذکرات هسته‌ای، شماری از نهاد‌ها و شخصیت‌های مدافع حقوق بشر، خواهان آن شده بودند که گفتگوهای هسته‌ای مانع از توجه جامعه بین‌المللی به مساله حقوق بشر در ایران نشود.

ایین گفتگو ها که دور اخیر آن به منظور دستیابی به یک توافق نهایی در وین برگزار شد بدون چنین توافقی به پایان رسید اما مدت اجرای توافق ژنو و مذاکرات اتمی ایران و گروه ۱+۵ برای مدت چهار ماه تمدید شد.